Website verbeteren: 8 tips voor meer bestellingen en omzet
- Frances Gallimore
- Achtergrond
- Bijgewerkt 26 augustus 2024
- 6 min
- Runnen en groeien
- Marketing
Je hebt een website met alle informatie over je bedrijf. Toch krijg je nog weinig aanvragen of bestellingen. Hoe haal je meer uit je website? Krijg inzicht in het gedrag van je bezoekers met een webanalyse. Met de juiste data weet je precies hoe je doelgericht en winstgevend je website verbetert. Online marketingspecialist Jelle Althuizen geeft je concrete tips.
Ga aan de slag met klanten werven
Zonder klanten of opdrachten geen omzet. Beantwoord de vragen en krijg advies en inspiratie op een manier die past bij jou.
Gratis analysetools zoals Google Analytics of statistieken van Wordpress, Strato of social media, leveren je een schat aan informatie over je doelgroep. “Ondernemers zijn vaak verbaasd welke inzichten ze allemaal uit webanalyses kunnen halen”, zegt Jelle Althuizen, eigenaar van Digital Layers. “Zelfs met kleine aanpassingen op je website kun je meer omzet behalen.”
Acht gerichte analysevragen
“Voorkom dat je straks verdwaalt in alle data en stel gerichte analysevragen waar je mee aan de slag kunt”, benadrukt Althuizen. Met deze acht analysevragen weet je welke verbeteringen je website nodig heeft.
1. Waar komen je bezoekers vandaan?
In je analysetool zie je via welk kanaal bezoekers op je website terecht zijn gekomen. Deze kanalen noem je ook wel verkeersbronnen of verkeersacquisitie in Google Analytics. Voorbeelden van verkeersbronnen zijn zoekmachines, social media, je nieuwsbrief of een doorverwijzing van andere websites. Met deze informatie kun je het volgende doen:
Stop tijd en geld in succesvolle verkeersbronnen
Met Google Analytics kun je specifieke doelen instellen voor je website. Bijvoorbeeld dat mensen een offerte aanvragen of een contactformulier invullen. Dit heet een 'gebeurtenis' (voorheen conversie). “Als je je doelen tegen de verkeersbronnen wegzet, zie je gelijk welke kanalen jou het meeste succes opleveren”, legt Althuizen uit. “Heb je veel geld uitgegeven aan een advertentie op Facebook, maar zie je dat het weinig oplevert? Stop dan met die advertentie en steek geld in marketingactiviteiten die wel goed scoren.”
Volgens Althuizen verbazen veel organisaties zich over de zichtbaarheid die hun eigen nieuwsbrief oplevert. “Een wellnessbedrijf waar ik mee werkte wilde de e-maillijst van hun nieuwsbrief opschonen en 80% van de adressen verwijderen. Toen hebben we direct ingegrepen, want uit de verkeersbronnenanalyse bleek dat meer dan de helft van hun reserveringen juist via de nieuwsbrief binnenkwam. Het verwijderen van e-mailadressen had hen dus enorm veel klanten gekost.”
Onderzoek je zichtbaarheid in social media tools
In Google Analytics kun je bezoekers uit social media niet altijd herkennen. Gebruik daarom ook de statistieken van social media apps om te kijken welke berichten of advertenties wel en niet werken voor jouw doelgroep.
Jelle Althuizen
Eigenaar & marketing specialist Digital Layers
Jelle Althuizen begon op jonge leeftijd met online marketing. Sinds 2019 helpt ze bedrijven met hun digitale strategie en marketing bij digitaal bureau Digital Layers.
- 2019
- 25 medewerkers
- linkedin.com/in/jellealthuizen
Gebruik je website als een actief, commercieel instrument. Inzicht in de resultaten van je website zijn de eerste stap naar meer resultaat of omzet.
2. Wat zijn je best bezochte pagina’s en hoe scoren ze?
De homepage van websites wordt vaak goed bezocht, maar maak ook een top drie of top vijf van je andere meest bezochte pagina’s. Analyseer hoe deze pagina’s bijdragen aan je doelen. “Wordt een pagina goed bezocht, maar voeren bezoekers er geen concrete actie uit, zoals het plaatsen van een bestelling? Oftewel: levert deze pagina geen gebeurtenis op? Verbeter de pagina dan om meer omzet te halen.
