Nieuwe klanten werven in 6 stappen

Je bedrijf inschrijven bij KVK, je website live zetten of een socialmediaprofiel aanmaken. Je gaat aan de slag met je eerste klant vanuit je netwerk. Het zijn mijlpalen bij de start van je onderneming. Maar het ondernemen begint pas écht als je telefoon rinkelt en je mailbox volstroomt. Zo vind je klanten in zes stappen.

Ga aan de slag met klanten werven

Zonder klanten of opdrachten geen omzet. Beantwoord de vragen en krijg advies en inspiratie op een manier die past bij jou.

Beantwoord de vragen

Liever iemand spreken?

Kom maar op met je ondernemersvraag! Het KVK Adviesteam luistert, analyseert en geeft advies op maat. Bel op werkdagen tussen 8:30 en 17:00 uur naar 088 585 22 22.

1. Bepaal je ideale klant

Bepaal wie je ideale klant is. Je kunt namelijk niet iedereen bereiken. Dan heb je een heel groot marketingbudget nodig. Wanneer je durft te zeggen welke klanten jij specifiek wilt, kun je gericht naar hun op zoek.

Om te bepalen wie je klanten zijn, bedenk je voor welke specifieke groep mensen jouw product of dienst interessant is. Dit heet doelgroeponderzoek. Van tevoren verzamel je online informatie over de ideale klant, zoals woonplaats, leeftijd en wat de behoefte of uitdaging van je klant is. Als je die weet, dan kun je daarop inspelen.

2. Start je marketing

Begin met het bekendmaken van je bedrijf. Je potentiële klanten weten nog niet wie je bent en wat je doet. Maak je bedrijf daarom actief bekend onder je doelgroep.

  • Doe marktonderzoek en schrijf het zorgvuldig uit in een marketingplan. Zo weet je waar je klant online en offline is. Word daar actief en maak je bedrijf bekend. Heb je hulp nodig bij het maken van je plan? Dan kun je sparren met ervaren ondernemers bij Ondernemersklankbord.
  • Lanceer een website waarop duidelijk staat wat je doet en voor wie – oftewel welk probleem los je op voor je droomklant?
  • Houd je klant betrokken en plaats regelmatig bedrijfs- of productupdates op social media.
  • Deel flyers uit in je omgeving of op een netwerkevent waarin je je bedrijf promoot.
  • Verstuur een persbericht aan (lokale) kranten over een ontwikkeling in je bedrijf, product- of dienstverlening.
  • Maak een pitch en oefen die. Je vertelt hem bijvoorbeeld eerst aan je familie, vrienden en bekenden en leert van hun reactie. 
  • Zorg dat je online goed gevonden wordt op zoekmachines.

3. Verhoog aantal klantcontacten

Creëer verschillende momenten waarop mogelijke klanten met jou in contact komen. Je kunt blogs schrijven en delen op social media of jouw kennis over een actueel onderwerp op LinkedIn delen. Hiermee laat je zien dat jij een expertrol hebt. Bouw je netwerk uit en meng je onder branchegenoten op een beurs of bij je branchevereniging. Netwerken kan overal. Ook op de sportvereniging of een verjaardag. Wie weet kent de persoon die je spreekt wel iemand die behoefte heeft aan jouw dienst of product. 

4. Benoem exclusieve aanbiedingen

Maak je aanbod exclusief of bied iets extra’s aan om aankopen te stimuleren. Zoals een tijdelijke korting of een kado bij je product of dienst.

Handel volgens de regels. De aanbieding moet wel aansluiten op de werkelijkheid.

5. Verkoop via online marktplaatsen

Meld je aan bij een online marktplaats. Bijvoorbeeld een platform waar je als zzp’er je dienst aanbiedt zoals Freelancer.nl of Werkspot, of een e-commerceplatform als Bol.com of Amazon.nl.

Door je aan te melden op een online marktplaats maak je een begin met het opbouwen van een netwerk of klantrelatie. Een online plek waarbinnen jij je naam kunt opbouwen is belangrijk om in de toekomst aan klanten te komen. Zoek uit welk platform goed aansluit bij jouw dienst of product, of bekijk waar je concurrenten zich bevinden. Meld je aan bij het platform en evalueer na bijvoorbeeld een half jaar of de online marktplaats jou klanten oplevert.

6. Investeer in de klantrelatie

Bouw een relatie op en houd het contact warm. Laat je klanten zien dat je met hen bezig bent en dat ze belangrijk voor je zijn. Je wilt dat de klant tevreden is en vaker terugkomt.