VvE's, Verenigingen en stichtingen

Deze vragen worden vaak aan ons gesteld.

Vereniging

Vereniging met volledige rechtsbevoegdheid

Een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid richt je op bij de notaris. Na de oprichting regelt de notaris meestal de inschrijving in het Handelsregister.

Vereniging met beperkte rechtsbevoegdheid

Een vereniging met beperkte rechtsbevoegdheid richt je niet op bij de notaris. Je bent ook niet verplicht deze vereniging in te schrijven bij KVK. Wij raden je aan om de vereniging toch in te schrijven. Bestuursleden zijn hoofdelijk aansprakelijk. Door inschrijving in het Handelsregister beperken bestuursleden hun aansprakelijkheid. Na inschrijving zijn zij slechts hoofdelijk aansprakelijk als eventuele schuldeisers aantonen dat de vereniging niet aan haar verplichtingen voldoet.

Documenten voor inschrijving vereniging met beperkte rechtsbevoegdheid

Wil je zelf de vereniging inschrijven in het Handelsregister? Verzamel voor een vereniging met beperkte rechtsbevoegdheid onderstaande documenten en verstuur deze naar het KVK-postadres.

  • Formulier 5: Inschrijving stichting, vereniging of vereniging van eigenaars.
  • Formulier 22: Inschrijving functionaris voor een stichting, vereniging of vereniging van eigenaars zonder onderneming.
  • Een kopie van een geldig legitimatiebewijs van iedere bestuurder.
  • Een door het bestuur gewaarmerkt exemplaar van statuten op schrift als deze zijn gemaakt (dus op iedere pagina een paraaf met op de laatste pagina de handtekening van de bestuurder(s).

Formulieren

Op onze website vind je de benodigde formulieren.

Bevestiging en inschrijfkosten

Na registratie ontvang je van ons per post een schriftelijke bevestiging van de inschrijving en een factuur voor de eenmalige inschrijfvergoeding. Je kunt direct een gewaarmerkt Uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel® aanvragen.

Voor het inschrijven van een nieuwe onderneming of organisatie betaal je een inschrijfvergoeding. Je kunt bij je inschrijving ook meteen een gewaarmerkt uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel® kopen.

Je schrijft een bestuurder online in. Hoe je dit doet en waar je op moet letten, lees je in ons artikel Wisseling bestuur van een stichting, vereniging of VvE.

Omdat een rechtspersoon zonder bestuur niet functioneert, moet je een nieuwe bestuurder inschrijven. Kies voor 'Wijzigen', vul in voor welke vereniging je dit wilt regelen en doorloop de stappen. Alleen een rechtsgeldig benoemde bestuurder (volgens de statuten) of een Nederlandse notaris mag deze opgave doen.

Nieuwe bestuurder regelt zelf de inschrijving

Regelt de nieuwe bestuurder zelf de inschrijving als nieuwe bestuurder? Dan moet deze bij de opgave het bewijs van de rechtsgeldige benoeming door de ledenvergadering meesturen.

Regels voor de benoeming van het bestuur

Het is belangrijk dat de ledenadministratie klopt en dat de uitnodiging voor de ledenvergadering en de benoeming volgens de regels gebeuren. Deze regels vind je in de statuten van de vereniging. Is het een informele vereniging en zijn er geen statuten? Dan staan de regels meestal in het huishoudelijk reglement. 

Inschrijving bij KVK

Gebruik voor de inschrijving het inschrijfformulier op onze website en verzamel:

  • de notulen van de vergadering waarin de benoeming staat
  • een kopie van de getekende lijst met namen van alle aanwezige leden op de ledenvergadering
  • schriftelijk bewijs van een goede ledenadministratie én het volgens de statuten uitnodigen en beslissen van de ledenvergadering
  • een kopie van een geldig legitimatiebewijs van iedere nieuwe bestuurder

Stuur de ingevulde, uitgeprinte en ondertekende formulieren en documenten naar het KVK-postadres.