Voeg bijvoorbeeld een zogenaamde call-to-action toe. Een call-to-action is een link, opvallende button of een banner waarmee je je bezoeker verleidt tot een actie, zoals je product kopen, zich inschrijven voor je nieuwsbrief of zich aanmelden voor je cursus. Contact opnemen via een contactformulier kan ook een doel zijn.
Wees bij een call-to-action duidelijk in de gewenste actie. Voor een bezoeker is het minder duidelijk wat er gebeurt als die op ‘klik hier’ klikt dan op ‘reserveer nu’. En als je een aanbieding hebt, kun je de knop verleidelijker maken door ‘bespaar 10%’ te gebruiken in plaats van ‘koop nu’.
Interne zoekopdrachten zijn een waardevolle bron van inspiratie en informatie voor je website.
3. Welke zoekwoorden gebruiken je bezoekers in zoekmachines?
Wil je hoger in de zoekresultaten van zoekmachines komen en meer potentiële klanten naar je website trekken? Ga dan aan de slag met zoekmachine-optimalisatie (SEO).
Zoekopdrachten met en zonder je bedrijfsnaam
Een gratis tool waarmee je ziet via welke zoekwoorden bezoekers op je site komen en hoe je website presteert is Google Search Console. “En met deze tool kun je ook onderscheid maken tussen zoekopdrachten met en zonder je bedrijfsnaam. Als klanten je al kennen, zullen ze in Google zoeken op een product in combinatie met je naam. Maar mensen zoeken ook op producten die je verkoopt zonder dat ze jou al kennen. Zo ontdekte een bloemist uit Alkmaar bijvoorbeeld dat ze vaak verkeer kreeg via lokale zoekopdrachten als ‘Bloemetje Alkmaar’. Deze combinatie paste ze vervolgens toe in haar webteksten en dat leverde haar extra bezoekers en nieuwe klanten op.”
Heb je een aantal teksten geschreven of aangepast op basis van SEO? Kijk na een maand of je inderdaad een verhoging ziet in bezoekers vanuit zoekmachines. Dit doe je door in de tool te kijken naar de verkeersbron ‘organisch verkeer’. Neem als periode voor je meting een maand voordat je de tekst hebt aangepast tot en met één of twee maanden daarna. Zo zie je of de aanpassingen leiden tot meer bezoekers via zoekmachines.
4. Welke zoekwoorden gebruiken bezoekers op je site?
Stel ook vast welke zoekopdrachten bezoekers op je website zelf invoeren. “Interne zoekopdrachten zijn een waardevolle bron van inspiratie en informatie voor je website. Je ziet welke onderwerpen populair zijn bij je bezoekers en waar je doelgroep behoefte aan heeft. Zie je vaak dezelfde zoekwoorden, bijvoorbeeld ‘lunchbox’ of ‘tuinontwerp’, maar heb je hierover nog geen informatie op je website? Schrijf er dan een nieuwe pagina of blog over. Mogelijk levert het je ook ideeën voor de uitbreiding van je producten of diensten. Heb je wel informatie op je website die aansluit bij de zoekwoorden? Zoek dan uit of deze informatie wel goed te vinden is. Pas als dat nodig is eventueel je menustructuur aan.”
Praktijkvoorbeeld: socialmedia-onderzoek
“Ik plaatste weleens foto’s en tekstjes op Facebook, maar kreeg weinig likes. Door socialmedia-onderzoek te doen, zagen we dat onze doelgroep liever naar korte video’s kijkt waar het gaat over lekker eten, drinken en gezelligheid. Door vol in te zetten op influencers en leuke korte filmpjes, kregen we tien keer meer zichtbaarheid, reacties en sales.”
5. Werkt je website ook goed op een mobiel apparaat?
Analyseer op welk apparaat mensen je website bekijken. De meeste mensen bekijken websites op hun mobiele telefoon, maar zie je in je statistieken dat bestellingen vooral komen vanaf een laptop? Dan is je bestelpagina misschien minder gebruiksvriendelijk of zichtbaar voor mobiele telefoons. Of zijn de velden waar bezoekers hun adresgegevens invullen bijvoorbeeld niet groot genoeg.
