Acht manieren om meer opdrachten te krijgen als zzp’er

Je hebt je eerste opdracht afgerond en bent op zoek naar nieuwe klanten. Of je hebt langere tijd voor dezelfde klant gewerkt en wilt nu meer opdrachtgevers vinden om schijnzelfstandigheid te voorkomen. Ontdek met dit artikel acht manieren om nieuwe opdrachten te vinden en ga direct zelf aan de slag met verschillende tutorials en stappenplannen.

Ga aan de slag met klanten werven

Zonder klanten of opdrachten geen omzet. Beantwoord de vragen en krijg advies en inspiratie op een manier die past bij jou.

Beantwoord de vragen

De eerste stap in het vinden van opdrachtgevers, is bepalen wie je ideale klant is en wat je plan van aanpak wordt om die klant te bereiken. Met de juiste marketing verkoop je meer diensten en je voorkomt dat je tijd en geld verspilt. Je hoeft bijvoorbeeld niet onnodig geld uit te geven aan een advertentie op het verkeerde social media platform. Of een duur kaartje te kopen voor een groot landelijk congres, terwijl je klanten vooral lokaal zakendoen.

Hieronder vind je acht manieren die andere zzp'ers succesvol inzetten om nieuwe opdrachten te vinden:

1. Ga zakelijk netwerken

Ondernemers vinden nieuwe opdrachten vooral via netwerken. Begin daarom als zzp’er met het opbouwen van een zakelijk netwerk. Ga bijvoorbeeld naar lokale zakelijke bijeenkomsten als je op zoek bent naar klanten en samenwerkingen in je eigen omgeving. Bezoek vakbeurzen, branche-specifieke conferenties of netwerkborrels waarvan je weet dat er bezoekers zijn die interesse hebben in jouw vakgebied. Websites van gemeenten bieden je vaak een overzicht van verschillende netwerkorganisaties.

Aan de slag

Tutorial acquisitie zakelijk netwerken

2. Start met acquisitie

Met acquisitie probeer je mogelijke klanten te bereiken, een afspraak te maken of opdrachten binnen te halen. Bijvoorbeeld door promotieteams op een event, door bedrijven telefonisch te benaderen of met een advertentie op social media.

Aan de slag

Tutorial acquisitie en zakelijk netwerken

3. Zet social media in

Via social media vind én bind je klanten aan je. Maar hoe? Weet op welke socialmediakanalen je mogelijke opdrachtgevers zitten en wat hen dagelijks bezighoudt. Deze informatie kun je ook gebruiken voor het bedenken van leuke posts en video’s op social media.

Aan de slag

Klanten werven via Facebook

Klanten werven via TikTok

Klanten werven via Instagram

4. Bouw een netwerk op LinkedIn

LinkedIn richt zich op zakelijke connecties en carrière. Het biedt je als ondernemer de mogelijkheid om waardevolle content te delen die jouw expertise laat zien en waarmee je potentiële klanten aantrekt. Hier kun je in contact komen met beslissers en professionals die mogelijk interesse hebben in jouw diensten.

Aan de slag

Klanten werven via LinkedIn

5. Zet tevreden klanten in

Eerdere opdrachtgevers kunnen jou aanbevelen aan anderen. Negen op de tien consumenten leest reviews voordat ze iets kopen. Heb je tevreden klanten? Vraag dan of ze voor jou een review willen achterlaten op je website, Google Review, LinkedIn of verkoopkanalen als Bol of Amazon.

Aan de slag

Lees in zeven tips hoe je online reviews verzamelt op een eerlijke manier.

6. Word gevonden door zoekmachines

Om zoveel mogelijk bezoekers en opdrachtgevers op je website te krijgen, wil je hoog scoren in zoekmachines (Search Engine Optimization: SEO). Zorg dat je website antwoord geeft op de zoekopdrachten van je klanten. Met de juiste zoekwoorden in je teksten en een duidelijke website met relevante links, vinden zoekmachines je website sneller. En klanten dus ook.

Aan de slag

Wil je gratis hoger komen in zoekmachines, optimaliseer je website dan stap voor stap met vijf tips voor Search Engine Optimization (SEO). Wil je liever direct gevonden worden op bepaalde zoekwoorden, dan is het effectiever om te starten met zoekmachine-adverteren, ook wel Search Engine Advertising (SEA)

7. Benader media

Met online advertenties, persberichten of andere media-aandacht in kranten, magazines, vakbladen of folders kun je ook je producten of diensten onder de aandacht te brengen. Zoek een (dag)blad dat aansluit op de interesses van jouw ideale klanten.

Aan de slag

8. Gebruik freelance platforms of communities

Vind je het lastig om jezelf te verkopen? Dan kun je ook nieuwe opdrachtgevers vinden via bemiddelingsbureaus of platforms. Zo is er voor hoveniers, schilders of aannemers bijvoorbeeld Werkspot. Verschillende freelance opdrachten vind je bijvoorbeeld op Freelance.nl of Hoofdkraan.nl. Ben je meer op zoek naar internationale opdrachtgevers, dan is er bijvoorbeeld Upwork of Fiverr. Tot slot kun je op LinkedIn ook interessante opdrachten vinden.

Sluit je aan bij communities: Denk aan brancheverenigingen, zzp-platforms of online groepen waar jouw potentiële klanten zitten.

Meer hulp bij opdrachtgevers vinden

  • Bezoek de pagina Hulp bij klanten werven. Beantwoord de vragen en krijg advies en inspiratie op een manier die past bij jou.
  • Lees de whitepaper Zeven bewezen manieren voor klanten werven.
  • Liever iemand persoonlijk spreken? Neem contact op met een KVK adviseur. Elke werkdag bereikbaar van 08.30 tot 17.00 uur 088 585 2 222 (lokaal tarief).