Verhoog je sales met een effectieve landingspagina

Een overtuigende en boeiende landingspagina zorgt ervoor dat je klant overgaat tot actie. Leon Katz, eigenaar van marketingbureau CreativeTeam, vertelt wat een landingspagina is, welke soorten er zijn, wat erop moet staan en hoe je stap voor stap een effectieve landingspagina maakt.

Ga aan de slag met klanten werven

Zonder klanten of opdrachten geen omzet. Beantwoord de vragen en krijg advies en inspiratie op een manier die past bij jou.

Beantwoord de vragen

Volgens Katz is een landingspagina een belangrijk onderdeel van je marketingstrategie. “Je gebruikt deze pagina om je klanten naar de plek op jouw website te leiden waar ze hun gegevens achterlaten of een aankoop doen. Een landingspagina moet informatief en direct zijn, maar ook opvallend en uitnodigend.”

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is een pagina op je website die is ontworpen voor een specifiek doel, zoals klantgegevens verzamelen, een nieuw product introduceren of een aanbieding doen. Een goede landingspagina focust zich op één onderwerp en heeft een duidelijk doel, het is dus geen homepage. Voor bezoekers van een landingspagina moet direct helder zijn wat ze op de pagina kunnen doen.

Er zijn verschillende soorten landingspagina’s. De drie meest voorkomende zijn:

1. Landingspagina voor leadgeneratie

Een leadgeneratielandingspagina is de eerste pagina van je marketingfunnel. Op deze pagina laten websitebezoekers persoonlijke informatie achter in ruil voor een ‘beloning’, ook wel incentive genoemd. Een incentive kan een whitepaper, gratis cursus of een ander cadeautje zijn. De persoonlijke gegevens die de klant achterlaat, zoals naam, e-mail en telefoonnummer (deze worden leads genoemd), kun jij op een later tijdstip gebruiken om de klant te benaderen met een aanbod, informatie over je product of dienst of je nieuwsbrief.

2. Salespagina

Een salespage is een landingspagina met als enige doel je product of dienst verkopen. Als bezoekers op de salespagina komen, hebben ze vaak twee keuzes: je product of dienst kopen of de pagina verlaten. De opbouw van de salespagina leidt naar een specifieke link die de verkoop sluit. “In de tekst op de salespagina bouw je de verleidingen voor de bezoeker steeds hoger op,” legt Katz uit. “Een salespagina is daarom meestal langer dan de gemiddelde landingspagina.”

3. Microsite

Een microsite, ook wel minisite of actiesite genoemd, is een op zichzelf staande website, met een eigen webadres, die qua vormgeving en uitstraling lijkt op je hoofdwebsite, maar een losstaand doel heeft. Microsites zijn vaak gekoppeld aan tijdelijke acties, zoals wervingscampagnes, productlanceringen en kortingsacties. Na afloop van de actie haal je een microsite vaak offline.

Voorbereiding

Om een effectieve landingspagina te maken die zorgt voor klantgegevens of verkoop, doorloop je de volgende stappen:

1. Bepaal wat je wilt bereiken

Formuleer het doel van de landingspagina. Bijvoorbeeld: nieuwe klanten werven, een nieuw product onder de aandacht brengen of een aanbieding delen.

2. Bepaal wie je wilt bereiken

Stel vast wie je doelgroep is. Dit is de basis van de strategie van je landingspagina. Formuleer de kenmerken van je doelgroep zo concreet mogelijk. Dit betekent dat je begrijpt wie je ideale klanten zijn en weet voor welke vragen of problemen jij hen een oplossing biedt. Zoek ook uit wie je concurrenten zijn en waarom jij je klanten beter helpt dan zij.

3. Bepaal de hoofdboodschap en het hoofdkeyword

Maak concreet welke boodschap de landingspagina moet overbrengen. Bijvoorbeeld: waarom zou iemand jouw product moeten kopen, welke voordelen heeft dat? Bepaal daarnaast het hoofdkeyword van je pagina, oftewel het meest gebruikte zoekwoord dat klanten intypen in Google. Wanneer je dit zoekwoord verwerkt in de tekst op de landingspagina, scoort je pagina hoger in de zoekresultaten.

Opbouw van je landingspagina

Nadat je in de voorbereidingsfase de doelen, doelgroep, hoofdboodschap en het hoofdkeyword hebt bepaald, kun je je pagina opbouwen. Maak gebruik van de volgende elementen:

1. Een onweerstaanbare introductie

Begin de landingspagina met een sterke introductie. “Het eerste wat je bezoekers zien als ze op je pagina komen is het bovenste stuk,” licht Katz toe. “Zorg dat je daarmee de aandacht trekt. Voeg relevante en onweerstaanbare informatie toe, iets waar je bezoekers direct meer over willen weten.” Dit doe je door tekst te gebruiken die je waardepropositie ondersteunt en de voordelen van je product duidelijk maakt. “Maar,” voegt Katz toe, “tekstschrijven is een vak en een kunst. Goede teksten maken het verschil tussen succes en falen. Daarom is het verstandig om geld uit te geven aan een goede copywriter. Zeker nu SEO onmisbaar is.”

2. Foto’s en video’s

Maak gebruik van foto’s en video’s op je landingspagina. Katz ligt toe: “Uit onderzoek blijkt dat pagina’s met een video voor hogere conversie zorgen. Met een goede video overtuig je je bezoeker sneller van het doel van je product of dienst.” Met een video kom je ook tegemoet aan bezoekers die liever een filmpje bekijken dan een tekst lezen.

3. Een call-to-action (CTA)

Een call-to-action, afgekort CTA, is een duidelijke knop op je landingspagina waarmee de bezoeker direct je product koopt of een dienst aanvraagt. Volgens Katz is het aan te raden om de CTA zowel in je introductie als onderaan de pagina te plaatsen. Voeg in de rest van tekst geen andere links toe, zodat de CTA de enige link is waar de bezoeker op kan klikken.

4. Kenmerken en voordelen

Benoem de kenmerken van je product of dienst en beschrijf duidelijk wat de voordelen zijn. Katz licht toe: “Voor bezoekers moet helder zijn welke voordelen het heeft als ze jouw product of dienst aanschaffen. Wanneer die voordelen direct inspelen op de pijnpunten van je bezoekers, is de kans het grootst dat ze op de CTA klikken.” Benoem bij voorkeur een voordeel per alinea om overzicht te bewaren.

5. Sociaal bewijs

Toon je geloofwaardigheid en betrouwbaarheid aan door sociaal bewijs toe te voegen aan je landingspagina. Sociale bewijzen zijn bijvoorbeeld testimonials, recensies of logo’s van bedrijven waar je mee samenwerkt. Sociaal bewijs is een krachtig middel voor elke landingspagina, omdat meningen van anderen een potentiële klant sneller overtuigen dan jij als verkoper.