E-commerce in Duitsland
- Sandra Visser-Meijer
- Achtergrond
- Bijgewerkt 12 november 2024
- 6 min
- Runnen en groeien
- Internationaal
Je Nederlandse webshop loopt goed en je bent klaar voor de volgende stap. Denk dan eens aan een Duitse webshop. Duitsers horen bij de grootste online kopers van Europa. Met bijna 84 miljoen inwoners is de Duitse markt bijna vijf keer zo groot als de Nederlandse. Op deze grote e-commercemarkt zijn veel aanbieders actief. Zorg dat je opvalt met een webshop die tiptop in orde is. En een uniek aanbod van producten heeft.
Maak van je exportplannen een succes
Krijg waardevolle tips in onze e-mailserie over exporteren
Voor Nederlandse bedrijven biedt de Duitse markt kansen. De nationale e-commercemarkt is sterk afhankelijk van Duitse marktplaatsen als Amazon, OTTO, eBay of Kaufland. Marktplaatsen noem je ook wel platformen. Via een platform bereik je Duitse klanten makkelijk en snel. Zelf een Duitse webshop opzetten kan ook. In dit artikel lees je achtergrondinformatie over e-commerce in Duitsland. Ook krijg je marketingtips zodat je goed voorbereid met je webshop start op de Duitse onlinemarkt.
Aanvragen Duitse domeinnaam
Wanneer je serieus online zaken wilt doen in Duitsland vraag je een domeinnaam met landcode .de aan. Duitse consumenten surfen sneller naar een webshop met een Duitse domeinnaam dan een Nederlandse domeinnaam. Duitsers vertrouwen er dan eerder op dat ze hun bestelling ook echt ontvangen.
Registratie in Duitsland
Het Deutsches Network Information Center (DENIC) is in Duitsland verantwoordelijk voor het inschrijven van de domeinnaam van je website. Voor een .de-registratie heb je een adres in Duitsland nodig. Heb je geen adres in Duitsland? Meld dan bij DENIC een  van je webshop aan.  Â
Keurmerken voor webshopsÂ
Duitsers hechten veel waarde aan betrouwbaarheid en keurmerken. Met een keurmerk ziet je klant dat een onafhankelijke organisatie je webshop heeft gekeurd. Hiermee vergroot je de kans op een bestelling van Duitse klanten. Een keurmerk is niet verplicht. Het Duitse woord voor keurmerk is Gütesiegel. Deze Duitse keurmerken voor webshops zijn het meest gangbaar:
- Trusted : Europees keurmerk voor online winkels dat controleert of een webwinkel de rechten van klanten respecteert.
- TÃœV-SÃœD Geprüft S@fer : speciaal Duits keurmerk waarin een Duitser kwaliteit herkent.Â
- EHI Geprüfter : keurmerk van EHI, de bekendste handelsorganisatie in Duitsland.
- Datenschutz cert : beoordeelt vooral op beveiliging van data en bescherming van gegevens.Â
Impressum
Impressum is Duits voor colofon. Een colofon geeft informatie over de eigenaar van een webshop. Een Impressum melden is wettelijk  voor schriftelijke media. Dus ook voor een Duitse website of webshop. Het Impressum is een pagina met de gegevens van de verkoper. Denk aan naam, adres en rechtsvorm van je bedrijf. En je telefoonnummer en e-mailadres. Noem ook je registernummers, btw-identificatienummer en de naam van de vertegenwoordiging. Deze informatie moet voor iedereen bereikbaar zijn en duidelijk op je website staan.
