Auto’s en auto-onderdelen importeren

Voor de import van een auto, bestelbus, vrachtwagen of touringcar zijn regels. Denk aan kentekenregistratie en belastingen als bpm, producteisen en productaansprakelijkheid. Importeren uit een EU-land is makkelijker dan importeren uit een land buiten de EU. Auto-onderdelen importeren gaat zonder bpm of kentekenregistratie, maar producteisen en aansprakelijkheid kom je hier wel tegen.

Maak van je importplannen een succes

Krijg waardevolle tips in onze e-mailserie over importeren

Meld je aan

Je betaalt invoerrechten als je een auto invoert uit Amerika of een ander land buiten de EU. Auto's uit Duitsland of andere EU-landen importeer je zonder invoerrechten. Het invoerrecht voor nieuwe auto’s of auto-onderdelen is hetzelfde als voor gebruikte auto's of auto-onderdelen. In dit artikel lees je informatie over de volgende onderwerpen:

Auto importeren

Als je een auto importeert, stel je deze direct op naam met een registratie van het kenteken bij de RDW. En je betaalt belasting, ofwel bpm.

Kentekenregistratie

Voordat je geïmporteerde vervoermiddel in Nederland de weg op mag, stel je dit op naam. Je schrijft het voertuig in bij het kentekenregister van de RDW. Gebruik hiervoor dit handige stappenplan. Als je de auto zelf gaat gebruiken, zet je deze op je eigen naam of op naam van je bedrijf. Wanneer je auto's gaat verkopen als handelaar, neem je de voertuigen op in je bedrijfsvoorraad. Het kenteken ontvang je op een kentekencard.

Bpm

In Nederland betaal je belasting op personenauto's en motorrijwielen (bpm). Voor personenauto’s betaal je bpm wanneer je ze inschrijft in het kentekenregister. Voor bestelauto’s betaal je bpm na de tenaamstelling. De hoogte van de bpm verschilt per voertuig. Vrachtwagens vallen niet onder de bpm. Voor bestelbussen mag je gebruikmaken van een vrijstellingsregeling voor bpm.

Berekenen van bpm

De hoogte van de bpm verschilt per voertuig. Voor personenauto’s bereken je de bpm over de uitstoot van CO2. Voor bestelauto’s is dit een percentage van de netto cataloguswaarde. Voor nieuwe volledig elektrische auto's betaal je geen bpm.

Bpm-vrijstelling bestelbussen

Als ondernemer krijg je vrijstelling van bpm op je bestelbus via de Ondernemersregeling. Je moet hiervoor minimaal 10% van alle gereden kilometers zakelijk rijden. Verkoop je je bestelbus door aan een andere ondernemer? Dan kun je gebruikmaken van de doorschuifregeling. De bpm-vrijstelling op bestelbussen verdwijnt in 2025. Ook gaat het vaste gedeelte van de bpm omhoog

Auto-onderdelen importeren

Voor geïmporteerde auto-onderdelen is geen kentekenregistratie nodig. Ook betaal je hiervoor geen bpm. Er zijn wel regels voor producteisen en productaansprakelijkheid. Net zoals voor auto’s en andere voertuigen.

Producteisen

Vervoermiddelen moeten voldoen aan de Europese Voertuigenreglementering. De RDW keurt voertuigen. Voertuigen en onderdelen hebben een verplichte E-markering volgens de Automotive-richtlijn van de EU. Behalve een E-markering heb je soms ook een CE-markering nodig. Bijvoorbeeld een kraanwagen. Voor het onderstel is E-markering nodig. De kraanmachine zelf valt onder de Machinerichtlijn voor de CE-markering.

Nieuw type

Bied je voertuigen en onderdelen voor het eerst op de Europese markt aan? Dan heb je een Europese typegoedkeuring nodig. In Nederland vraag je deze goedkeuring bij de RDW aan. Na goedkeuring van het nieuwe voertuig of onderdeel mag je dit in Nederland of andere EU-lidstaten verkopen.

In de Regeling voertuigen vind je alle regels voor voertuigen en voertuigonderdelen.

Productaansprakelijkheid

Soms ben je aansprakelijk voor (letsel)schade als je voertuigen of onderdelen hiervan importeert. Dit speelt bij import van landen buiten de Europese Economische Ruimte (EER). De oorzaak van de schade moet dan liggen in een gebrek aan deze producten. De wet ziet een importeur als producent. Zorg ervoor dat geïmporteerde voertuigen of onderdelen hiervan voldoen aan alle eisen en regels. Maakt een producent in de EER deze producten onder een eigen merknaam (private label) of merkloos (white label)? Ook dan ben je als importeur aansprakelijk.

