E-commerce in Italië: pak je kansen nu
- Sandra Visser-Meijer
- Achtergrond
- Bijgewerkt 21 november 2024
- 6 min
- Runnen en groeien
- Internationaal
Italianen startten later met online winkelen dan bijvoorbeeld Nederlanders en Duitsers. Deze groeiende e-commercemarkt biedt kansen voor Nederlandse webshops. Hoe je deze kansen pakt, vertelt Mieke Bos van Cottona. Lees hoe zij haar Italiaanse webshop startte.
Maak van je exportplannen een succes
Krijg waardevolle tips in onze e-mailserie over exporteren
Met bijna 59 miljoen inwoners is Italië een interessante markt voor Nederlandse ondernemers. Het is net als Spanje één van de snelst groeiende e-commercemarkten in Europa. Deze markt heeft de eerste twee tot vier jaar nog volop ruimte voor nieuwe aanbieders. Dit komt vooral omdat Italianen nu pas online gaan winkelen. Europese fondsen en stimuleringsmaatregelen van de regering helpen hieraan mee.
Marktonderzoek
De Nederlandse Ambassade in Rome en het Consulaat-Generaal in Milaan onderzochten de e-commercekansen voor Nederlandse op de Italiaanse markt. Zo zijn er kansen voor Nederlandse aanbieders van mode, cosmetica, bloemen en planten.
Dat er ook kansen in andere sectoren zijn, bewijst Mieke Bos, eigenaresse van Cottona. In een atelier in Panningen maakt dit bedrijf tafellinnen van Europese stoffen. Cottona heeft zes webshops; in Nederland, Italië, België, Duitsland, Frankijk en Spanje. Bos deed hiervoor zelf marktonderzoek. Dit onderzoek doe je online of persoonlijk in het land zelf.
Online marktonderzoek
Voor marktonderzoek heb je algemene kennis van de Italiaanse taal en cultuur nodig. Gebruik in je online marktonderzoek Italiaanse sleutelwoorden die voor je product en branche belangrijk zijn. Sleutelwoorden noem je ook wel keywords. Hiermee ontdek je de in je sector.
Bos houdt voor haar bezoek aan een nieuwe markt de ontwikkelingen in de markt online in de gaten. Haar advies: “Stap in als de omzet op de markt nog minimaal is. Het aantal aanbieders is dan klein. En de marketingkosten zijn in verhouding laag. Zo groei je met de markt mee.” Je hebt vaak twee tot drie jaar nodig voordat je als aanbieder bekend bent in een markt en je webshop groeit. Samen met collega’s bezocht Bos Italië en deed veldonderzoek.
Veldonderzoek
Bij het ontdekken van een nieuwe markt wil Bos de cultuur begrijpen. Een gevoel krijgen bij het land en ervaren hoe de inwoners zijn. “Je vindt niet alle informatie online. Vergelijk het Italiaanse assortiment met je eigen aanbod en kijk naar de prijsstelling. Bepaal voor jezelf of je hierin meekunt of misschien je productaanbod of prijs moet aanpassen.”
Producten in je webshop
Italië heeft Europese regels voor online verkopen. Deze regels beschermen consumenten zodat zij veilig online kunnen winkelen. Ze lijken op de regels in Nederland. Een Italiaanse webshop starten is hierdoor in verhouding makkelijk.
Italianen kopen vooral via de mobiele telefoon. En minder via de pc, laptop of tablet. Zorg er daarom voor dat je webshop op de mobiel goed leesbaar en handig in het gebruik is.
Producteisen
Onderzoek of je product aan de Italiaanse voldoet. Vaak zijn er EU-producteisen. Soms zijn er voor bepaalde producten Italiaanse wetten en regels. Bijvoorbeeld etiketterings- en verpakkingsvoorschriften voor voedingsmiddelen. Als je consumentenproducten in Europa verkoopt, let er dan op dat deze producten zijn.
Verpakkingseisen
Milieu-etiketten op verpakkingen zijn verplicht in Italië. Ook Nederlandse bedrijven die verpakte producten op de Italiaanse markt brengen, moeten deze etiketten op de verpakkingen doen. Zo voldoet de Italiaanse overheid aan de EU-richtlijn voor verpakkingen en .
