Inschrijven kerkelijke organisatie (kerkgenootschap)
- Bijgewerkt 8 oktober 2024
- 1 min
Voor het inschrijven van een kerkelijke organisatie volg je de volgende stappen.
Wil je een zelfstandig onderdeel van een kerkgenootschap dat lid is van het Interkerkelijk Contact in Overheidszaken inschrijven in het Handelsregister? Of gegevens hiervan wijzigen? Neem dan contact op met het betreffende kerkgenootschap om dit te regelen.
Stap 1 - Download het formulierÂ
- Formulier 27 : Inschrijving kerkelijke organisatie.
Stap 2 - Vul het formulier in
Op het formulier staat wie er mag ondertekenen. Let bij het invullen op de volgende zaken:
Bestuurders en gevolmachtigden
Bestuurders en gevolmachtigden worden niet in het Handelsregister ingeschreven. Ook niet als er een onderneming wordt gedreven. Dit is terug te vinden in de Nota van Toelichting bij het Handelsregisterbesluit. In de registratie van het kerkgenootschap in het Handelsregister mogen geen gegevens staan die te herleiden zijn naar een natuurlijk persoon. Dit is om bijvoorbeeld discriminatie op basis van geloofsovertuiging te voorkomen.
Telefoonnummer
Het telefoonnummer mag niet het privénummer van een van de geloofsgenoten zijn. Deze gegevens zijn namelijk te herleiden naar een natuurlijk persoon.
Stap 3 - Verzamel bewijsstukken
- De kerkelijke statuten, ondertekend door minimaal twee bestuurders.Deze statuten mogen in het Nederlands of in een andere taal worden opgesteld. Als de statuten in een andere taal worden gedeponeerd is op grond van de (artikel 35) een beëdigde vertaling nodig. Deze statuten zijn openbaar.
- Zijn er geen kerkelijke statuten? Breng dan een geschreven verklaring van meerdere geloofsgenoten mee waaruit blijkt dat er sprake is van een kerkgenootschap.
Minimaal twee geloofsgenoten moeten deze verklaring ondertekenen. In deze verklaring staat onder andere de naam van het kerkgenootschap en het doel van het genootschap. - Notulen van de bestuursvergadering of benoemingsbrieven waaruit blijkt dat degene die het formulier ondertekent ook bestuurder is. Minimaal twee bestuurders moeten de notulen ondertekenen.
- Een kopie van het door beide partijen ondertekende huur-, koop- of pachtcontract of een toestemmingsverklaring van het bezoekadres. Neem ook een kopie van het legitimatiebewijs van de eigenaar van het pand mee. Het bezoek- of postadres van een kerkelijke organisatie mag niet het privéadres van een van de geloofsgenoten zijn. Een adres van een onafhankelijke derde, bijvoorbeeld een boekhouder, mag wel.Â
Stap 4 - UBO's
Is het kerkgenootschap verplicht ingeschreven in het Handelsregister? En staat er geen Nederlandse koepelorganisatie (geen hoger aggregatieniveau) boven het kerkgenootschap? Schrijf dan ook UBO's voor het genootschap in. Vul hiervoor formulier 34 in en neem dit met de gevraagde bewijsstukken mee naar de afspraak.Â
Stap 5 - Maak een afspraak bij KVK om je inschrijving af te ronden
Hoewel de bestuurders niet ingeschreven worden, moet de persoon die het formulier ondertekent (bestuurder) wel persoonlijk langskomen op een KVK-kantoor.Â
- Je kunt bij ieder KVK-kantoor een afspraak maken.
- Plan je afspraak ruim in. Door drukte bij KVK kan de wachttijd oplopen.
- Een kerkgenootschap betaalt geen inschrijfkosten aan KVK.
- Log in met DigiD om een afspraak te maken.
Veelgestelde vragen
Hoe snel we je wijziging verwerken, hangt af van hoe je deze aan ons doorgeeft. Een wijziging die je online doorgeeft, verwerken we sneller dan een wijziging per post. Check de actuele verwerkingstijden op onze website.
We nemen contact met je op als de wijziging niet klopt.Â
- Geef je de wijziging online door? Check hier de actuele stand over de online verwerking.
- Geef je de wijziging per post door? Check hier de actuele stand over de verwerking per post.
Geef je een wijziging voor het Handelsregister door met een ingangsdatum in de toekomst? Dan zie je de wijziging pas op die datum in het Handelsregister. Voor het UBO-register kun je geen wijzigingen doorgeven met een ingangsdatum in de toekomst.
Tussen het moment van ontvangst van je wijziging en de verwerking ervan kunnen we geen informatie geven over de status van de verwerking.Â
Na verwerking van je wijziging in het Handelsregisteren/of het UBO-register krijg je een officiële bevestiging per brief (Awb-brief), of digitaal via je Berichtenbox voor . Doe je de wijziging online? Dan ontvang je ook een bevestiging via e-mail.Â
Via Mijn KVK zie je de gegevens van alle organisaties waar je op dit moment ingeschreven staat.
Ook zie je de UBO’s van een organisatie waarvoor jij opgave mag doen. En je ziet je eigen UBO-gegevens als je zelf als UBO in het UBO-register staat. Â
Bij Hulp & Contact vind je alle veelgestelde vragen over DigiD.Â
Bij Hulp & Contact vind je alle veelgestelde vragen over een afspraak maken en langskomen.
Het formulier dat je moet invullen neemt je stap voor stap mee door alle vragen. Zo gaat het invullen heel eenvoudig. Zie je er toch tegenop? Vraag dan iemand die je kent om hulp. Dan kunnen jullie overleggen als het toch niet helemaal duidelijk is.
Meer veelgestelde vragen vind je op onze Hulp en contact pagina. Hier staat ook vermeld hoe je contact met ons kunt opnemen.Â