Creëer vertrouwen: maak jezelf zichtbaar achter je merk
- Esther Riphagen
- Bijgewerkt 26 juni 2024
- 5 min
- Runnen en groeien
- Marketing
Met personal branding zet je jezelf neer als een merk. Het gaat over wat jou uniek maakt en het laat je kwaliteiten, passies en ambities zien. Daarmee creëer je een band met je klanten zodat je een persoonlijke connectie met ze kunt aangaan. Daarnaast wek je vertrouwen en vergroot je de kans dat anderen zich jou herinneren.
Hulp bij klanten werven
Persoonlijk advies of hulp bij het vinden van klanten of opdrachten? Bel gratis het KVK Adviesteam om te sparren.
Experts Mariëlle de Munnik en Sagar Pargas leggen uit hoe je in vijf simpele stappen je eigen merk bepaalt. Ondernemer Angela Ursem deelt hoe ze zichzelf zichtbaar maakt achter haar merk.
Wat is personal branding?
Met personal branding – je persoonlijke merk - maak jij jezelf onderdeel van het merk van je bedrijf. Personal branding coach Mariëlle de Munnik licht dit toe: “Potentiële klanten vormen op basis van hoe jij jezelf in de markt zet een oordeel. Vraag jezelf dus af ‘hoe wil ik dat anderen mij zien?’. De kunst is het antwoord op die vraag uit te stralen.”
Stappenplan personal branding
Overweeg jij een persoonlijk merk te gebruiken? Denk dan goed na over hoe je jezelf wilt presenteren en wees echt. “Zet je persoonlijke merk goed neer, pas dit toe op al je communicatie en pluk op lange termijn de vruchten door meer verkoop, tevreden klanten en mond-tot-mondreclame”, legt eigenaar van Branding Agency Senss Sagar Pargas uit. Maar let goed op: “Als je niet levert wat je belooft of uitstraalt dan ontstaat er een mismatch bij de klant. Dit schaadt het vertrouwen, terwijl dat vertrouwen juist nodig is voor een langdurige en prettige (zaken)relatie.”
Met de volgende vijf stappen ontdek je zelf jouw personal brand.
Stap 1: weet waar je voor staat
Breng focus aan in je personal branding en kies waar je écht voor staat. Je kunt namelijk niet alles voor iedereen zijn, stelt De Munnik. “Maak dus keuzes in wat je wel en niet meeneemt in je merkuitingen. Zo trek je klanten die bij je merk en dus bij je bedrijf passen.”
Stel jezelf de volgende vragen:
- Waarom doe ik het werk dat ik doe?
- Welk probleem los ik op of welke behoefte kom ik tegemoet?
- Waar sta ik voor?
- Wat wil ik uitstralen?
- Wat maakt mij uniek?
- Hoe wil ik herinnerd worden?
- Voor welke taak mogen mensen me ‘s nachts wakker maken? Kijk hiervoor bijvoorbeeld naar je missie en visie.
Dat benadrukken waar je echt voor staat en eerlijk zijn van belang is, noemt ook ondernemer Angela Ursem, medeoprichter van verzorgingsmerk Food for Skin. Dat doet ze ook in haar bedrijfsuitingen. “Onze persoonlijke missie is om consumenten bewuster te maken van gezonde huidverzorging. Daarom vertellen we dat we onze producten maken van biologische tomatenzaad- en avocado-olie. Ook vertellen we eerlijk dat onze gezichtscrème nu nog in Italië wordt gemaakt, maar dat we de producten liever lokaal laten maken.”
Stap 2: ken je doelgroep
Weet wie je doelgroep is en maak je klanten tot kennissen. Pargas: “Voorkom een mooi marketingpraatje maar ga een stap verder en leg verbinding. Dit begint met interesse in je doelgroep. Ursem vult aan: “Onze volgers vinden het leuk dat we onszelf zichtbaar maken en volgen onze persoonlijke meningen, foto's en verhalen op de voet. Klanten hebben een klik met ons en worden ambassadeurs: mensen die ons verhaal verder vertellen.”
Doe dus doelgroeponderzoek. Vraag je klanten welk probleem je voor ze oplost en waarom ze met jou zakendoen en niet met de concurrent. Wat waarderen ze in de samenwerking? Deze antwoorden vormen de basis voor je waardepropositie in stap 3.