WEEE-richtlijn
De staat voor ‘Waste from Electrical and Electronic Equipment’. Verkoop je elektrische en elektronische apparaten in je webshop? Dan ben je er zelf verantwoordelijk voor dat je de afgedankte apparaten inzamelt en verwerkt. In Italië schrijf je je webshop in via het van het ‘Ministry of the Environment’. Deze organisatie voert in Italië de WEEE-richtlijn uit.
Bezorgen in grotere steden is makkelijker dan in het zuidelijke puntje van Italië.
Klantbehoefte
Zorg dat je productaanbod past bij de behoefte van je klanten. Segmenteer je doelgroep. Deel deze bijvoorbeeld in naar de verschillende Italiaanse regio’s. Het grootste aantal Italiaanse online klanten woont in Noord-Italië, laat eerdergenoemd onderzoek zien. Deze groep winkelt al internationaal. Gebruik je geld voor marketing op een slimme manier. En richt je op een bepaalde regio. Dan krijg je sneller resultaat. Sneller dan wanneer je in één keer heel Italië als klant wilt.
Bos legt uit: “De meeste van onze klanten zitten in het noorden. Bezorgen in de grotere steden gaat makkelijker dan bijvoorbeeld in het zuidelijke puntje van Italië. Denk ook na of je klanten op Sicilië en Sardinië wilt bereiken. Zo niet, zet dit dan duidelijk op je website. Wees open in je communicatie.”
Aanpak van de markt
Je kunt op twee manieren starten met e-commerce in Italië. Je biedt je producten vanuit Nederland aan op een veelgebruikte online marktplaats in Italië. Of je start zelf een webshop in Italië.
Online marktplaats
Italiaanse consumenten winkelen graag op online . Je producten op zo’n marktplaats aanbieden is vrij eenvoudig. Dit betekent dat je zelf geen webshop in Italië start. Op een marktplaats sluiten verkoper en koper een overeenkomst. Het platform bemiddelt en ondersteunt bij de aan- en verkoop van producten. Veelgebruikte online platformen in Italië zijn Amazon, eBay en Facebook marketplace. Amazon is de grootste aanbieder.
Italiaanse webshop
Je kunt ook starten met een Italiaanse webshop. Dit doe je zelf of je laat dit een partner regelen die goed thuis is op de Italiaanse e-commercemarkt.
Zelf doen
Als je de online verkoop zelf doet, zorg dan voor een Italiaanse uitstraling van je webshop. En communiceer met je klanten in hun eigen taal. Een Italiaanssprekende medewerker en Italiaans telefoonnummer helpen bij de communicatie.
Door cultuurverschillen gelooft Bos heilig in die nationale ‘look-and-feel’ van webshops. “Ons bedrijf levert vooral maatwerk tafellinnen. En verstuurt de bestellingen vanuit Nederland. De levertijd is geen probleem. Pas na ontvangst van hun bestelling zien onze klanten dat de producten niet uit Italië maar uit Nederland komen.”
Bos communiceert niet zelf met haar klanten. Zij laat de verkoop, marketing en aftersales regelen door een partner.
Partner regelt je zaken
Een zakelijke partner die de markt kent en de taal spreekt geeft je een groot voordeel. Want deze partner communiceert direct met je klanten. Bijvoorbeeld over levertijden of garantie. Meestal stuur je zelf je producten vanuit Nederland naar je Italiaanse klant met een factuur erbij.
Bos werkt samen met een Nederlandse partner die vestigingen heeft in de landen waar Cottona online verkoopt. “Dit werkt perfect. Onze partner berekent een vast bedrag per maand. Daarnaast betalen we elke maand per telefoongesprek of e-mail.” Deze partner vond ook de producteisen en beantwoordde juridische vragen toen Bos de Italiaanse markt opging.
Met een .it-extensie vinden Italiaanse klanten je webshop beter in Google.