LET OP: heeft de vereniging een onderneming en zijn de nieuwe bestuurders natuurlijke personen? Dan is er een persoonlijke legitimatieplicht. Hiervoor maak je online een afspraak op een KVK-kantoor door in te loggen met DigiD.

Wijziging bezoekadres, postadres of contactgegevens

Wijzigt het bezoekadres, postadres, telefoonnummer of e-mailadres van de vereniging ook? Kies dan opnieuw voor 'Wijzigen' om deze gegevens aan te passen. Stuur daarna de ingevulde, uitgeprinte en ondertekende formulieren samen met bovenstaande documenten naar het KVK-postadres.

UBO-register

Een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid en een vereniging met beperkte rechtsbevoegdheid met een onderneming zijn verplicht UBO's in te schrijven in het UBO-register. Via de online UBO-opgave stel je vast wie de UBO’s zijn van de vereniging.

Geef een extra vestiging van je vereniging/stichting door via onze website:

•    kies voor 'Wijzigen'
•    zoek en selecteer je vereniging/stichting
•    klik op 'Nieuwe vestiging inschrijven'
•    doorloop de stappen en verstuur de gegevens online of per post 

Aanvullende bewijsstukken

Is het bezoekadres niet gelijk aan het privéadres van een geregistreerde functionaris? Lever dan een van de volgende documenten aan als bewijs dat je dit adres mag gebruiken als bezoekadres voor de vestiging van de vereniging of stichting:

  • een kopie van het door beide partijen getekende huur-, kop- of pachtcontract, of
  • een bewijs uit het Kadaster, of
  • een toestemmingsverklaring

Inschrijven of niet?

Twijfel je of je de vestiging moet inschrijven? Bekijk dan het schema inschrijving vestigingen voor stichtingen en verenigingen.

Je wijzigt het bezoekadres via Mijn KVK. Je logt dan in met DigiD.

Aanvullende bewijsstukken

Is het bezoekadres niet gelijk aan jouw woonadres? Lever dan een van de volgende documenten aan als bewijs dat je dit adres mag gebruiken als bezoekadres voor je onderneming:

  • een kopie van het door beide partijen getekende huur-, koop- of pachtcontract, of
  • een bewijs uit het Kadaster, of
  • een toestemmingsverklaring

Woonadres

Wijzigt je woonadres ook? Geef dit eerst door bij de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente.

Om de vereniging te ontbinden neemt de algemene ledenvergadering eerst een ontbindingsbesluit. Heeft de vereniging statuten? Controleer dan in de statuten hoe dit besluit genomen moet worden.
In het artikel Uitschrijven van een rechtspersoon lees je hoe je de ontbinding en uitschrijving aan KVK doorgeeft en waar je op moet letten.

Stichting

​Een stichting richt je op bij notariële akte. De notaris kan na de oprichting de inschrijving in het Handelsregister en het UBO-register regelen. Als je de notariële akte hebt, kun je de inschrijving van de stichting ook zelf regelen.

Voor het inschrijven van een nieuwe onderneming of organisatie betaal je een inschrijfvergoeding. Je kunt bij je inschrijving ook meteen een gewaarmerkt uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel® kopen.

Je schrijft een bestuurder online in. Hoe je dit doet en waar je op moet letten, lees je in ons artikel Wisseling bestuur van een stichting, vereniging of VvE.

Omdat een rechtspersoon zonder bestuur niet functioneert, moet je een nieuwe bestuurder inschrijven. Kies voor Wijzigen, vul in voor welke stichting je dit wilt regelen en doorloop de stappen. Alleen volgens de regels (zie statuten) benoemde bestuurder (overeenkomstig de statuten) of een Nederlandse notaris mag deze opgave doen.