Online privacy
Duitsers vinden online privacy erg belangrijk. Duitse regels voor privacy, colofon, bescherming en opslag van data zijn veel strenger dan in Nederland. Speciale organisaties zoeken actief naar overtredingen van de regels en spannen rechtszaken aan. Bij een overtreding krijg je een flinke geldboete.Â
Algemene voorwaarden
In Nederland zijn algemene voorwaarden niet verplicht. In Duitsland moet je deze voorwaarden schriftelijk aan je klant geven. Zet je voorwaarden bijvoorbeeld op je website. Of geef deze tijdens het bestelproces aan je Duitse klanten. Maak je voorwaarden in het Duits. Dit is verplicht. En zorg dat je voorwaarden aan de Duitse wetten en regels voldoen. In Duitsland noem je algemene voorwaarden ‘Allgemeine Geschäftsbedingungen (AGB)'.Â
Geef in je voorwaarden bijvoorbeeld informatie over verzendkosten, garantie en retourbeleid. Denk ook aan informatie over het herroepingsrecht. Dit heet in Duitsland de ‘’. Deze wet regelt dat consumenten een aankoop binnen twee weken terug mogen sturen. Beschrijf in je webshop welke stappen klanten moeten doorlopen voor het gebruik van dit recht. Â
Datenschutzerklärung
Wanneer je een Duitse webshop hebt, verwerk je persoonsgegevens. De Duitse wet verplicht dan een . Hierin staat bijvoorbeeld welke gegevens je van klanten verzamelt. En hoe je deze gegevens verzamelt, gebruikt, opslaat en beschermt. Geef je klanten ook de mogelijkheid om zich af te melden voor zaken als een nieuwsbrief. Toon deze verklaring zichtbaar op je webshop. Boven- of onderaan je startpagina bijvoorbeeld.
Betaalmogelijkheden
Pas je betaalmogelijkheden aan naar de wensen van de markt. Duitsers houden van achteraf betalen via Klarna. En van betalen via PayPal, met een creditcard of SOFORT-banking. Dit laatste lijkt op een online overboeking. Een Duitser ziet een betaling op factuur als teken van wederzijds vertrouwen. Bepaal voor jezelf of je deze mogelijkheid aanbiedt. Als je geen achterafbetaling aanbiedt, ontvang je misschien minder bestellingen van Duitse klanten. Het aanbieden van minimaal één gratis betaalmethode in je webshop is in Duitsland verplicht.
Btw bij afstandsverkopen Duitsland
Verkoop je aan Duitse consumenten? En verstuur je deze pakketten vanuit Nederland? Dan gebruik je het nationale btw-tarief. Ook voor ondernemers die geen btw-aangifte doen. En voor organisaties die geen ondernemer zijn. Je factureert deze Duitse personen met Duitse . Btw of omzetbelasting heet in Duitsland Umsatzsteuer (USt) of Mehrwertsteuer (MwSt). Het Bundeszentralamt für geeft informatie over btw-tarieven in Duitsland.
Je kunt je buitenlandse btw-aangifte op twee manieren doen:
- Je vraagt een Duits btw-nummer aan en doet een plaatselijke btw-aangifte in Duitsland.
- Of je meldt je bedrijf aan voor de Unieregeling binnen het éénloketsysteem van de Nederlandse Belastingdienst. De Belastingdienst betaalt de btw dan door aan Duitsland.
Blijft je totaalbedrag aan Duitse consumenten samen met je andere intra-EU verkopen aan personen zonder btw-identificatienummer per jaar onder de 10.000 euro? Dan mag je als Nederlandse webshop Nederlandse btw in rekening brengen.
Duitse wetten en regels
Als je consumentenproducten binnen Europa verkoopt, let er dan op dat deze zijn. Verkoop aan Duitse klanten gaat volgens Duitse wetten en regels. Deze zijn soms anders dan die in Nederland. Drie voorbeelden:
- Duitsland heeft strenge . Verkoop je verpakte producten via je webshop aan Duitse klanten? Dan moet je deze verpakkingen volgens de Duitse wet terugnemen. Deze verplichting ligt bij de eerste in de keten die producten met een verpakking op de Duitse markt brengt.Â
- Duitsland heeft een wet voor batterijen, het Batteriegesetz . Als je producten met batterijen aan Duitse consumenten verkoopt, ben je ook verantwoordelijk voor het recyclen van deze batterijen. Je meldt je bedrijf aan bij het Batterie-register (Stiftung GRS .
