Voordat je begint met het inschrijfformulier
Meer over de commanditaire vennootschap (cv)
Heb je zelf geen of weinig vermogen en wil je een bedrijf starten met een investeerder? Dan kun je kiezen voor het oprichten van een commanditaire vennootschap (cv). Let op: heb jij, of een van de beherend vennoten waarmee je de cv start, een uitkering? Bespre ek dan eerst de plannen met het UWV. Of met de gemeente bij een bijstandsuitkering.
Samenstelling van de cv
De beherend vennoten van de cv kunnen personen (een mens van vlees en bloed) of organisaties (zoals een bv, maatschap of vof) zijn. Schrijf je een cv in met alleen personen? Of een mix van personen en organisaties? Dat doe je onderaan deze pagina. Een cv starten met alleen organisaties doe je met formulieren .
Stappenplan cv inschrijven
Stap 1: Log in met DigiD
Je start de inschrijving door in te loggen met DigiD. Je wordt dan ook de contactpersoon voor KVK als er vragen zijn over de inschrijving. Lees hier wat je kunt doen als je geen DigiD hebt.
Stap 2: Vul het inschrijfformulier in
Zorg dat je zaken zoals de startdatum, de bedrijfsnaam en bedrijfsactiviteiten bij de hand hebt. Voor een beherend vennoot die je inschrijft als persoon, heb je het BSN nodig. Voor een beherend vennoot die je inschrijft als organisatie, heb je de naam van het bedrijf of het KVK-nummer nodig.
Stap 3: Controleer je gegevens
Na het invullen van het inschrijfformulier kijk je alle gegevens na. Tijdens je afspraak bij KVK loop je samen met een KVK-medewerker het formulier door. Gegevens die verkeerd zijn ingevuld kunnen dan nog worden aangepast.
Stap 4: Maak online een afspraak
Heb je het inschrijfformulier volledig ingevuld? Maak dan online een afspraak bij een KVK-kantoor naar keuze om je inschrijving af te ronden. Je kunt de afspraak alleen online maken, wijzigen of annuleren.
Stap 5: Je voorbereide inschrijving wijzigen of annuleren
Log opnieuw in met DigiD. Kies “lopende inschrijving” en daarna 'inschrijving bewerken” om je inschrijving te bewerken. Of klik op het prullenbakje om alles te verwijderen. De afspraak, als die gemaakt is, wordt ook meteen verwijderd.
UBO's inschrijven
UBO's (ultimate beneficial owners) zijn de uiteindelijk belanghebbenden van een organisatie. Deze moet je inschrijven wanneer je een nieuwe vof begint. Bepaal eerst wie de UBO's van je organisatie zijn. Vul daarna formulier 32 in en neem het mee naar je afspraak.
Over de afspraak bij KVK
Je kunt pas een afspraak inplannen nadat je het inschrijfformulier helemaal hebt ingevuld. Alle beherend vennoten die worden ingeschreven als personen gaan mee naar de afspraak. De commanditaire, of stille, vennoten hoeven niet langs te komen.
- Je kunt bij ieder KVK-kantoor een afspraak maken. Het maken, wijzigen en annuleren van je afspraak doe je online door in te loggen met DigiD.
- Plan je afspraak ruim in. Door drukte bij KVK kan de wachttijd oplopen.
-
Neem een geldig identiteitsbewijs mee, plus de nodige formulieren en bewijsstukken. Na het maken van je afspraak ontvang je een e-mail met een overzicht van wat je mee moet nemen.
- Voor de inschrijving van een nieuwe onderneming of organisatie betaal je een eenmalige inschrijfvergoeding.
- Je kunt direct een gewaarmerkt uittreksel Handelsregister aanvragen. Dit kun je gebruiken als bewijs van inschrijving. Sommige banken en groothandels vragen om een uittreksel.
Ga naar je inschrijving
Start of bewerk je inschrijving door in te loggen met DigiD. Klaar met het invullen van het inschrijfformulier? Maak dan online een afspraak bij KVK om je inschrijving af te ronden. Je kunt hier ook je afspraak wijzigen of annuleren.
Veelgestelde vragen over afspraak maken
Bij Hulp & Contact vind je alle veelgestelde vragen over een afspraak maken en langskomen.
Heb je de bevestigingsmail niet ontvangen? Dan staat deze waarschijnlijk in je map met spam of verwijderde mails. Zo niet, neem dan telefonisch contact met ons op (kies vragen over onze registers en dan in keuzemenu optie 1). Bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur.
Heb je een afspraak gemaakt voor het inschrijven een eenmanszaak, vof of maatschap?
Log dan opnieuw in met je DigiD bij Mijn . Bij 'de gegevens van je inschrijving' staat 'je afspraak bij KVK'. Hier zie je wanneer, hoe laat en op welk kantoor je de afspraak hebt. Je kunt hier je afspraak nog annuleren of wijzigen.
Veelgestelde vragen over inschrijven cv
Alleen een van de beherend vennoten kan de inschrijving doen. Je kunt iemand anders wel helpen bij de inschrijving, maar een maat moet zelf inloggen met zijn of haar eigen DigiD.
