E-commerce in Frankrijk

De Franse e-commercemarkt is goed ontwikkeld. Daardoor kan het aantal aanbieders groot zijn. Dit hangt af van de producten die je aanbiedt. Voordeel is dat er minder grote spelers actief zijn. Minder dan bijvoorbeeld in Duitsland, waar Amazon met een groot marktaandeel een belangrijke aanbieder is. Fransen winkelen veel online. Via Google zoeken ze in hun eigen taal naar nieuwe producten en diensten. Zorg er daarom voor dat ze je producten online ook vinden.

Maak van je exportplannen een succes

Krijg waardevolle tips in onze e-mailserie over exporteren

Meld je aan

Frankrijk is het tweede land van de EU. Van de ruim 68 miljoen inwoners winkelt meer dan 80% online. De Franse e-commercemarkt behoort tot één van de grootste in Europa. Fransen verwachten een snelle levering en communiceren vooral in het Frans. Lees waar je rekening mee moet houden als je de Franse markt wilt veroveren met je webshop.

Producteisen

Voldoen je producten aan de wetten en regels van de EU? Dan mag je deze vrij verkopen in Frankijk. Ga wel na of de producteisen in Frankrijk hetzelfde zijn als in Nederland. Zo zijn er extra eisen voor voedingssupplementen, levensmiddelen en geneesmiddelen in Frankrijk. Soms zijn er speciale regels voor etiketten. Zorg dat de producten die je verkoopt veilig zijn.

Franse wetten en regels

Voor de verkoop van producten aan Franse klanten houd je je aan de Franse wetten en regels. Deze zijn soms anders dan die in Nederland. Zo heeft Frankrijk strenge regels voor verpakkingen en recycling. 

Verpakkingen

Met de anti-afvalwet AGEC wil Frankrijk het aandeel hergebruikte verpakkingen vergroten vergeleken met wegwerpverpakkingen. 

Recycling

De recyclingregels in Frankrijk gaan uit van een 'Uitgebreide Producenten Verantwoordelijkheid (UPV)'. Dit heet in het Frans ‘Responsabilité Élargie du Producteur (REP). Breng je als eerste in de keten producten in Frankrijk op de markt? Bijvoorbeeld verpakte elektrische en elektronische apparaten of producten met batterijen. Dan ben je als 'Producteur' verantwoordelijk voor het beheer van deze producten tijdens de hele levensduur van de producten. 

RVO legt uit hoe je aan de Franse verpakkings- en recyclingregels voldoet. 

Aanvragen Franse domeinnaam

De Franse organisatie Afnic regelt domeinnamen met een .fr-extensie. Personen en bedrijven kunnen domeinnamen aanvragen. Je hebt hiervoor geen kantoor in Frankrijk nodig. Een officieel bedrijf vraagt je domeinnaam bij Afnic aan. Afnic bepaalt welke bedrijven ofwel registrars dit zijn. Via de website zoek je op naam of land naar officiële aanbieders. Hier staan ook Nederlandse bedrijven tussen. Pas je website en voorwaarden aan de Franse regels aan.

Je Franse klant

Maak je webshop aantrekkelijk voor je Franse klant. Fransen winkelen het liefst in een Franstalige webshop. Laat de vertaling doen of controleren door een native speaker. Iemand die de Franse taal perfect spreekt en schrijft. Dan voelen de teksten op je webshop vertrouwd aan voor Franse klanten. Zo vergroot je de kans dat een bezoeker ook echt iets koopt. Zorg er ook voor dat de communicatie via je klantenservice in het Frans verloopt. Het niveau van de Engelse taal in Frankrijk is minder groot dan bijvoorbeeld in Nederland. 

Wil je succes hebben op de Franse markt? Vraag dan een .fr-extensie voor je webshop aan. Uit onderzoek blijkt dat 90% van de Franse bevolking een webshop met nationale extensie meer vertrouwt. Door dit vertrouwen koopt je Franse klant sneller producten bij je. 

Google is in Frankrijk het belangrijkste kanaal waarmee je Franse klanten bereikt. Controleer de belangrijkste zoekwoorden voor je bedrijf en product. Gebruik deze Franstalige woorden daarna in de teksten op je website. Adverteren via zoekmachines (SEA) of verkoop via Google en Instagram Shopping kan ook.

Marktplaatsen

Wil je nog geen eigen Franse webshop? Bied je producten dan eerst aan op een marktplaats in Frankijk. Als aanbieder op dit platform leg je contact met Franse klanten. Franse consumenten winkelen ook graag op online marktplaatsen. Veel marktplaatsen stellen als eis dat je een Franse klantenservice hebt. Hiervoor heb je medewerkers nodig die Frans spreken. 

Populaire marktplaatsen in Frankrijk zijn:
•    Cdiscount
•    Veepee
•    Amazon  

Keurmerken voor je webshop 

Een keurmerk voor je webshop is een bewijs van kwaliteit en betrouwbaarheid. Dit bewijs krijg je van een officiële keurmerkorganisatie. Brancheorganisatie Fevad heeft een eigen label. Het Fevad-label maakt deel uit van het Ecommerce Europe Trustmark network. Andere voorbeelden van keurmerken zijn:

Behalve deze keurmerken heeft Frankrijk ook veel keurmerken voor speciale vakgebieden en producten. 

Betaalmogelijkheden

Bied op je webshop Franse online betaalmogelijkheden aan. Fransen betalen graag via PayPal of met een credit- of debitcard. De meest gebruikte kaart voor online betalingen is Carte Bancaire. In het verleden had een deel van deze kaarten de naam Carte Bleue. Veel Fransen noemen hun betaalkaart nog steeds zo. 

Btw bij afstandsverkopen Frankrijk

Lever je via je webshop in Nederland producten aan Franse consumenten? Dan gebruik je het Franse btw-tarief. Dit is hetzelfde bij verkoop aan Franse bedrijven en organisaties zonder btw-identificatienummer. Meer informatie over de Franse btw-tarieven vind je in de Taxes in Europe-database van de Europese Commissie. Het Franse woord voor btw is TVA; Taxe sur la Valeur Ajoutée. Direction générale du Trésor is de Franse belastingdienst. 

Je buitenlandse btw-aangifte kun je op twee manieren regelen.

  1. Je vraagt een Frans btw-nummer aan en doet je btw-aangifte in Frankrijk.
  2. Of je meldt je bedrijf aan voor de Unieregeling binnen het éénloketsysteem van de Nederlandse Belastingdienst. De Belastingdienst betaalt de btw dan door aan Frankrijk.

De EU heeft een drempelbedrag van 10.000 euro per kalenderjaar. Deze drempel is voor je verkopen aan Franse klanten samen met je andere intra-EU-verkopen aan personen. Blijf je per jaar onder deze drempel? Dan mag je als Nederlandse webshop Nederlandse btw in rekening brengen. 

Cijfers

De online verkopen in Frankrijk blijven groeien. De Franse e-commerce-omzet was 159,9 miljard euro in 2023. Een stijging van 10,5% vergeleken met 2022. De online verkoop van producten daalde met 1,8%. De online diensten stegen met 20%. De Franse e-commercemarkt groeit langzaam door:

  • 8,5% groei in 2020
  • 15,1% groei in 2021
  • 13,8% groei in 2022
  • 10,5% groei in 2023

De Franse koepelorganisatie voor e-commerce Fevad heeft rapporten en persberichten over de e-commercemarkt in Frankrijk. Deze rapporten zijn er in het Frans en Engels.