Nieuwe bestuurder regelt zelf de inschrijving

Doet de nieuwe bestuurder de inschrijving zelf? Dan hebben wij de volgende documenten nodig:

  • het inschrijfformulier voor een nieuwe functionaris. Kies voor Wijzigen, zoek je stichting op en kies voor functionaris(sen)
  • een kopie van de door het oude bestuur ondertekende notulen van de vergadering waarin staat dat het oude bestuur de nieuwe bestuurder(s) volgens de regels heeft benoemd
  • schriftelijk bewijs dat deze vergadering volgens de regels (zie statuten) georganiseerd is
  • een kopie van een geldig legitimatiebewijs van iedere nieuwe bestuurder

Stuur de ingevulde, uitgeprinte en ondertekende formulieren en documenten naar het KVK-postadres.

Let op: Heeft de stichting een onderneming? Dan moet(en) de nieuwe bestuurder(s) zich persoonlijk aan de balie van een KVK-kantoor legitimeren. Maak hiervoor een afspraak.

Wijziging bezoekadres, postadres of contactgegevens

Wijzigt het bezoekadres, postadres, telefoonnummer of e-mailadres van de stichting ook? Kies dan opnieuw voor Wijzigen om deze gegevens aan te passen. Stuur daarna de ingevulde, uitgeprinte en ondertekende formulieren samen met bovenstaande documenten naar het KVK-postadres.

UBO-register

Een stichting is verplicht UBO's in te schrijven in het UBO-register. Via de online UBO-opgave stel je vast wie de UBO’s zijn van de stichting en schrijf je ze in. 

Geen (oud) bestuurders meer?

Als de laatste bestuurder uittreedt, staat in de statuten wat er met de stichting gebeurt: ontbinding, of benoeming nieuw bestuur.
Zijn er geen (oud) bestuurders meer? En zijn er geen commissarissen of leden van een raad van toezicht die volgens de statuten een bestuurder kunnen benoemen? Kijk dan of in de statuten vermeld staat wat je kunt doen. Staat er niets? Dan kan de rechtbank bestuurders benoemen. Een belanghebbende (bijvoorbeeld een vrijwilliger die bij die stichting werkt) óf het openbaar ministerie kunnen hiervoor een aanvraag doen.

Geef een extra vestiging van je vereniging/stichting door via onze website:

•    kies voor 'Wijzigen'
•    zoek en selecteer je vereniging/stichting
•    klik op 'Nieuwe vestiging inschrijven'
•    doorloop de stappen en verstuur de gegevens online of per post 

Aanvullende bewijsstukken

Is het bezoekadres niet gelijk aan het privéadres van een geregistreerde functionaris? Lever dan een van de volgende documenten aan als bewijs dat je dit adres mag gebruiken als bezoekadres voor de vestiging van de vereniging of stichting:

  • een kopie van het door beide partijen getekende huur-, kop- of pachtcontract, of
  • een bewijs uit het Kadaster, of
  • een toestemmingsverklaring

Inschrijven of niet?

Twijfel je of je de vestiging moet inschrijven? Bekijk dan het schema inschrijving vestigingen voor stichtingen en verenigingen.

Je wijzigt het bezoekadres via Mijn KVK. Je logt dan in met DigiD.

Aanvullende bewijsstukken

Is het bezoekadres niet gelijk aan jouw woonadres? Lever dan een van de volgende documenten aan als bewijs dat je dit adres mag gebruiken als bezoekadres voor je onderneming:

  • een kopie van het door beide partijen getekende huur-, koop- of pachtcontract, of
  • een bewijs uit het Kadaster, of
  • een toestemmingsverklaring

Woonadres

Wijzigt je woonadres ook? Geef dit eerst door bij de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente.

Om de stichting te ontbinden neemt het bestuur eerst een ontbindingsbesluit. Controleer in de statuten van de stichting hoe dit besluit genomen moet worden. In het artikel Uitschrijven van een rechtspersoon lees je hoe je de ontbinding en uitschrijving aan KVK doorgeeft en waar je op moet letten.

VvE

Een nieuw opgerichte VvE schrijft de notaris meestal voor je in.
Is jouw VvE nog niet geregistreerd? In het artikel Inschrijven Vereniging van Eigenaars lees je hoe je dit regelt.

