Brancheonderzoek, hoe haalbaar is je idee?
- Esther Riphagen
- Bijgewerkt 7 januari 2022
- 2 min
- Runnen en groeien
- Marketing
Of je nu een sportschool begint of een online marketingbureau, onderzoeken wat er gebeurt in je branche helpt je onderneming verder. Een brancheonderzoek geeft je inzicht in de ontwikkelingen in je branche.
Hulp bij klanten werven
Persoonlijk advies of hulp bij het vinden van klanten of opdrachten? Bel gratis het KVK Adviesteam om te sparren.
Liever iemand spreken?
Kom maar op met je ondernemersvraag! Het KVK Adviesteam luistert, analyseert en geeft advies op maat. Bel op werkdagen tussen 8:30 en 17:00 uur naar 088 585 22 22.
De uitkomsten van een brancheonderzoek, ook wel brancheanalyse genoemd, gebruik je om de haalbaarheid van je bedrijfsidee te toetsen.
5 vragen
Stel jezelf onderstaande 5 vragen om de branche waarin je werkt goed in kaart te brengen.
1. Hoeveel starters en stoppers zijn er in mijn branche?
Dit overzicht laat je zien hoe gezond een branche is. Gaan er bijvoorbeeld veel bedrijven in je branche failliet, dan kun je je plannen mogelijk aanpassen of uitstellen. Deze informatie vind je terug in het Handelsregister van KVK.
2. Wat is de gemiddelde omzet in mijn branche?
Je bent benieuwd naar de omzetcijfers per branche. Als de meeste bedrijven in je branche winst maken, kan dit een goed teken zijn. Zie je dat de gemiddelde omzet afneemt, dan gaat het wellicht minder goed in deze sector. Jaarrekeningen en uittreksels geven je een algemene indruk. Vraag jaarrekeningen en uittreksels op van vergelijkbare bedrijven als je zeker wilt weten hoe de gemiddelde omzet is. Dit kan via het Handelsregister.
3. Wie zijn de belangrijkste aanbieders binnen mijn branche?
Onderzoek wie je belangrijkste concurrenten zijn en weet wat ze doen. Dit zorgt ervoor dat jij weet waarin je je kan onderscheiden op de markt. En stel jezelf deze vragen:
- Op welke doelgroep richten zij zich?
- Welke producten of diensten bieden ze aan?
- Wat is hun prijs?
- Hoe bepalend zijn ze binnen de sector?
Deze uitkomsten neem je mee in je concurrentieanalyse.
4. Hoe komen producten en diensten bij de klant?
Inventariseer via welke kanalen producten en diensten gedistribueerd worden. Wie levert welke producten aan wie? Zie je bijvoorbeeld dat veel bedrijven in je branche overstappen naar een webwinkel, dan kan het onverstandig zijn om je bedrijf (alleen) in een winkelpand te beginnen. Dit onderzoek kun je online en offline doen. Check of je concurrent een webshop naast zijn winkel heeft of hoeveel fysieke winkels er bestaan in je branche.
5. Wat zijn de ontwikkelingen en verwachtingen?
Weet wat er gebeurt in je branche zodat je hierop voorbereid bent. Zijn er belangrijke ontwikkelingen die je branche beïnvloeden? Of heeft jouw branche te maken met personeelstekorten of juist een overschot aan goede arbeidskrachten en zijn er veel reorganisaties? Neemt de concurrentie steeds verder toe waardoor prijzen onder druk staan? Ga na of je bedrijf ook onder deze brancheontwikkelingen kans op succes heeft.
Waar vind je betrouwbare informatie?
- : bekijk per branche de relevante wet- en regelgeving en brancheorganisaties en -verenigingen. Hier vind je ook brancheontwikkelingen en de omzetcijfers per branche.
- KVK Regiodata: bekijk hoe de economie in de regio waar je gaat ondernemen ervoor staat.
- KVK Locatiescan: kies een geschikte locatie voor je bedrijf. Krijg inzicht in waar je klanten en concurrentie te vinden zijn.
- KVK Bedrijventeller: weet snel en eenvoudig hoeveel bedrijven er in een branche of bepaald gebied zitten.
- Handelsregister: vraag jaarrekeningen en uittreksels op van bedrijven uit je branche.
- : hier vind je onderzoeksresultaten per branche.
- : voor economisch en sociaal beleidsonderzoek, transportonderzoek en marktonderzoek.