Een winnende offerte maken: 9 tips
- Frances Gallimore
- Bijgewerkt 20 september 2024
- 3 min
- Runnen en groeien
- Marketing
Goed nieuws: een nieuwe opdrachtgever vraagt je om een offerte. De kans is groot dat jouw offerte vergeleken wordt met het aanbod van andere ondernemers, dus hoe zorg je ervoor dat de opdrachtgever voor jou kiest? Met deze negen tips springt jouw offerte eruit.
Hulp bij klanten werven
Persoonlijk advies of hulp bij het vinden van klanten of opdrachten? Bel gratis het KVK Adviesteam om te sparren.
In een offerte omschrijf je jouw aanbod aan een mogelijke klant. Je vertelt wat je te bieden hebt, hoe je dat aanpakt en welke prijs je daarvoor rekent. Sommige onderdelen in je offerte zijn . Maar hóe je offerte er verder uitziet, bepaal je voor een groot deel zelf. Vergroot de winkans van jouw offerte met de volgende negen tips.
1. Check de verwachting
De verleiding om bij een offerteaanvraag meteen in de pen te klimmen is groot. Maar soms is dat helemaal niet nodig. Check of jouw opdrachtgever daadwerkelijk behoefte heeft aan een complete offerte, of dat alleen een prijsindicatie al genoeg is. Dit laatste kost je een stuk minder tijd. Sommige opdrachtgevers vragen alleen voor de vorm verschillende offertes op. Het staat dan al vast met welke partij ze gaan samenwerken. Check daarom altijd of je een serieuze kandidaat bent. Op die manier weet je of het zin heeft om veel werk te maken van je offerte.
2. Vraag naar planning en budget
Weet je zeker dat je in staat bent om de opdracht uit te voeren? Vraag de opdrachtgever naar hun planning en het beschikbare budget. Als de klus gedaan moet worden in een periode dat jij niet beschikbaar bent, is het maken van een offerte zonde van je tijd. Komt het beschikbare budget niet in de buurt van de prijs die jij vraagt? Laat de opdracht dan aan je voorbijgaan. Past de opdracht bij je en ga je een offerte maken? Vraag vooraf wanneer je een reactie kunt verwachten. Zo maak je jouw oprechte interesse kenbaar en weet je wanneer je rekening moet houden met je eigen planning.
3. Vraag door
Ben je een serieuze partij en past de opdracht binnen je planning en budget? Zorg dan dat je helder hebt wat de exacte vraag van de opdrachtgever is. Doorvragen levert je extra informatie op waarmee je in je offerte en opdrachtomschrijving laat zien dat je de opdracht begrijpt. Hoe meer opdrachtgevers hun verhaal terugzien in jouw offerte, hoe groter het vertrouwen dat jij de juiste partij bent om zaken mee te doen.
4. Wees niet té enthousiast
Enthousiasme is goed als je een opdracht wilt binnenhalen. Toch kan te veel enthousiasme ook tegen je werken. Een opdrachtgever die merkt dat je de opdracht per se wilt hebben, kan hiervan gebruikmaken bij de onderhandeling over de prijs. Geef niet zomaar korting om een opdracht binnen te halen. Eigenlijk zeg je dan ‘mijn normale prijs is te hoog voor het werk dat ik lever’. Voor je het weet is dit nieuwe tarief bij deze opdrachtgever de standaard. En doe je jezelf tekort als je later meer opdrachten krijgt.
Offerte voorbeeld
Ontdek in drie minuten hoe je een goede offerte maakt, wat er in ieder geval in moet staan en hoe je zorgt dat de klant voor jouw offerte kiest. Bekijk de onderstaande tutorial ter voorbeeld.
Hoe maak ik een offerte?
5. Noem je voorwaarden
Wees duidelijk over je leverings- en . Leveringsvoorwaarden gaan over de aansprakelijkheid voor je product of dienstverlening. Betalingsvoorwaarden leggen vast hoe en wanneer een factuur betaald moet worden. Bij het uitbrengen van een offerte voeg je een exemplaar van deze voorwaarden toe. Wanneer jij de opdracht krijgt, vraag je aan je opdrachtgever om de voorwaarden ondertekend aan je terug te sturen. Hiermee voorkom je discussies achteraf.
6. Wees concreet
Voorkom misverstanden over onvoorziene kosten door duidelijk te zijn over de omschrijving van je opdracht, je prijs,leveringstermijn en wat je opdrachtgever daarvoor mag verwachten. Benoem in een offerte over bijvoorbeeld een logo-ontwerp het aantal correctierondes dat in de prijs is inbegrepen. En vermeld expliciet of extra kosten als reiskosten wel of niet in je prijs zitten.
7. Splits je werkzaamheden
Splits de opdracht op in verschillende werkzaamheden, in plaats van één omschrijving met één totaalbedrag. Hiermee geef je jouw opdrachtgever inzicht in welke werkzaamheden je uitvoert tegen welke prijs. Ook geef je hiermee de mogelijkheid om bijvoorbeeld alleen een aantal werkzaamheden door jou te laten doen. Dit kost jou bij het opstellen van de offerte iets meer tijd, maar het vergroot de kans dat je (een deel van) de opdracht mag uitvoeren.
8. Verras je opdrachtgever
Een offerte maken is net als solliciteren: je kunt een standaardbrief schrijven, maar je kunt ook proberen om te verrassen. Vul je offerte aan met iets extra’s, zoals een aanvullend product of maatwerkservice. Je kunt ook kiezen voor aangepaste betalingsvoorwaarden die aansluiten op de situatie van je opdrachtgever. Of een huur- of leaseconstructie, als de aanschaf van jouw product of dienst voor de opdrachtgever te duur is. Schrijf tot slot altijd een persoonlijk bericht bij de offerte waarin je jouw interesse in je opdrachtgever laat zien en je motivatie om voor hen te werken.
9. Leg zelf contact
Heb je jouw offerte opgestuurd, maar nog geen terugkoppeling ontvangen? Neem zelf contact op met je opdrachtgever. Hiermee laat je zien dat je oprecht geïnteresseerd bent en dat je serieus genomen wilt worden. Een belofte als ‘je hoort nog van ons’ zet je hiermee zelf om naar een inhoudelijke reactie van je mogelijke klant.
Als de offerte goed is en je klant wil met je verder, wordt de offerte uiteindelijk een factuur. Let erop dat ook je factuur moet voldoen aan een aantal eisen van de Belastingdienst.