Klanten werven via social media in 5 stappen

Je wilt naamsbekendheid krijgen en nieuwe klanten of opdrachten werven via social media. Je hebt profielen aangemaakt en berichten geplaatst, maar het levert nog niet veel volgers of reacties op. Hoe verder? Vergroot je netwerk en vind mogelijke klanten via social media met dit strategische stappenplan.

Ga aan de slag met klanten werven

Zonder klanten of opdrachten geen omzet. Beantwoord de vragen en krijg advies en inspiratie op een manier die past bij jou.

Beantwoord de vragen

Vraag Maar Raak-sessie: Klanten vinden en binden

Run je al een tijdje je eigen onderneming, maar vind je het lastig om genoeg nieuwe klanten te vinden of te behouden? Ga deze zomer in gesprek met andere ondernemers en een KVK-adviseur en vraag maar raak! 

Meld je aan

Uit KVK-onderzoek blijkt dat social media, naast netwerken en eerdere tevreden klanten inzetten, in de top drie staat van hoe zzp’ers klanten en opdrachten vinden. Wil jij ook social media zakelijk inzetten? Volg deze stappen voor een meetbaar resultaat. 

1. Bepaal wie je wilt bereiken

Omschrijf eerst wie je ideale klant of doelgroep is, zodat je weet waar en op wie je je gaat richten. Dit kan op basis van algemene kenmerken als geslacht, leeftijd, woonplaats. Kijk ook naar levensstijl, levensfase en interesses van je doelgroep die aansluiten bij jouw product of dienst. Zoals duurzaamheid, je huis verbouwen of lekker eten.

Behoeften en problemen
Ga na op welke behoefte of welk probleem van je klant je inspeelt met je producten en diensten. Hoe duidelijker jij je doelgroep en hun belevingswereld kent, hoe makkelijker het is om straks je sociale mediakanalen in te zetten en interessante content te plaatsen. Als coach voor jonge moeders heb je tenslotte een ander publiek, kanalen en thema’s, dan als tenniscoach voor senioren.

2. Kies je socialmediakanaal

Met de gegevens uit stap één kijk je vervolgens op welke socialmediakanalen je ideale klant of doelgroep vooral actief is. Dat levert je bedrijf het meeste op. Dit kun je op verschillende manieren doen:

Klantonderzoek
Heb je al tevreden klanten? Kijk dan welke overeenkomsten je ziet en vraag je klanten hoe ze bij jouw product of dienst zijn gekomen. En welke trends, hashtags en socialmedia-accounts volgen ze?

Concurrentieanalyse
Kijk naar andere ondernemers die een soortgelijk product of dienst hebben. Op welke kanalen zitten zij? En op wat voor soort berichten, video’s of afbeeldingen krijgen ze de meeste reacties?

Cijfers meest gebruikte social media kanalan
Elk kanaal heeft zijn eigen kenmerken en soorten gebruikers. Zo bereik je met Instagram vijftien- tot vijfenveertigjarigen die houden van mooie foto’s, interactieve ‘stories’ en ‘reels’. En is LinkedIn vooral een goed kanaal voor het delen van kennis, trends en ontwikkelingen en voor zakelijke en professionele connecties. Bekijk een overzicht van welke doelgroepen je bereikt met welke social media.

“Ik plaatste weleens foto’s en tekstjes op Facebook, maar kreeg weinig likes. Door socialmedia-onderzoek te doen, zagen we dat onze doelgroep liever naar korte video’s kijkt waar het gaat over lekker eten, drinken en gezelligheid. Door vol in te zetten op influencers en leuke korte filmpjes, kregen we tien keer meer zichtbaarheid, reacties en sales.”

Thom van den Bossche, Local Taste

3. Bepaal je doelen

Na het kiezen van een of meerdere kanalen, wordt het tijd om te bepalen wat je wilt bereiken. Wil je vooral naamsbekendheid of ook verkoop genereren? Maak je doelen concreet, zodat je straks weet welke berichten je gaat plaatsen. Zo kun je een strategie bedenken en creëer je duidelijkheid. Bepaal voor jezelf ook wanneer je succesvol bent.

Bijvoorbeeld:

  • Ik wil een community creëren rondom mijn winkel of merk. Ik ben succesvol als ik in de eerste maand 50 nieuwe volgers op Facebook heb.
  • Ik wil klanten betrekken bij innovatie en productontwikkeling. Ik ben succesvol als ik de komende drie maanden wekelijks een bericht hierover post op LinkedIn of Instagram en hierop steeds een inhoudelijke reactie krijg.