Stap 3: ontdek je toegevoegde waarde
Toon waarom jij voor een klant uniek bent en hoe je de klant hiermee helpt, legt De Munnik uit. “Mensen die zichzelf neerzetten als merk denken vooral aan hun eigen kwaliteiten. Maar een verhaal over waar jij goed in bent, is voor je klant niet interessant. Die wil weten of en hoe jij hem kan helpen. Vertaal jouw kwaliteiten dus naar de pijn of behoefte van jouw klant. Niet: 'Ik kan vlotte teksten schrijven', maar: 'Ik zorg ervoor dat jij teksten krijgt die mensen echt aanspreken’.”
Ook Ursem deelt meer dan alleen maar succesverhalen. “Ik ben niet meer bang om mijn stem te laten horen. Daarom spreek ik me uit over waarom het belangrijk is duurzaam te ondernemen. En dat ik veel verzorgingsproducten van andere merken vanwege micropastics en andere ongezonde ingrediënten zooi vind. Juist het tonen van je zorgen over de wereld en gezondheid of mislukkingen in je bedrijf zorgt voor herkenning. Dit is kwetsbaar, al noem ik het liever ‘open’ of ‘echt’.”
Juist het tonen van je zorgen over de wereld en gezondheid of mislukkingen in je bedrijf zorgt voor herkenning
Stap 4: vertaal naar woord en beeld
Bij je persoonlijke merk horen woorden en beelden. Die moeten zo goed mogelijk op elkaar aansluiten. De Munnik. “Het beeld dat je met jouw merk communiceert moet overeenkomen met wie je bent en wat je uitstraalt. Ben je rustig en zakelijk, gebruik dan geen knalroze in je huisstijl, maar eerder een groene of blauwe tint.”
Zoek naar woorden en beelden die passen bij jouw persoon en jouw bedrijf. Hoe scherper je dit voor jezelf in beeld hebt, hoe dichter je bij jouw persoonlijke merk komt. Dit kan met het ABC van personal branding:
- authenticiteit (wees echt en origineel)
- betrouwbaarheid (wek vertrouwen op)
- consistentie (communiceer regelmatig en met steeds dezelfde boodschap)
Vraag aan anderen of de woorden die je hebt bedacht bij je passen. Luister naar de klant als hij je vertelt waarom hij voor je kiest en pas je woord en beeld aan waar nodig.
Stap 5: communiceer je personal brand
Als je persoonlijke merk klaar is, communiceer je daarover. “Zorg dat je je merkuitingen op alle kanalen op dezelfde manier vertelt, zodat er een rode draad in je verhaal ontstaat”, aldus De Munnik. “Herhaling zorgt voor herkenning van je merkverhaal. Daarmee bedoel ik overigens niet dat je telkens dezelfde post moet publiceren.”
De Munnik en Pargas delen de volgende tips:
- Maak een marketingplan. Dit geeft structuur aan je communicatie. Wees zichtbaar via de communicatiekanalen waar je klant zicht bevindt. Leg vast hoe en waar je communiceert en hoe vaak. Vertel hoe je je klanten verder kan helpen en richt je communicatie op hun behoefte en niet op jezelf.
- Ben je actief op social media of heb je een eigen website? Zorg er dan voor dat wat daar staat past bij jouw persoonlijke merk. Gebruik overal de woorden en beelden die je hebt gekozen. “Deel regelmatig persoonlijke posts op bijvoorbeeld LinkedIn. Zo stimuleer je interactie, zoals een like. En een like op LinkedIn is eigenlijk ambassadeurschap vanuit je netwerk. Zo creëer je je eigen micro-influencers en gaat het balletje rollen.”
- Voer je personal branding door in je huisstijl. Op je website en social media, maar ook offline in je cv, visitekaartje, poster, briefpapier of brochure. Zorg dat deze uitingen jouw persoonlijke merk optimaal laten zien.
- Haak aan bij netwerkborrels. “Pitch daar je persoonlijke merk en vraag om feedback zodat je je je verhaal kan aanscherpen.”
- Wees specifiek in je communicatie en gebruik details. Pargas legt uit waarom: “Wanneer je vertelt dat je in Ibiza-stad bent of elke maandag surft in Hoek van Holland, dan krijgen klanten een concreter beeld. En een concreet beeld blijft beter hangen omdat het associaties en herkenning oproept. Bijvoorbeeld omdat een klant ook in Ibiza-stad is geweest of graag in Hoek van Holland zwemt.”
Starten met personal branding en jezelf zichtbaar maken kan best eng zijn, vertelt Ursem. “Ook ik vond het spannend om als gezicht achter Food for Skin op te treden. Maar nu vind ik het juist fijn om uit te dragen wat mij persoonlijk drijft: mensen bekend maken met de voordelen van duurzame en natuurlijke verzorgingsmiddelen. Omdat ik mijn mening en dromen communiceer, krijg ik extra binding met mijn klanten.”