Inschrijven bestuurder, commissaris, enig aandeelhouder of vereffenaar van een rechtspersoon

Voor het inschrijven van een bestuurder, commissaris, enig aandeelhouder, vereffenaar, etc. van een bv, nv, coöperatie, OWM, SE, SCE of stichting of vereniging mét onderneming. En voor het inschrijven van een gevolmachtigde voor een van deze rechtsvormen.

1. Download het formulier

Formulier 11: 'inschrijving functionaris voor een rechtspersoon'
Formulier 19: (alleen voor de nv): 'inschrijving aandeelhouders van niet-volgestorte aandelen'
Formulier 13: 'inschrijving gevolmachtigde'

2. Formulier opsturen of langskomen bij KVK?

Langskomen bij KVK

  • Bestuurders en gevolmachtigden moeten persoonlijk langskomen bij KVK om zich in te schrijven. Vereffenaars hoeven alleen langste komen als ze nog niet waren ingeschreven als bestuurder bij de betreffende rechtspersoon.
    Neem het ingevulde en ondertekende formulier mee en een geldig legitimatiebewijs. Op het formulier staat wie het formulier mag ondertekenen en welke bewijsstukken je eventueel moet meenemen.
  • Voor een bezoek aan KVK moet je een afspraak maken. Bij je bezoek controleert een medewerker van KVK je legitimatie en of je aan de voorwaarden voldoet om je in te schrijven.

Maak online een afspraak om je inschrijving af te ronden

Formulier opsturen naar KVK

  • Een commissaris of enig aandeelhouder hoeft niet langs te komen bij KVK. Je hoeft ook niet langs te komen als de functionaris een rechtspersoon is (zoals een bv of nv). Je kunt dan het formulier opsturen. Op het formulier staat wie het formulier mag ondertekenen en welke bewijsstukken je eventueel moet meesturen. Als de opgave niet door de notaris is gedaan, dan moet er bij opgave van een (nieuwe) enig aandeelhouder altijd een notariële akte van aandelenoverdracht overgelegd worden.
  • Stuur het formulier met een kopie van het geldige legitimatiebewijs van degene die het formulier heeft ondertekend naar een van de postadressen van KVK.

Veelgestelde vragen

Hoe snel we je wijziging verwerken, hangt af van hoe je deze aan ons doorgeeft. 

  • Geef je de wijziging online door? Check hier de actuele stand over de online verwerking.
  • Geef je de wijziging per post door? Check hier de actuele stand over de verwerking per post.

We nemen contact met je op als de wijziging niet juist of onvolledig is. 

Na verwerking van je wijziging in het Handelsregister ontvang je een officiële bevestiging per brief (Awb-brief), of digitaal via je Berichtenbox voor bedrijven. Doe je de wijziging online? Dan ontvang je ook een bevestiging via e-mail. 

Tussen het moment van ontvangst van je wijziging en de verwerking ervan kunnen we geen informatie geven over de status van de verwerking. 

Geef je een wijziging door voor een datum in de toekomst? Dan zie je de wijziging pas op die datum in het Handelsregister. Het Handelsregister geeft namelijk altijd de actuele situatie weer.