Bouw een netwerk op

Het opbouwen van een publiek en naamsbekendheid kost tijd. Start eerst met het volgen van gelijksoortige accounts en plaats reacties op berichten die gaan over thema’s en onderwerpen waar jij ook kennis of interesse in hebt. Op die manier kunnen mensen uit jouw doelgroep je zien en jou ook gaan volgen.

Gebruik hashtags

Een goede manier om relevante accounts te vinden is via hashtags. Als plantenwinkel kun je bijvoorbeeld op Instagram met hashtags zoeken op planten en vind je accounts en berichten onder hashtags als #plantlovers #urbanjungle. Op LinkedIn kun je ter inspiratie zoeken naar #LinkedInTopVoices en vind je accounts die veel publiceren over bepaalde expertises zoals leiderschap, innovatie of diversiteit. Plaats je zelf berichten? Zet hier dan ook hashtags bij die passen bij de inhoud van je post.

Adverteren op social media

Wil je sneller nieuwe klanten bereiken via social media, of doelgericht je product of dienst promoten op Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, Snapchat of LinkedIn? Kies dan voor adverteren op social media.

4. Maak een contentplan

Bedenk een groot deel van je content vooraf en plan dit in, dat scheelt je veel tijd. Houd daarnaast ruimte voor spontane content die je op het moment zelf plaatst. Zo blijf je authentiek en persoonlijk.

Geplande content

Het delen van kennis, tips, inspiratie zijn vormen van content die je goed van tevoren kunt inplannen. Maak socialmediaposts die ook echt interessant zijn voor je doelgroep, zo bouw je een publiek van trouwe volgers op. Hoe doe je dat?

  • Maak een lijst met onderwerpen waar jij veel kennis van hebt en waar je graag over vertelt. Maak ook een rij met thema’s waar je doelgroep meer van wilt weten en kies de onderwerpen die hetzelfde zijn. Voor ideeën en inspiratie kun je ook weer gebruikmaken van populaire hashtags en de informatie die je hebt opgehaald in de eerste stappen.
  • Kies verschillende vormen, rubrieken en invalshoeken om over deze onderwerpen te vertellen. Denk aan: een how-to video met vier manieren om je product te gebruiken, een poll om je volgers te vragen om feedback op een nieuw idee, een review van een tevreden klant of een blogserie of vlog waarin je volgers meeneemt in hoe je product wordt gemaakt.

Spontane content

Houd je account actueel en persoonlijk met spontane content.

  • Ga je naar een event, bijeenkomst of cursus, neem je volgers dan mee met een kort videoverslagje en deel ook een aantal tips of inzichten die je hebt geleerd. Let hierbij wel op dat je niet ongevraagd andere mensen herkenbaar in beeld brengt, of vraag toestemming of je het beeld mag gebruiken.
  • Heb je iets nieuws, zoals een productupdate, een review van je klant, of een persoonlijk nieuwtje: maak er een vlogje of foto van en deel het met je volgers.
  • Is er iets in de media waar jij op kunt inhaken? Deel dan jouw visie of kennis op de actualiteit, bijvoorbeeld met een blog.

Hetzelfde merk en huisstijl

Wat voor content je ook plaatst, zorg voor een duidelijke huisstijl waardoor volgers jou en je merk gaan herkennen. Als je steeds dezelfde soort kleuren, lettertype, beeldmateriaal en tone-of-voice gebruikt,  kun je je ook onderscheiden van anderen. Vaste, terugkerende rubrieken werken daarnaast goed voor de herkenning.

Persoonlijk account of bedrijfsaccount

Bij de meeste socialmediakanalen kun je kiezen uit een persoonlijk account of een bedrijfsaccount. Met een bedrijfsaccount heb je meer mogelijkheden. Klanten kunnen je sneller bereiken en het is vaak makkelijker om te adverteren met een professioneel account. Een persoonlijk account wordt je vaak wel als authenthieker gezien. Omdat mensen uiteindelijk graag met mensen werken. Je kunt daarom ook voor allebei kiezen.

5. Meet je resultaten en stuur bij waar nodig

Wees niet bang om iets te posten, maar experimenteer en kijk wat werkt. De meeste socialmediakanalen bieden een overzicht van statistieken. Analyseer maandelijks of jouw activiteiten op het socialmediakanaal effect hebben. Haal je je doelstellingen? Waarom wel of waarom niet? Is dit het juiste kanaal en plaats je de juiste berichten? Waar heb je de meeste reacties op? Stuur waar nodig bij door meer, minder of andere berichten te posten.