1. Meer over de maatschap
Wil je samen met anderen als zelfstandig ondernemer je beroep uitvoeren, bijvoorbeeld als tandarts, architect, fysiotherapeut, agrariër of advocaat? Dan kun je kiezen voor het oprichten van een maatschap als rechtsvorm. Lees meer over de maatschap.
2. Het verschil tussen natuurlijke en niet-natuurlijke personen
Met een natuurlijk persoon bedoelen we een mens (van vlees en bloed). Niet-natuurlijke personen zijn organisaties, bijvoorbeeld een bv, cv, maatschap, vof, coöperatie, stichting of maatschap. Deze pagina richt zich op het inschrijven van een maatschap met niet-natuurlijke personen. Je kunt ook:
- een maatschap inschrijven met alleen natuurlijke personen,
- een maatschap inschrijven met natuurlijke en niet-natuurlijke personen.
Formulieren invullen
Vul onderstaande formulieren in en verstuur deze per post. Op het formulier staat wie het mag ondertekenen en welke bewijsstukken je moet meesturen. Is er een maatschapscontract? Print het contract uit en stuur het mee met de andere bewijsstukken.
- Formulier 2a: Inschrijving maatschap.
- Formulier 10a: Inschrijving maat.
- Formulier 32: Inschrijving UBO voor een cv, vof, maatschap, EESV of rederij.
Ligt je startdatum langer dan twee maanden in het verleden?
Dan moet je bewijzen dat je vanaf de opgegeven startdatum bedrijfsactiviteiten hebt uitgevoerd. Stuur bijvoorbeeld documenten mee waaruit blijkt dat je investeringen hebt gedaan of opdrachten hebt uitgevoerd.
Vervolgstappen
- We verwerken de inschrijving binnen 15 werkdagen (je ontvangt geen status updates tussendoor).
- Ligt je startdatum in de toekomst? Dan vindt de inschrijving (met KVK-nummer) een week voor de start van je bedrijf plaats.
- Je ontvangt een bevestiging van de inschrijving (AWB-brief) en een factuur voor de inschrijving per post.
Afspraak maken is niet nodig
Normaal gesproken moet je een afspraak maken bij een KVK-kantoor om de maten te identificeren. In dit geval zijn alle maten rechtspersonen en is de identiteitscontrole al gedaan tijdens het inschrijven van die rechtspersonen. Je hoeft dus geen afspraak meer te maken.
Kosten voor inschrijving
- Je betaalt een eenmalige inschrijfvergoeding. De rekening ontvang je per post op het bezoekadres van je cv.
- Na de inschrijving kun je een gewaarmerkt Uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel® aanvragen. Dit kun je gebruiken als bewijs van inschrijving. Sommige banken en groothandels vragen om een uittreksel.
Veelgestelde vragen over inschrijven maatschap
Alleen een van de maten kan de inschrijving doen. Je kunt iemand anders wel helpen bij de inschrijving, maar een maat moet zelf inloggen met zijn of haar eigen DigiD.
We raden aan om onderling gemaakte afspraken vast te leggen in een maatschapscontract. Hierin leg je ook de bevoegdheden vast. Neem het maatschapscontract mee naar je afspraak bij KVK of, als je geen afspraak hoeft te maken, stuur het per post op.
Alle ondernemingen en rechtspersonen in Nederland moeten zich inschrijven in het Handelsregister. Volgens de wet heb je een onderneming als je zelfstandig goederen of diensten levert aan anderen, met de bedoeling om winst te maken. In de praktijk is het soms lastig om precies te bepalen wanneer er sprake is van een onderneming.
Je krijgt een KVK-nummer als je je inschrijft in het Handelsregister. Registreer je je bedrijf een week voor of na de start van de bedrijfsactiviteiten, dan ontvang je direct je KVK-nummer.
Eerder langskomen
Je mag ook eerder bij ons langskomen voor de controle van je vooraf ingevulde gegevens en je legitimatiebewijs. Dit kan tot maximaal drie maanden voor jouw startdatum. Bereid dan online je inschrijving voor en maak een afspraak op één van onze kantoren. Een afspraak kun je maximaal acht weken vooruitplannen.
We registreren je onderneming vanaf een week voor de door jou opgegeven startdatum. Na de inschrijving ontvang je per post een schriftelijke bevestiging, je KVK-nummer en een factuur voor de inschrijfvergoeding.
Voortzetting onderneming
Neem je een onderneming over? Dan versturen we het nieuwe KVK-nummer op de datum van de voortzetting.
Inschrijven in de voorbereidingsfase is in sommige gevallen mogelijk. Voorbereidingen zijn bijvoorbeeld goederen bestellen, vergunningen aanvragen of een bedrijfspand huren. Om de inschrijving af te ronden maak je online een afspraak door in te loggen met DigiD. Inschrijven kan bij elk KVK-kantoor in Nederland.
Bij Hulp & Contact vind je alle veelgestelde vragen over UBO's
Je hoeft je niet apart aan te melden bij de Belastingdienst. Na je inschrijving geeft KVK je gegevens door aan de Belastingdienst. Binnen 2 weken ontvang je bericht van de Belastingdienst.
Meer veelgestelde vragen vind je op onze Hulp en contact pagina. Hier staat ook vermeld hoe je contact met ons kunt opnemen.