We raden aan om onderling gemaakte afspraken vast te leggen in een cv-contract. Hierin leg je ook de bevoegdheden vast. Neem het cv-contract mee naar je afspraak bij KVK of, als je geen afspraak hoeft te maken, stuur het per post op.
Schrijf je bedrijf een week voor of na de start van de bedrijfsactiviteiten in. Bereid je inschrijving online voor. En maak een afspraak voor de identiteitscontrole en het afronden van je inschrijving. Je ontvangt daarna meteen je KVK-nummer. Inschrijven kan bij elk KVK-kantoor in Nederland.
Je mag ook eerder bij ons langskomen voor de controle van je vooraf ingevulde gegevens en je identiteitsbewijs. Dit kan tot maximaal drie maanden voor jouw startdatum. In dit geval ontvang je je KVK-nummer in de week van je startdatum per post. Een afspraak kun je maximaal acht weken vooruitplannen.
Je krijgt een KVK-nummer als je je inschrijft in het Handelsregister. Registreer je je bedrijf een week voor of na de start van de bedrijfsactiviteiten, dan ontvang je direct je KVK-nummer.
Eerder langskomen
Je mag ook eerder bij ons langskomen voor de controle van je vooraf ingevulde gegevens en je legitimatiebewijs. Dit kan tot maximaal drie maanden voor jouw startdatum. Bereid dan online je inschrijving voor en maak een afspraak op één van onze kantoren. Een afspraak kun je maximaal acht weken vooruitplannen.
We registreren je onderneming vanaf een week voor de door jou opgegeven startdatum. Na de inschrijving ontvang je per post een schriftelijke bevestiging, je KVK-nummer en een factuur voor de inschrijfvergoeding.
Voortzetting onderneming
Neem je een onderneming over? Dan versturen we het nieuwe KVK-nummer op de datum van de voortzetting.
Inschrijven in de voorbereidingsfase is in sommige gevallen mogelijk. Voorbereidingen zijn bijvoorbeeld goederen bestellen, vergunningen aanvragen of een bedrijfspand huren. Om de inschrijving af te ronden maak je online een afspraak door in te loggen met DigiD. Inschrijven kan bij elk KVK-kantoor in Nederland.
Je kunt je onderneming alleen inschrijven als je in Nederland bedrijfsactiviteiten en een bezoekadres hebt. Woon je in een aan Nederland grenzend gebied en kun je ons overtuigen dat je bedrijfsactiviteiten in Nederland hebt? Dan kun je je ook inschrijven met je buitenlandse woonadres als bezoekadres. Inschrijven doe je zo:
- Kies een rechtsvorm en vul het (online) inschrijfformulier helemaal in.
Voor het inschrijven van een eenmanszaak heb je een DigiD nodig. Deze vraag je aan met een Burgerservicenummer (BSN). Heb je geen BSN, dan volg je deze stappen:- Schrijf je in bij de Registratie (RNI).
- Na inschrijving bij de RNI krijg je meteen een Burgerservicenummer (BSN).
- Met je BSN vraag je een DigiD aan. Op de website van staat hoe dit moet.
- Met je DigiD schrijf je je eenmanszaak in.
- Maak daarna online een afspraak op een KVK-kantoor om je inschrijving definitief te maken.
- Neem het volgende mee:
- Een geldig identiteitsbewijs en een origineel uittreksel (of een gelegaliseerde kopie hiervan) uit het buitenlandse bevolkingsregister van de gemeente, of een ander origineel bewijs (of een gelegaliseerde kopie hiervan), zoals bijvoorbeeld van een officiële instantie of een bank, waarop jouw privéadres staat.
Let op: Het bewijs mag niet ouder zijn dan een maand. Lever dit bewijs aan in een voor ons leesbare taal. Als de gegevens niet leesbaar zijn, kan KVK vragen om het bewijs te laten vertalen in het Nederlands, Engels, Frans of Duits. Deze vertaling hoeft niet van een beëdigd vertaler te zijn. - Een kopie van het door 2 partijen ondertekende huur-, koop- of pachtcontract van het (Nederlandse) bezoekadres.
- Je mobiele telefoon: je betaalt de inschrijfvergoeding via een QR-code.
- Een geldig identiteitsbewijs en een origineel uittreksel (of een gelegaliseerde kopie hiervan) uit het buitenlandse bevolkingsregister van de gemeente, of een ander origineel bewijs (of een gelegaliseerde kopie hiervan), zoals bijvoorbeeld van een officiële instantie of een bank, waarop jouw privéadres staat.
Bij Hulp & Contact vind je alle veelgestelde vragen over UBO's
Je hoeft je niet apart aan te melden bij de Belastingdienst. Na inschrijving van jouw onderneming geven wij dit door. Je krijgt binnen twee weken na de startdatum van je bedrijf per post bericht van de Belastingdienst.
Meer veelgestelde vragen vind je op onze Hulp en contact pagina. Hier staat ook vermeld hoe je contact met ons kunt opnemen.