Voor het inschrijven van een nieuwe onderneming of organisatie betaal je een inschrijfvergoeding. Je kunt bij je inschrijving ook meteen een gewaarmerkt uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel® kopen.

Je schrijft een bestuurder online in. Hoe je dit doet en waar je op moet letten, lees je in ons artikel Wisseling bestuur van een stichting, vereniging of VvE.

Organiseer een vergadering met de eigenaren. In deze vergadering benoem je het bestuur. Het bestuur bestaat uit de eigenaren en/of een andere partij.

Regels voor de benoeming van het bestuur

Voor de benoeming gelden bepaalde regels. Deze regels vind je in de splitsingsakte van de VvE of in het modelreglement dat in de splitsingsakte staat.

Inschrijving bij KVK

Als de nieuwe bestuurder zelf de inschrijving doet, hebben wij de volgende documenten nodig:

  • het inschrijfformulier voor een nieuwe functionaris. Kies voor 'Wijzigen', zoek de VvE op en kies dan voor functionaris inschrijven
  • een kopie van een geldig legitimatiebewijs van iedere nieuwe bestuurder
  • een kopie van de door de bestuurder(s) getekende notulen van de vergadering waarin de benoeming van de bestuurder(s) staat
  • een kopie van de getekende lijst met de namen van alle aanwezige eigenaren op de ledenvergadering

Alleen per post opsturen

Je kunt de formulieren niet online indienen. Stuur de ingevulde, uitgeprinte en ondertekende formulieren en documenten naar het KVK-postadres.

Wijziging bezoekadres, postadres of contactgegevens

Wijzigt het bezoekadres, postadres, telefoonnummer of e-mailadres van de VvE ook? Kies dan opnieuw voor 'Wijzigen' om deze gegevens aan te passen. Stuur daarna de ingevulde, uitgeprinte en ondertekende formulieren samen met bovenstaande documenten naar het KVK-postadres.

Zijn er nog wel bestuursleden, maar zijn deze niet meer bereikbaar?

Organiseer ook dan een vergadering. In de statuten staat hoe je een bestuurslid kan ontslaan. Je kunt daarna een nieuw bestuur benoemen.

Het bestuur van een Vereniging van Eigenaars (VvE) kan uit leden (appartementseigenaren) bestaan, maar dit is niet verplicht. De algemene ledenvergadering kan ook een externe bestuurder benoemen. Het bestuur bestaat uit een of meer personen. Vaak bepaalt de splitsingsakte dat het een oneven aantal moet zijn.

Tot 1992 werd in de wet de term 'administrateur' gebruikt, nu is dat 'bestuurder'. Toch kan een VvE, naast de bestuurder, nog steeds een administrateur benoemen als gevolmachtigde. Een administrateur is dan bijvoorbeeld een organisatie die beroepsmatig de VvE beheert.

Zolang de splitsing van het pand niet is opgeheven en de VvE dus nog bestaat, moet je deze inschrijven in het Handelsregister. Het ontbinden van een VvE kan alleen na opheffing van de splitsing via een notariële akte.

VvE inschrijven bij KVK

Wil je een VvE inschrijven die voor 1 juli 2008 is opgericht? Zorg dan voor:

Heb je de splitsingsakte niet? Bestel dan tegen betaling een kopie bij het Kadaster.

Formulieren en documenten aanleveren

Stuur de formulieren en documenten ingevuld en ondertekend naar het KVK-postadres. 

Bevestiging en inschrijfkosten

Na registratie ontvang je per post een bevestiging van de inschrijving en een factuur voor de inschrijfvergoeding. Je kunt direct een gewaarmerkt Uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel® aanvragen.

Ja, een Vereniging van Eigenaars (VvE) moet je inschrijven. Ook als de appartementsrechten in het bezit zijn van één eigenaar. Een vereniging ontstaat meestal als er meer dan één lid is. Bij een VvE ontstaat de vereniging doordat er meerdere appartementsrechten zijn. Deze appartementsrechten kunnen eigendom zijn van één of van meerdere eigenaren.

