Online ondernemen: een website die gezien wordt
- Amber Kuipers
- Bijgewerkt 29 maart 2022
- 3 min
- Runnen en groeien
- Marketing
Een goede website helpt je om je bedrijf online op de kaart te zetten. Hoe pak je dat aan? Door goed naar je data en doelgroepen te kijken. En dat kun je prima zelf, vertelt Wesley Dos Santos, eigenaar van sloepverhuurbedrijf iKapitein.
Ga aan de slag met klanten werven
Zonder klanten of opdrachten geen omzet. Beantwoord de vragen en krijg advies en inspiratie op een manier die past bij jou.
Toen Dos Santos voor het eerst een bootje huurde, kwam hij erachter dat er in zijn woonplaats Delfshaven maar een bootverhuurder voor particulieren actief was: “Maar er is wel veel water. Ik zag een gat, en daar ben ik in gesprongen. Daarom startte ik in 2017 met mijn bedrijf: iKapitein.”
Maak zelf je website
Met een sloep, een openbare opstapplek en een website waar mensen hun vaartochtje kunnen boeken had Dos Santos alle ingrediënten om te starten met zijn onderneming. “Ik ben van nature nieuwsgierig ingesteld. Vanaf m’n 16e was ik al bezig met websites bouwen, fotografie en social media.” Ook voor iKapitein maakte Dos Santos zijn eigen website. Hij raadt andere ondernemers aan ook zelf te experimenten. “Ik zie dat ondernemers het bouwen van een website of het maken van online content vaak uitbesteden. Dat gebeurt vanuit de gedachte: ik heb die vaardigheden niet. Maar uitbesteden is kostbaar, terwijl je zelf vrij eenvoudig aan de slag kunt. Instastories heb je zo gemaakt. Je wordt er vanzelf handiger in, en je krijgt veel meer gevoel bij wat aanslaat bij de doelgroep.”
Maak je website vindbaar
Een website is één, maar vervolgens daadwerkelijk gevonden worden door je doelgroep is een tweede. Hoe pak je dat aan? “Eerst moet je scherp hebben wie je doelgroep is. Ik mikte op gezinnen, stelletjes en vriendengroepen. Die liet ik voorbijkomen in een promotievideo die ik heb laten maken. Daarin kwam ook het hele proces van verhuur in beeld, zodat mensen weten wat ze kunnen verwachten. Vervolgens heb ik de video verspreid via Instagram en Facebook, en daarbij heel specifiek getarget op mensen uit de regio. Het leverde 33.000 views en een heleboel media-aandacht op.”
Overigens is zichtbaarheid via social media niet de enige manier om bezoekers naar je website te trekken. Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is volgens Dos Santos onmisbaar. “Het gebruik van de juiste zoekwoorden levert het meeste online verkeer op naar je platform.”
Richt je website optimaal in
Je website is de basis voor online succes. “De verwachting die je schept met de advertentie op social media moet je waarmaken op je website”, aldus Dos Santos. “Zorg dus voor een optimale gebruikerservaring: de look en feel moeten kloppen, de informatie moet compleet zijn en de juiste koppelingen moeten aanwezig zijn.”
Verzamel data
"In Google Analytics vind je waardevolle data over je bezoekers, zoals demografische kenmerken en informatie over hun interesses. Hiermee kun je vervolgens je content nog beter laten aansluiten op de doelgroep.”
Adverteer met een klein budget
Daarmee konden de trossen los voor iKapitein. En wie denkt dat Dos Santos kapitalen in media-budget investeerde, heeft het mis. “In het eerste jaar heb ik in totaal 50 euro uitgegeven aan social advertising. Dat had een enorm effect. Nu is in mijn geval de vraag groter dan het aanbod, dus ik zit in een luxepositie. Maar via social advertising kun je met minimale budgetten al mooie resultaten bereiken.”
Online succes: 5 tips
Hoe behaal je online succes? Dos Santos geeft 5 tips om direct mee aan de slag te gaan:
- Definieer eerst waarom je doet wat je doet, en wie je doelgroep is. Op basis hiervan bepaal je de tone of voice van je content, en welke kanalen geschikt zijn.
- Pas je content aan op het kanaal waar je communiceert. Videocontent werkt bijvoorbeeld beter op Facebook en Instagram dan op LinkedIn. En op LinkedIn is een zakelijke insteek geschikter dan een jonge, hippe tone of voice.
- Zorg dat je website staat als een huis, en blijf optimaliseren met de data vanuit Google Analytics.
- Wees consistent in je content op social media. Hiermee creëer je herkenbaarheid, en bied je je doelgroep houvast. Op maandag laat je bijvoorbeeld een klant aan het woord, op woensdag laat je een filmpje zien over wat je aan het doen bent, en op vrijdag trek je de aandacht met een mooie aanbieding.
- De échte sleutel tot succes is omnichannel marketing. Zorg dat je online zichtbaar bent, speel jezelf in het vizier van de (lokale) media, en ga relevante samenwerkingen aan met partijen die zich in hetzelfde speelveld bevinden. Zo werkt iKapitein samen met de Rotterdampas, waarmee mensen uitjes en activiteiten boeken in Rotterdam en omgeving.
Nog meer ondernemerstips van Wesley? Bekijk dan deze aflevering van KVK Beyond Business.