Inschrijven stichting, vereniging of vereniging van eigenaars

De notaris schrijft een nieuwe stichting, vereniging (zolang die een notariële akte heeft) of vereniging van eigenaars (VvE) meestal voor je in. Wil je zelf de inschrijving regelen? Vul dan deze formulieren in.

Stichting of vereniging zonder onderneming en VvE

Wil je een stichting of vereniging zonder commerciële activiteiten (een ondernerming) inschrijven? Of wil je een VvE inschrijven? Vul dan de volgende formulieren in: 

  • Formulier 5: Een stichting, vereniging of vve inschrijven
  • Formulier 22: Functionarissen inschrijven van vve of van een stichting of vereniging zonder onderneming
  • Indien van toepassing: Formulier 9a: Inschrijving van een niet commerciële vestiging van een rechtspersoon.

Lees goed de toelichting onderaan de formulieren over de bewijsstukken die je moet toevoegen.

Stichting of vereniging mét onderneming 

Wil je een stichting of vereniging met commerciële activiteiten (een onderneming) inschrijven? Vul dan de volgende formulieren in: 

  • Formulier 5: Een stichting, vereniging of vve inschrijven
  • Formulier 8: Inschrijving onderneming van een rechtspersoon 
  • Formulier 9: Inschrijving vestiging van een onderneming. Gebruik dit formulier als de onderneming meerdere vestigingen heeft. 
  • Formulier 11: Inschrijving functionaris van een rechtspersoon

Lees goed de toelichting onderaan de formulieren over de bewijsstukken die je moet toevoegen.

UBO's inschrijven

Wil je een stichting, een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid of een vereniging met beperkte rechtsbevoegdheid maar mét onderneming inschrijven? Laat de notaris dan ook de UBO’s inschrijven. Wil je zelf de UBO's inschrijven? Gebruik dan een van de volgende formulieren:

Een VvE hoeft geen UBO’s in te schrijven.

Bestaande vereniging van eigenaars (VvE) of informele vereniging zonder notariële akte inschrijven

Een al bestaande vereniging van eigenaars of een informele vereniging zonder notariële akte kun je zelf inschrijven bij KVK. Gebruik hiervoor de volgende formulieren:

  • Formulier 5: Een stichting, vereniging of vve inschrijven
  • Formulier 22: Functionarissen inschrijven van vve of van een stichting of vereniging zonder onderneming

Lees goed de toelichting onderaan de formulieren over de bewijsstukken die je moet toevoegen.

Veelgestelde vragen

Hoe snel we je wijziging verwerken, hangt af van hoe je deze aan ons doorgeeft. Een wijziging die je online doorgeeft, verwerken we sneller dan een wijziging per post. Check hier hoe lang het duurt voordat je wijziging is verwerkt.

We nemen contact met je op als de wijziging niet klopt.

Geef je een wijziging voor het Handelsregister door met een ingangsdatum in de toekomst? Dan zie je de wijziging pas op die datum in het Handelsregister. Voor het UBO-register kun je geen wijzigingen doorgeven met een ingangsdatum in de toekomst.

Tussen het moment van ontvangst van je wijziging en de verwerking ervan kunnen we geen informatie geven over de status van de verwerking. 

Na verwerking van je wijziging in het Handelsregisteren/of het UBO-register krijg je een officiële bevestiging per brief (Awb-brief), of digitaal via je Berichtenbox voor bedrijven. Doe je de wijziging online? Dan ontvang je ook een bevestiging via e-mail. 

Via Mijn KVK zie je de gegevens van alle organisaties waar je op dit moment ingeschreven staat.
Ook zie je de UBO’s van een organisatie waarvoor jij opgave mag doen. En je ziet je eigen UBO-gegevens als je zelf als UBO in het UBO-register staat.