“Een sportschool bood gratis proeflessen aan, maar ze kregen hier via mobiele gebruikers van hun website weinig aanmeldingen voor”, geeft Althuizen als voorbeeld. “We zagen dat de button voor het inschrijven op de proefles helemaal onderaan de pagina stond, maar verder nergens zichtbaar was. Mobiele gebruikers scrollen over het algemeen minder ver door, dus adviseerden we om de proefles hoger in de pagina te zetten en ook duidelijk in het menu op te nemen. Dat leverde al snel meer geïnteresseerden op.”
6. Zijn je bezoekers betrokken en geboeid?
Heb je vooral een informatieve website of schrijf je regelmatig blogs? Zorg dan dat je lezers betrokken zijn bij je teksten en doorlezen. Hoe meer lezers je hebt en hoe langer ze op je website blijven om te lezen, hoe aantrekkelijker je bent voor adverteerders.
De betrokkenheid van lezers blijkt uit de gemiddelde tijd die een bezoeker op een pagina doorbrengt. Als dat percentage laag is, verbeter dan je teksten zodat je lezer geboeid blijft. Gebruik bijvoorbeeld prikkelende tussenkoppen of wissel af met afbeeldingen en infographics. “Maak in je tekst ook altijd linkjes naar andere relevante pagina’s op je website. Doe dit niet alleen onderaan , maar juist ook hoger in de tekst. Bezoekers scrollen lang niet altijd helemaal door naar beneden, maar zijn misschien wel eerder geboeid door een verwijzing naar een andere pagina. Zo blijven ze langer op je site.”
7. Waarom verlaten bezoekers je site?
Kijk in de statistieken van je website naar het moment waarop klanten afhaken. Heb je veel webbezoekers op je productpagina, maar vertrekken de meeste bezoekers zonder een aankoop te doen? Check of je productinformatie en informatie over het aankoopproces volledig en juist is. Onduidelijkheid over verzendkosten, voorraad, maat of kleur kan ervoor zorgen dat een klant naar een concurrerende website gaat. Vergelijk ook de productinformatie op jouw website en die van je concurrenten. Vul informatie die eventueel ontbreekt aan.
Toegankelijkheid controleren
Hoe toegankelijk is je website? Ruim 2,5 miljoen mesnen in Nederland hebben een beperking. Als je website neit toegankelijk is, sluit je een hoop potentiële nieuwe klanten uit. Een gebruiksvriendelijke website zorgt voor meer sitebezoekers en meer omzet. Bovendien scoor je beter in Google wanneer je website goed is ingericht. Je kunt je toegankelijkheid controleren met de digitale zelfscan. Je website is toegankelijk wanneer de teksten goed te begrijpen zijn, je navigatie duidelijk is en dat het kleurgebruik de leesbaarheid niet in de weg zit.
8. Waarom wordt een bestelling niet afgerond?
Plaatsen veel bezoekers een bestelling, maar vertrekken ze zonder hun bestelling af te ronden? Dan kan dat liggen aan je check-outpagina, Hier vullen bezoekers hun persoonlijke gegevens in en kiezen ze voor een verzend- en betaalmethode. Ga eens na of je bij een aankoop minder gegevens nodig hebt van je klant. Of voeg een postcodechecker-plugin toe. Webshopondernemer Nicolaas Koedam zegt hierover: “Onze klanten hoeven alleen hun postcode en huisnummer in te vullen. De plugin vult het adres automatisch voor hen aan. Dit is niet alleen sneller voor de klant, wij weten dan ook zeker dat de bestelling op het juiste adres aankomt.”
Haal expertise in huis
Het vraagt tijd en kennis om bovenstaande webanalyses te doen, maar het is onmisbaar als je meer uit je website wil halen. Heeft niemand in je organisatie ervaring met het analyseren van websites? Verdiep je dan in de online handleidingen van de Google Analytics Academy of bekijk uitlegvideo’s op YouTube. Er zijn ook verschillende organisaties die trainingen aanbieden.
Heb je weinig tijd? Huur dan (tijdelijk) een webanalist in die jou eenmalig helpt het met installeren en inrichten van Google Analytics of een andere analysetool. Vraag of de webanalist een dashboard voor je maakt. Dat is een overzicht met de voor jou meest relevante statistieken. Met een dashboard zie je in een oogopslag hoe je website presteert.