Inschrijven overige privaatrechtelijke rechtspersoon
- 12 september 2021
- Bijgewerkt 14 februari 2023
- 1 min
Een 'overige privaatrechtelijke rechtspersoon' is bijvoorbeeld de boermarke, de fundatie, het hofje, het buurtschap, het kerspel (kerkgemeente, parochie of een onderdeel daarvan) en het gilde. Als de overige privaatrechtelijke rechtspersoon commerciële activiteiten uitoefent, dan moet je ook de onderneming van de overige privaatrechtelijke rechtspersoon inschrijven. Meer informatie hierover vind je op formulier 28. Hoe schrijf je een overige privaatrechtelijke rechtspersoon in?
1. Download de volgende formulieren
- Formulier 28: 'inschrijving overige privaatrechtelijke rechtspersonen'
- Formulier 29: 'inschrijving functionarissen voor overige privaatrechtelijke rechtspersonen'
2. Vul in en stuur op
Op de formulieren staat wie mag ondertekenen en welke bewijsstukken je eventueel moet meesturen. Ook staat erop vermeld of je nog andere formulieren moet invullen. Stuur alle gevraagde gegevens samen met de volgende documenten naar een van de postadressen van KVK:
- Een kopie van het geldige legitimatiebewijs van degene die het formulier heeft ondertekend.
- Indien aanwezig: de oprichtingsakte of statuten.
3. Ter informatie
Voor de inschrijving in het Handelsregister betaal je een inschrijfvergoeding. Na inschrijving kun je een Uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel® aanvragen.
Veelgestelde vragen
Hoe snel we je wijziging verwerken, hangt af van hoe je deze aan ons doorgeeft. Een wijziging die je online doorgeeft, verwerken we sneller dan een wijziging per post. Check de actuele verwerkingstijden op onze website.
We nemen contact met je op als de wijziging niet klopt.
- Geef je de wijziging online door? Check hier de actuele stand over de online verwerking.
- Geef je de wijziging per post door? Check hier de actuele stand over de verwerking per post.
Geef je een wijziging voor het Handelsregister door met een ingangsdatum in de toekomst? Dan zie je de wijziging pas op die datum in het Handelsregister. Voor het UBO-register kun je geen wijzigingen doorgeven met een ingangsdatum in de toekomst.
Tussen het moment van ontvangst van je wijziging en de verwerking ervan kunnen we geen informatie geven over de status van de verwerking.
Na verwerking van je wijziging in het Handelsregisteren/of het UBO-register krijg je een officiële bevestiging per brief (Awb-brief), of digitaal via je Berichtenbox voor . Doe je de wijziging online? Dan ontvang je ook een bevestiging via e-mail.
Via Mijn KVK zie je de gegevens van alle organisaties waar je op dit moment ingeschreven staat.
Ook zie je de UBO’s van een organisatie waarvoor jij opgave mag doen. En je ziet je eigen UBO-gegevens als je zelf als UBO in het UBO-register staat.