Aanvragen Italiaanse domeinnaam
Een domeinnaam is het internetadres van je webshop en bestaat uit twee delen. De naam en de extensie. Een officiële Nederlandse registrar regelt deze domeinnaamregistratie voor je. Bos registreerde haar webshops met een nationale extensie in de landen zelf. “Met een .it-extensie is je webshop voor Italiaanse klanten beter vindbaar in Google. En zo krijgt je webshop meteen een Italiaanse uitstraling.”
Een .it-domeinextensie vraag je aan bij het Italiaanse Registro.it. Registro heeft een overzicht van , waaronder Nederlandse partijen. Er zijn geen speciale voorwaarden voor een .it-extensie van je webshop.
Betaalmogelijkheden
Italianen betalen graag met PayPal, creditcard en bij ontvangst van hun aankoop. Betalen per bank is in opkomst. Als je bankoverboeking als betaalmogelijkheid aanbiedt, denk dan na of je een Italiaans bankrekeningnummer wilt. Hiermee gaat betalen makkelijker en sneller.
Het valt Bos op dat veel betalingen via bankoverboeking gaan. “Wij verzenden onze producten pas als we het geld binnen hebben. Bankoverboeking vertraagt de verzending. Maar blijkbaar vinden Italiaanse consumenten een langere levertijd niet erg. Betalen via bankoverboeking is voordelig voor ons. De bankkosten zijn lager dan bij PayPal of betalen via creditcard.”
Btw bij afstandsverkopen in Italië
Verkoop en verstuur je via je webshop in Nederland producten aan Italiaanse consumenten? Dan factureer je Italiaanse particuliere klanten met Italiaanse btw. Dit doe je ook bij verkoop aan Italiaanse bedrijven en organisaties zonder btw-identificatienummer. De Italiaanse overheid, het Agenzia , geeft informatie over Italiaanse btw-tarieven. Italianen noemen de btw Iva - Imposta sul Valore Aggiunto.
Het regelen van je buitenlandse btw-aangifte kan op twee manieren:
- Je vraagt een Italiaans aan en doet aangifte in Italië.
- Je meldt je bedrijf aan voor de Unieregeling binnen het éénloketsysteem (OSS) van de Nederlandse Belastingdienst. De Belastingdienst betaalt de btw dan door aan Italië.
Voor je verkopen aan consumenten heeft de EU een drempelbedrag van 10.000 euro. Als je elk jaar onder dit bedrag blijft, mag je als Nederlandse webshop Nederlandse btw in rekening brengen. Het drempelbedrag is het totaal van leveringen aan je Italiaanse consumenten samen met je andere verkopen aan consumenten in de EU. Hier vallen je verkopen in Nederland buiten. Deze neem je mee in je binnenlandse btw-aangifte.
Bos gebruikt het OSS-systeem van de Nederlandse Belastingdienst. “Dit scheelt tijd. Je doet één aangifte voor alle landen waar je aan consumenten verkoopt. Ik vind het systeem gebruiksvriendelijk. De aangiftes gaan vlot.”
Keurmerk voor je webshop
Met een officieel Europees keurmerk voor je Italiaanse webshop laat je zien dat je klant veilig online bij je winkelt. Italiaanse consumenten vinden een keurmerk minder belangrijk dan Nederlandse klanten.
De webshops van Cottona hebben geen webwinkelkeurmerk. “Onze webshops lopen goed. En tot nu toe ervaar ik geen nadelen van het missen van een keurmerk. Ook niet in Nederland.”
Consorzio Netcomm is de overkoepelende brancheorganisatie voor webwinkels in Italië. Deze organisatie lijkt op Thuiswinkel.org. Behalve over het eigen keurmerk Sigillo informeert de brancheorganisatie je ook over het Ecommerce Europe . Een ander keurmerk voor de Italiaanse markt is Trusted .
E-commercemarkt in Italië
De Italiaanse organisatie Osservatori Digital Innovation heeft onderzoeken over de e-commercemarkt in Italië. Italianen kochten in 2023 voor 54,2 miljard euro . Dit is een stijging van 13% ten opzichte van 2022. Vergeleken met 2022 stegen de productverkopen met 8% tot een bedrag van 35 miljard euro. Met een groei van 25% en een omzet van 19,2 miljard euro steeg de markt voor diensten in 2023 ook.