Stappenplan marktonderzoek: zijn je plannen haalbaar

Bij marktonderzoek verzamel je informatie over je klanten of de markt. Je onderzoekt hoe je je onderscheidt van je concurrenten, wie je mogelijke klanten zijn en hoe je deze klanten naar je bedrijf haalt. Dit noem je ook wel: je marktpositie bepalen. Met de stappen in dit artikel kun je zelf aan de slag gaan met je marktonderzoek.

Ga aan de slag met klanten werven

Zonder klanten of opdrachten geen omzet. Beantwoord de vragen en krijg advies en inspiratie op een manier die past bij jou.

Beantwoord de vragen

Marktonderzoek neemt behoorlijk wat tijd in beslag, maar je krijgt veel informatie waarmee je concrete plannen kunt maken. Gebruik de uitkomsten bijvoorbeeld om je bedrijfsstrategie te verbeteren, een nieuwe verkooplocatie te zoeken of je assortiment uit te breiden. Met onderstaande stappen kun je zelf aan de slag gaan met marktonderzoek.

Stap 1: Doe brancheonderzoek

Een brancheonderzoek geeft je inzicht in de ontwikkelingen in je branche:

  • Zie hoeveel bedrijven in jouw branche en gebied actief zijn: gebruik de KVK Bedrijventeller 
  • Krijg inzicht in actuele economische data, zoals het aantal faillissementen in je gemeente of regio: gebruik de KVK Regiodata-tool 
  • Bekijk de omzetcijfers van vergelijkbare bedrijven: vraag in het Handelsregister jaarrekeningen en uittreksels op van je concurrenten
  • Kijk hoe je concurrenten hun producten en diensten leveren en hoe jij je kunt onderscheiden van hen
  • Volg tot slot ook de ontwikkelingen in je branche. Zo weet je of er wetswijzigingen aankomen waardoor jij je ideeën moet aanpassen. 

Liever iemand spreken?

Kom maar op met je ondernemersvraag! Het KVK Adviesteam luistert, analyseert en geeft advies op maat. Bel op werkdagen tussen 8:30 en 17:00 uur naar 088 585 22 22.

Stap 2: Kijk naar je sterke en zwakke punten

Een SWOT-analyse, ook wel sterkte-zwakteanalyse genoemd, laat in één oogopslag zien waar kansen liggen voor je onderneming en wat extra aandacht vraagt. Met de uitkomsten kun je jouw strategie bepalen: wat ga je doen?

Stap 3: Bepaal je doelgroep

dit heet een doelgroeponderzoek, of doelgroepanalyse. Ga na wie je wil bereiken, voor wie zijn jouw producten of diensten geschikt?

De KVK Locatiescan geeft je een beeld van het aantal mogelijke klanten in je regio en informatie over de bevolking.

Stap 4: Vraag het je klanten

Vraag je huidige klanten wat ze van je product of dienst vinden. Zo kun je je aanbod verbeteren. Je kunt vragen stellen aan een grote groep mensen, maar stel ook tijdens een gesprek met je klant een aantal vragen. Je kunt bijvoorbeeld vragen welke social media je klanten gebruiken. Daar kun je jouw marketing op aanpassen. Of je kunt je idee voorleggen en kijken hoe ze hierop reageren. 

Wil je een groter onderzoek uitzetten, dan begin je met het opschrijven van het doel van je onderzoek. Bijvoorbeeld: Ik wil weten waarom klanten minder vaak terugkomen. Daarna ga je meetbare doelen stellen. Zoals: Ik ga iedereen die het afgelopen jaar klant was van mij een vragenlijst sturen over mijn dienstverlening. Hierbij ga ik deze maand vijf klanten interviewen. Binnen twee maanden wil ik de resultaten compleet hebben.

Plan van aanpak

Nu je weet wat je doelen zijn, maak je een plan van aanpak. Hierin beschrijf je wat je budget is en hoe je je doelgroep gaat benaderen. Schrijf je hoofdvraag op en de vragen die je moet stellen om je hoofdvraag te beantwoorden.

Bedenk welke klantinformatie je al hebt of welke informatie je op een andere manier kunt vinden, zodat je die vragen niet aan de doelgroep hoeft te stellen. Vervolgens voer je je plan uit. 

Stap 5: Antwoorden gebruiken

Met alle informatie die je hebt verzameld, kun je beslissingen nemen. Je kunt vast inspelen op ontwikkelingen in je branche, je weet wat je kunt verbeteren, waar je kansen liggen, je weet wat je klant wil en waar je je klant kunt vinden. Door regelmatig marktonderzoek te doen, kun je gegevens vergelijken en veranderingen opmerken.

Marktonderzoek laten doen

Je kunt er ook voor betalen om marktonderzoek door iemand anders te laten doen. De goedkoopste optie is een student van een hogeschool inhuren die als stage of afstudeeropdracht het onderzoek uitvoert. Een stage kan goedkoop tegen een stagetarief. Let er wel op dat het jou tijd kost, omdat je een student of stagiair goed moet begeleiden.

Wil je je onderzoek laten doen door iemand die gespecialiseerd is in bepaalde markten, of door iemand met veel ervaring? Huur dan een onderzoeksbureau in. De precieze kosten hangen af van het aantal mensen dat je wilt bevragen of de doorlooptijd en deadline van het onderzoek. Het maakt ook uit of je een online enquête laat uitvoeren of telefonisch onderzoek laat doen. Met diepte-interviews ben je het duurst uit.

AVG en marktonderzoek 

Werk je tijdens je onderzoek met persoonsgegevens, zoals een naam, adres of telefoonnummer, dan moet je je houden aan de privacywetgeving AVG. Marktonderzoek valt onder ‘statistische doeleinden’. Dat wil zeggen: je mag zonder toestemming persoonsgegevens verzamelen en verwerken voor je onderzoek. Zolang de gegevens anoniem blijven en niet te herleiden zijn naar een persoon. Laat je het marktonderzoek door een ander uitvoeren, dan leg je in een verwerkersovereenkomst vast dat jullie beiden de persoonsgegevens volgens de regels van de AVG beschermen.