Recall

Voldoen je geïmporteerde voertuig of onderdelen niet aan de regels? En was dit product vaker kapot met kans op lichamelijk letsel? Dan moet je als importeur alle voertuigen terugroepen en wat kapot is repareren. Verder moet je de RDW en de consument over dit defect informeren.

Importeren binnen de EU

Voor importeren binnen de EU geldt vrij verkeer van goederen. Dit betekent dat je geen invoerrechten betaalt als je een auto of auto-onderdelen uit Duitsland of een andere lidstaat importeert. Je doet geen invoeraangifte bij de douane. Je leverancier brengt meestal 0% btw in rekening wanneer je ondernemer bent. Je geeft wel je btw-identificatienummer aan je leverancier door.

Je berekent Nederlandse btw (21%) over je aankoop en geeft deze aan in je btw-aangifte. Daarna mag je deze btw meestal als voorbelasting aftrekken in dezelfde aangifte. Dit noem je een Intracommunautaire Verwerving (ICV). Koop je nieuwe of bijna nieuwe vervoermiddelen bij een bedrijf uit de EU? Dan maak je gebruik van de ICV.

Hierop is een uitzondering. Wanneer je een nieuw vervoermiddel koopt van een particulier uit een ander EU-land vraag je aan die particulier een factuur zonder btw. Deze factuur heb je nodig voor je eigen administratie.

Importeren van buiten de EU

Importeer je uit een land buiten de EU, zoals Amerika? Dan doe je een invoeraangifte bij de Nederlandse Douane. Meestal regelt je vervoerder of douane-expediteur dit voor je. Vaak schiet diegene ook verschuldigde invoerrechten en btw voor. Zo'n dienstverlener rekent hier kosten voor. 

Voor het bedrijfsmatig importeren van voertuigen of onderdelen heb je een EORI-nummer nodig. Dit identificatienummer gebruik je bij contact met de douane, bijvoorbeeld voor je douaneaangifte.

Goederen inklaren bij de douane

Invoerrechten

Je betaalt invoerrechten bij import van auto's en auto-onderdelen uit een land buiten de EU. Hoeveel invoerrecht je betaalt, hangt af van de goederencode ofwel HS-code. De douane gebruikt goederencodes voor het herkennen van producten. De juiste goederencode bepalen is lastig. Dit indeling hangt bijvoorbeeld af van het type vervoermiddel. Bij invoer gebruik je meestal een goederencode van tien cijfers. Hieronder vind je de eerste vier cijfers per soort vervoermiddel:

  • Personenauto’s: 8703 (automobielen en andere motorvoertuigen vooral ontworpen voor personenvervoer).
  • Bestelbussen en vrachtwagens: 8704 (automobielen voor goederenvervoer).
  • Touringcars: 8702 (automobielen voor het vervoer van tien of meer personen, de bestuurder daaronder begrepen).
  • Voertuigonderdelen: 8708 (delen en toebehoren van motorvoertuigen bedoeld bij de code 8701 tot en met 8705).

Alle goederencodes vind je in het Gebruikstarief van de Nederlandse Douane.

Het invoerrecht op voertuigen is meestal 10%. Of je nieuwe of gebruikte auto's importeert maakt geen verschil. Het invoerrecht op auto-onderdelen is meestal 4,5%, of deze nu nieuw of gebruikt zijn. Je berekent de invoerrechten over de douanewaarde. Dit is de prijs van de goederen plus vervoers- en eventuele verzekeringskosten tot aan de grens of haven van binnenkomst in de EU.

Minder invoerrechten

Soms betaal je minder invoerrechten. Bijvoorbeeld als je vervoermiddelen of auto-onderdelen importeert van fabrikanten in landen waarmee de EU een handelsverdrag heeft. Zoals Marokko en Mexico. Deze producten moeten dan wel van 'preferentiële oorsprong' zijn uit dat land. Dit bewijst je met preferentiële oorsprongsdocumenten. Je vraagt deze aan bij je leverancier.

In het Gebruikstarief van de douane zoek je op of goederen een lager invoerrecht hebben. De goederencode van je product en het productieland bepalen dit. Als er een verlaging is, zie je dit aan het woord 'tariefpreferentie'. Of je belt met de DouaneTelefoon via 0800 01 43.

Met Turkije heeft de EU een douane-unie. Met een A.TR-certificaat uit Turkije betaal je voor vervoermiddelen en voertuigonderdelen geen invoerrechten.

Veel geïmporteerde auto's of onderdelen komen uit China en de VS. Met deze landen heeft de EU geen handelsverdrag. Hierdoor heb je geen voordeel van lagere invoerrechten.