- Voor het verkopen van elektrische en elektronische apparaten heeft Duitsland het Elektro- und Elektronikgerätegesetz . Breng je deze apparaten op de Duitse markt? Dan ben je verantwoordelijk voor het verzamelen en milieuvriendelijk verwerken van de afgedankte apparaten. Hieraan moet je ook voldoen als je geen bedrijf in Duitsland hebt. Schrijf je eerst in bij het Stiftung elektro-altgeräte register . Doe dit voordat je de apparaten in Duitsland op de markt brengt.
Het Duitse beantwoordt je vragen over Duitse wetten en regels.Â
Vijf tips
Hetzelfde marketingplan gebruiken voor je Nederlandse en Duitse webshop is niet verstandig. Dit wel doen, is de grootste valkuil voor je e-commerce-avontuur op de Duitse markt. Pas je marketingstrategie daarom aan en gebruik de volgende tips:
1. Onderzoek of de Duitse markt om speciale producten vraagt
Ga na of je product aan Duitse voldoet. Je product aanpassen, is soms een betere keuze. Zo houd je rekening met de wens van je klanten. Vaak is een kleine verandering aan je product al voldoende. Bijvoorbeeld een kleur die meer aanspreekt.
Voorbeeld
Je verkoopt fietskleding en artikelen die daarbij horen. In 2023 groeide de  door in Duitsland. Ook al ging het dat jaar minder met de landelijke economie. Veel Duitsers pakken vaker de fiets voor woon-werkverkeer. Veiligheid staat voorop, door gebruik van bijvoorbeeld fietshelmen en -vestjes. Deze producten verkoop je ook. Voor de Duitse markt heb je deze producten in opvallende lichtgevende kleuren.Â
2. Zorg voor een mobielvriendelijke website
Duitsers brengen veel tijd op hun smartphone door. Zorg voor een mobielvriendelijke website. Geef in één overzicht de juiste informatie. Let er bij het vormgeven van je mobiele website op hoe dit eruit ziet op een klein scherm.
3. Zorg voor een website met Duitse uitstraling
Een Duitse websitebezoeker houdt van een vertrouwde uitstraling in de eigen taal. Meld een Duits telefoonnummer, adres en bankrekeningnummer. Laat je webshop door een professioneel bedrijf vertalen. Duitse bedrijven ondersteunen je tegen betaling met social media en klantenservice.
4. Pas je zoekwoorden aan
Duitsers gebruiken andere zoekwoorden dan Nederlanders. Adverteren met ‘het beste en de goedkoopste’ geeft geen vertrouwen aan Duitsers. Nederlanders vergelijken vooral op prijs. Duitsers zoeken als eerste op kwaliteit en de beoordelingen op je website. Pas je zoekwoorden hierop aan.
5. Beperk je onlinemarkt
Niet alleen Duitsers spreken Duits. Ook inwoners van Oostenrijk, Zuid-Tirol, Zuid-Denemarken en grote delen van Zwitserland doen dit. Het Duitstalige gebied waarin je zakendoet is hierdoor groter dan je denkt. Bepaal vooraf aan welke klanten en in welke regio je wilt verkopen met je webshop. Verder uitbreiden kan altijd nog. Met een zoekmachine als Google maak je een regio online makkelijk kleiner. Door geoblocking mag je geen IP-adressen van buitenlandse klanten tegenhouden.Â
Cijfers
Duitsers kochten in 2023 voor iets minder dan 100 miljard op e-commerce-websites. Een daling van 12% vergeleken met 2022. Een dieptepunt voor de totale e-commerce omzet die voor het eerst sinds 2020 onder de 100 miljard euro uitkomt.Â
De online dienstenomzet groeide licht in 2023 met 12,7% tot 12,7 miljard euro. Deze sector steeg in 2022 nog met 39,9%. De verkoop van producten daalde dat jaar met 11,8% tot 79,7 miljard euro. Deze omzet was in 2022 nog 90,1 miljard euro. Â
Duitsers geven minder geld uit doordat de prijzen stijgen. En ze bezoeken vaker echte winkels in de winkelstraten. Vooral Duitse jongeren kopen meer tweedehands of goedkopere producten bij buitenlandse webshops.  Â
Deze daling lijkt nu voorbij. Voor 2024 verwachten  een lichte groei van 1,1%. Â