E-commerce in Spanje

Met meer dan 48 miljoen inwoners biedt de Spaanse e-commerce-sector kansen. Spanje heeft één van de snelst groeiende e-commercemarkten in Europa. De afgelopen drie jaar bleef de omzet stijgen. Dit komt vooral door het groeiende aantal inwoners, die steeds meer gebruikmaken van internet. Ook hebben Spaanse consumenten nu meer vertrouwen in online shoppen. In dit artikel lees je waar je aan moet denken als je een Spaanse webshop wilt beginnen.

Maak van je exportplannen een succes

Krijg waardevolle tips in onze e-mailserie over exporteren

Meld je aan

Spaanse consumenten hebben online winkelen iets later ontdekt. Ze halen de achterstand nu in en kopen ook producten bij buitenlandse webshops. Spanjaarden kochten de laatste jaren vooral veel bij Chinese platforms. Spanje vormt samen met Duitsland en Frankrijk de top drie van grootste onlinemarkten in de EU. Je producten verkopen aan Spaanse consumenten kan via een Spaanse marktplaats. Of via je eigen Spaanstalige webshop. 

De markt

Spanjaarden winkelen online voor het gemak. Ze kopen dan vooral elektronische apparaten, kleding en schoenen. Spaanse klanten kijken meer naar prijs dan naar kwaliteit. Onderzoek dus goed of er wel interesse is in je product. Controleer ook of je product aan de Spaanse producteisen voldoet.

Spaanse bedrijven hebben meestal een lager serviceniveau dan we in Nederland gewend zijn. Dit zorgt voor teleurstellende ervaringen bij de koper. Spaanse consumenten bellen daarom soms eerst. Zo weten ze in ieder geval of een webshop echt bestaat. Met een Spaanstalige klantenservice win je eerder het vertrouwen van je klant. Dit biedt meteen extra kansen. Doordat je aan de telefoon mogelijk ook bestellingen aanneemt, verhoog je je omzet. 

Behalve online winkels zijn ook online marktplaatsen populair in Spanje. Spanjaarden kopen vaak op Chinese platforms als Alibaba, Temu en Shein. Redenen hiervoor zijn het aanbod aan verschillende producten, concurrerende prijzen en de vele acties en kortingen die de platforms bieden.   

Spaanse regels

Spanje stelt geen nationale eisen aan online verkopen. De Spaanse regels volgen de Europese regels. Deze regels lijken op die in Nederland. Verkopen op de Spaanse markt is hierdoor in verhouding makkelijk. Bied je consumentenproducten aan binnen Europa? Let er dan op dat je veilige producten verkoopt.  

Verpakkingswet

Verkoop je verpakte producten via je webshop aan Spaanse consumenten? Of via een platform in Spanje? Dan moet je je aan de verpakkingswet houden. De verpakkingswet is onderdeel van de Packaging and Packaging Waste richtlijn. Deze wet is in Spanje strenger dan die in Nederland. De wet telt vanaf de eerste gram verpakkingsmateriaal die je als bedrijf in Spanje op de markt brengt. Het schrijven van een preventieplan is alleen nodig als je een bedrijf in Spanje hebt. In dit plan beschrijf je duidelijk hoe je bedrijf zo min mogelijk verpakkingen gebruikt.  

Je meldt je bedrijf aan bij de Spaanse verantwoordelijke organisatie Ecoembes. Daarna doe je elk jaar aangifte over de hoeveelheid verpakkingen die om je producten zaten. Houd dus vanaf je aanmelding bij hoeveel producten met verpakking je verkoopt in Spanje. Werk je niet volgens de eisen van de verpakkingswet of ben je niet geregistreerd? Dan kun je een boete ontvangen.

Verpakkingswet Nederland

Breng je meer dan 50.000 kilo aan verpakkingen per jaar op de Nederlandse markt? Dan doe je verplicht aangifte bij Verpact

WEEE-richtlijn

Verkoop je elektrische en elektronische apparaten via je webshop? Dan ben je er zelf verantwoordelijk voor dat je de afgedankte apparaten weer inzamelt en verwerkt. Dat staat in de WEEE-richtlijn van de Europese Commissie (EC). WEEE staat voor ‘Waste from Electrical and Electronic Equipment’. In Spanje schrijf je hiervoor je webshop in via het algemene register van het Ministerio de Industria y Turismo. Deze organisatie voert in Spanje de WEE-richtlijn uit.

