Is sponsoring iets voor jouw bedrijf?
- Amber Kuipers
- 28 februari 2023
- Bijgewerkt 19 februari 2025
- 2 min
- Runnen en groeien
- Marketing
Ondernemer krijgen de vraag of ze een persoon, vereniging of evenement willen sponsoren. Dat lijkt een goede stap, want sponsoring vergroot je naamsbekendheid en is vaak nog fiscaal aftrekbaar ook. Maar er zijn ook nadelen. Maak een goede afweging en ontdek of sponsoring voor jou interessant is.
Ga aan de slag met klanten werven
Zonder klanten of opdrachten geen omzet. Beantwoord de vragen en krijg advies en inspiratie op een manier die past bij jou.
Met sponsoring ondersteun je een (maatschappelijk) project, programma of persoon op het gebied van sport, cultuur en entertainment. De ondernemer ontvangt altijd een tegenprestatie van de gesponsorde zoals een reclamebord of een bericht op social media waarbij de sponsor wordt genoemd. Zonder tegenprestatie is er sprake van een donatie.
Je kunt sponsoren op verschillende gebieden, zoals:
- Sport, bijvoorbeeld een tennisclub ondersteunen.
- Maatschappelijk, zoals een goed doel steunen.
- Evenementen, denk aan een festival sponsoren.
- Kunst- en cultuur, zoals verfmaterialen leveren aan een cultureel project.
- Wetenschappelijk, bijvoorbeeld een wetenschappelijk onderzoek steunen.
Voorbeelden van investeringen zijn:
- Een financiële investering: de gesponsorde kiest in dit geval zelf waar die de sponsorbijdrage aan besteedt.
- Gratis producen of diensten: denk aan eten en drinken. Theo Vrolijk, eigenaar van champagneproeverij Brut & Bubbels, levert bijvoorbeeld champagne aan zijn oude voetbalclub tijdens de nieuwjaarsreceptie. In ruil daarvoor krijgt hij een reclamebord langs het veld per seizoen.
- Materiaal: denk aan bedrijfskleding of sporttenues. In dit geval lever je niet je eigen product, maar betaal je het materiaal dat je sponsorpartner nodig heeft. Als tegenprestatie staat je naam of logo op het materiaal. Eigenaren Sonja en Jacqueline Evers van online marketingbureau Online Evers sponsoren bijvoorbeeld een jeugdsoftbalclub in de vorm van t-shirts, ballen en kleine evenementen.
- Een bijdrage aan een prijs of beloning. Vaak wordt een prijs of beloning tijdens een evenement uitgereikt. In ruil daarvoor krijgt de sponsor media-aandacht op het evenement.
Voordelen
Sponsoring levert je naamsbekendheid en een positief imago op. Bovendien is het fiscaal aftrekbaar.
Naamsbekendheid
Met het plaatsen en van je logo of naam op een reclamebord, t-shirt of een glas champagne, zien en horen meer mensen je bedrijfsnaam. De zussen Evers merken bijvoorbeeld dat hun website en socialmediakanalen vaker bezocht worden in de dagen voor of na een evenement dat ze sponsoren.
Imago verbeteren
Sponsoring kan je imago verbeteren. Je imago is het beeld dat mensen van je bedrijf hebben. Mensen die je logo of naam zien, koppelen je bedrijf aan datgene wat je sponsort, dus zorg dat het bij je bedrijf past. Stel: je bent een softwarebedrijf en je levert een sponsorbijdrage door een technische workshop bij een zorginstelling te organiseren. De zorginstelling deelt dit op social media. Daarmee laat je zien dat je betrokken bij de maatschappij bent.
Sponsoring aftrekbaar
Wanneer jij als ondernemer sponsort in ruil voor publiciteit, dan zijn de sponsorkosten 100% aftrekbaar van de belasting. Het gaat dan om zakelijke sponsoring voor naamsbekendheid, de introductie van een product- of merk en personeelswerving.
Nadelen
Sponsoring heeft ook nadelen.
Investeren
Sponsoring kost tijd en geld. Zeker als je het professioneel aanpakt.
Resultaten moeilijk meetbaar
De resultaten zijn niet altijd helder. Daardoor is het niet altijd duidelijk wat sponsoring oplevert.
Een verkeerde match
Als je je bedrijf aan de verkeerde partner koppelt, dan kan dat je imago negatief beïnvloeden. Anne Bos, mede-eigenaar van een tandartspraktijk, sponsort daarom bewust niet. “We worden regelmatig benaderd, vaak via bekenden. Het is bij ons geen financiële of maatschappelijke overweging. Commercie en zorg is een lastig echtpaar. We maken gebruik van andere mogelijkheden om meer naamsbekendheid te krijgen, zoals via schermen in onze wachtkamers.”
Risico op reputatieschade
Wanneer de gesponsorde negatief in het nieuws of op social media komt, kan dit de reputatie van jouw bedrijf schaden. Stel: je bent een bakker en je sponsort een culturele tentoonstelling met gratis broodjes. Als de tentoonstelling rommelig verloopt en je broodjes niet netjes worden gepresenteerd, heeft dit mogelijk een negatief effect op hoe mensen over jouw bedrijf denken.
Checklist sponsoring
Zorg dat je weet wat sponsoring inhoudt voordat je eraan begint. Je bent voorbereid als je alle punten in onderstaande checklist kunt afvinken:
- Budget: bepaal hoeveel geld je wilt uitgeven aan sponsoring en voor hoe lang.
- Tijd: sponsoring kost tijd. Bepaal hoeveel tijd je wilt besteden aan het organiseren en samenwerken met de gesponsorde partij.
- Doel: stel een concreet sponsordoel. Zoals 100 nieuwe klanten in zes maanden. Sponsoring kan ook helpen bij naamsbekendheid, imago en klantenbinding.
- Doelgroep: weet waar je doelgroep zich bevindt (bijv. lokale voetbalclub, regionale nieuwssite) om je zichtbaarheid bij hen te vergroten.
- Visie en missie: sponsor activiteiten die aansluiten bij je producten of diensten en waar je bedrijf voor staat.
- Contract: leg afspraken vast in een sponsorcontract. Zoals tegenprestaties, kosten, resultaten, duur, taakverdeling en start- en einddatum.
- Evaluatie: houd tussentijds de resultaten bij en stuur bij als je je doel niet haalt. Plan evaluatiemomenten in.