Extra heffing Chinese elektrische auto’s

Vanaf 4 juli 2024 betaal je meer invoerrechten bij import van elektrische auto’s uit China. Dit meldt de EU in een persbericht van 12 juni 2024. Uit onderzoek van de EU blijkt dat de Chinese auto-industrie oneerlijk voordeel kreeg door steun van de Chinese overheid. Daarom komen hierop extra heffingen. Auto’s van de drie grootste fabrikanten krijgen de volgende extra heffing:

  • BYD: 17,4%
  • Geely: 21%
  • SAIC: 38,1%

De extra heffing voor andere Chinese autofabrikanten is 21% of 38,1%. Auto’s van fabrikanten die meewerkten aan het onderzoek krijgen 21% meer heffing, de anderen vallen in het hoogste tarief van 38,1%.

Btw bij invoer van buiten de EU

Bij invoer in Nederland betaal je Nederlandse invoer-btw. Dit is 21%. Deze btw mag je in je btw-aangifte aftrekken als voorbelasting als je recht hebt op btw-aftrek. Importeer je regelmatig uit landen buiten de EU? Met een vergunning artikel 23 van de Belastingdienst betaal je geen btw op het moment van invoer. Je verlegt de btw dan naar je btw-aangifte.

Parallelimport

Bij parallelimport importeer je producten zonder toestemming van de houder van het merkrecht. Soms mag dit. Dit noem je geoorloofde parallelimport. In andere gevallen is het verboden. Dit heet ongeoorloofde parallelimport.

Voorbeeld ongeoorloofde parallelimport

Je wilt in het groot Ford auto-onderdelen importeren uit een land buiten de EER. Voor deze Fordonderdelen bestaat al een officiële importeur met een opgeslagen merknaam in een merkregister in de EER. Mag je deze onderdelen invoeren? Nee, behalve als de producent of andere merkhouder je hiervoor toestemming geeft.

Voorbeeld geoorloofde parallelimport

Importeer je merkonderdelen uit een EER-land? Als een officiële producent of importeur ze al binnen de EER verkoopt, mag jij dit ook.

Namaak

Onbetrouwbare handelaren verdienen geld aan namaakartikelen. Bijvoorbeeld in de bandenindustrie. Namaakproducten hebben vaak een mindere kwaliteit dan het origineel. Met mogelijk lichamelijk letsel of overlijden tot gevolg. Als importeur ben je hiervoor aansprakelijk. Namaakartikelen importeren en verhandelen is verboden en strafbaar.

Voorkomen

Je herkent soms moeilijk of een product namaak is of echt. Een hele lage prijs is een signaal dat het om een namaakproduct gaat. Is de prijs te mooi om waar te zijn? Dan is dat meestal ook zo. Controleren of een leverancier betrouwbaar is blijft lastig. Probeer je risico te beperken.

Kostprijs berekenen

De kosten van het importeren van auto's en auto-onderdelen neem je mee in je kostprijs. Denk aan:

  • inkoopkosten, bijvoorbeeld de waarde van de auto of auto-onderdelen
  • transport- en verzekeringskosten
  • invoerrechten en afhandelingskosten bij de douane
  • bpm
  • opslagkosten
  • kosten voor noodzakelijke reparatie en onderhoud
  • administratiekosten, bijvoorbeeld voor je boekhouder
  • personeelskosten

Verkoopprijs

Bij verkoop van de auto of auto-onderdelen neem je ook de advertentie- en reclamekosten mee. Verder tel je bij deze kosten je winstmarge op en je hebt je verkoopprijs. Btw is geen kostenpost, omdat je deze aftrekt als je hier als ondernemer recht op hebt.

Elektrische auto’s

Voor elektrische auto’s betaal je geen wegenbelasting. Dit verandert in 2025. Een elektrische auto is in aanschaf duurder dan een auto met brandstofmotor, maar in onderhoud weer goedkoper.

Motorrijtuigenbelasting

Heb je één of meer motorrijtuigen voor je bedrijf? Bijvoorbeeld een personenauto, bestelauto, motor, autobus of vrachtwagen? Dan betaal je motorrijtuigenbelasting ofwel wegenbelasting. Als je bestelauto's voor je bedrijf gebruikt betaal je mogelijk een verlaagd tarief wegenbelasting. Dit zijn auto's met een grijs kenteken.

Meer informatie nodig?

  • BOVAG is een brancheorganisatie voor producenten, groothandels en importeurs van vervoermiddelen. BOVAG is een keurmerk voor klanten van deze bedrijven.
  • De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) controleert of bedrijven, organisaties en overheden zich houden aan de wet- en regelgeving voor een duurzame leefomgeving en fysieke veiligheid.
  • De Koninklijke RAI Vereniging komt op voor de belangen van fabrikanten en importeurs van personenauto’s en vrachtauto's. En ook voor aanhangwagens en opleggers, carrosserieën en speciale voertuigen. Ook zijn leveranciers van onderdelen en garage-uitrusting aangesloten bij de RAI Vereniging.