Aanvragen Spaanse domeinnaam

De Spaanse consument winkelt ook graag op Spaanstalige websites. Een website met .es op het eind straalt dan ook vertrouwen uit. Een .es-domeinextensie vraag je aan bij het Spaanse red.es. Deze officiële organisatie schrijft domeinnamen met Spaanse extensie in en houdt deze bij.  

Nederlandse hostingbedrijven helpen je bij de inschrijving van je webshop met .es-domeinextensie. Hiervoor zijn geen speciale voorwaarden. Zolang de gewenste domeinnaam nog vrij is, mag iedereen deze registreren.

Keurmerken voor je webwinkel 

De Spaanse koepelorganisatie voor e-commerce is Adigital. Een mogelijk Spaans keurmerk voor je webshop is Confianza Online. Spaanse consumenten vertrouwen een webshop met dit keurmerk. Het lijkt op het Nederlandse Thuiswinkel.org-keurmerk. Confianza brengt consumenten met Spaanse webshopleden in contact. Bijvoorbeeld wanneer er een verschil van mening is. Ander voorbeeld van een keurmerk is Trusted Shops.  

Betaalmogelijkheden

Spanjaarden betalen graag via PayPal en TPV Virtual. Anderen gebruiken een creditcard of betalen via hun bank. Als je betaling via de bank aanbiedt, regel dan ook een Spaans bankrekeningnummer. Hiermee gaan betalingen makkelijker en sneller. 

Btw bij afstandsverkopen Spanje

Lever je vanuit je webshop in Nederland producten aan Spaanse consumenten? En verstuur je deze producten vanuit Nederland? Dan zet je het Spaanse btw-tarief op je factuur. Dit doe je ook bij verkoop aan Spaanse bedrijven en organisaties zonder btw-identificatienummer. Je factureert je Spaanse klanten met Spaanse btw. Het Spaanse woord voor btw is IVA; Impuesto sobre el Valor Añadido. Meer informatie over de Spaanse btw-tarieven vind je bij Agencia Tributaria. Dit is de Spaanse belastingdienst.

Je buitenlandse btw-aangifte kun je op twee manieren regelen: 

  1. Je vraagt een Spaans btw-nummer aan en doet je btw-aangifte in Spanje. 
  2. Of je meldt je bedrijf aan voor de Unieregeling binnen het éénloketsysteem van de Nederlandse Belastingdienst. De Belastingdienst betaalt de btw dan door aan Spanje.

In de EU is een drempelbedrag van 10.000 euro per kalenderjaar. Deze drempel is voor je verkopen aan Spaanse klanten samen met je andere intra-EU-verkopen aan personen. Blijf je per jaar onder deze drempel? Dan mag je als Nederlandse webshop Nederlandse btw in rekening brengen. 

Drie tips

  1. Pas je webshop aan. Zorg dat een Spaanse consument zich thuis voelt in je webshop. Gebruik bijvoorbeeld een Spaans adres en telefoonnummer.
  2. Vertaal de teksten van je webshop in het Spaans. Behalve teksten en informatie over je producten en bedrijf vertaal je ook banners en e-mails. Huur hiervoor een professionele vertaler in.
  3. Gebruik bijvoorbeeld Google Keyword Planner. En bespreek de keuze van je woorden met je vertaler. Gebruik geen Engelse teksten. Goed vertaalde Spaanse teksten verbeteren je vindbaarheid in zoekmachines als Google.

Cijfers

De Spaanse Mededingingsautoriteit (CNMC) heeft cijfers over de onlinehandel in Spanje. In 2023 was de omzet meer dan 84 miljard euro. Dit is een stijging van 16,3% vergeleken met 2022.

Hiermee laat deze markt in de afgelopen jaren een duidelijke groei zien:

  • 2022: meer dan 72 miljard euro omzet, een groei van 25% vergeleken met 2021.
  • 2021: 57,7 miljard euro omzet, een groei van 11,7% vergeleken met 2020.
  • 2020: ruim 51,6 miljard euro omzet, een groei van 5,8% vergeleken met 2019.