Je hoeft het modelreglement niet aan te leveren. Op formulier 5 Een stichting, vereniging of vve inschrijven geef je alleen op welk modelreglement je gebruikt. Heeft de VvE een aanvulling of wijziging op dit reglement of gebruikt de VvE een ander reglement dan een van de modelreglementen? Lever dan de volledige versie aan.

Je vindt de modelreglementen op www.notaris.nl.

Is de Vereniging van Eigenaars (VvE) opgericht met een modelreglement? Dan vink je op formulier 5 Inschrijving stichting, vereniging of vereniging van eigenaars een van de modelreglementen aan. De modelreglementen vind je op www.notaris.nl. Hanteert de VvE een van de modelreglementen met daarop een uitbreiding of aanvulling? Stuur dan een (getekende) kopie van deze uitbreiding of aanvulling mee.

Is de VvE opgericht met een ander reglement en heb je dit niet? Vraag dit reglement dan op bij de notaris die de splitsingsakte heeft gemaakt.

Bestaat het notariskantoor dat de splitsingsakte heeft opgemaakt niet meer? In het opvolgersarchief op notaris.nl vind je de opvolger.

Appartementsgebouwen die voor 1 december 1972 zijn ontstaan, waren volgens de wet niet verplicht om een vve op te richten. Is er toen of daarna geen VvE opgericht? Dan staan de rechten en plichten van de gezamenlijke eigenaren in de splitsingsakte. Heb je een splitsingsakte van voor 1 december 1972 én wordt in deze akte en in eventuele aanvullingen daarop geen vve vermeld? Dan ben je niet verplicht om een VvE in te schrijven.

Vereniging inschrijven bij KVK

Er kan wel een vereniging met beperkte rechtsbevoegdheid zijn. Deze informele vereniging kun je inschrijven in het Handelsregister, maar het is niet verplicht. Voor het inschrijven heb je de volgende formulieren en documenten nodig:

  • formulier 5 Inschrijving stichting, vereniging of vereniging van eigenaars waarmee je een vereniging met beperkte rechtsbevoegdheid inschrijft.
    Let op: je mag in de naam van de vereniging niet het woord ‘VvE’ of ‘vereniging van eigenaars’ zetten.
  • formulier 22 Functionaris voor een stichting, vereniging of vereniging van eigenaars zonder onderneming waarmee je de functionarissen voor een vereniging inschrijft
  • kopie van een geldig legitimatiebewijs van de bestuurder(s) van de vereniging
  • een door een bestuurder gewaarmerkte kopie van de splitsingsakte. Gewaarmerkt wil zeggen: op iedere pagina staat een paraaf van de bestuurder(s) en op de laatste pagina de handtekening(en)
  • een kopie van de door de bestuurder(s) getekende notulen van de vergadering waaruit de benoeming van de bestuurder(s) blijkt
  • een kopie van de presentielijst, getekend door alle op de vergadering aanwezige eigenaren

Heb je de splitsingsakte niet? Bestel dan tegen betaling een kopie bij het Kadaster.

Formulieren

Alle benodigde formulieren download je via onze website.

Inschrijfformulieren en documenten aanleveren

Stuur de formulieren en documenten naar het KVK-postadres.

Bevestiging en inschrijfkosten

Na registratie sturen wij per post een bevestiging van de inschrijving en een factuur voor de inschrijfvergoeding. Je kunt direct een gewaarmerkt Uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel® aanvragen.

Je wijzigt het bezoekadres via Mijn KVK. Je logt dan in met DigiD.

Aanvullende bewijsstukken

Is het bezoekadres niet gelijk aan jouw woonadres? Lever dan een van de volgende documenten aan als bewijs dat je dit adres mag gebruiken als bezoekadres voor je onderneming:

  • een kopie van het door beide partijen getekende huur-, koop- of pachtcontract, of
  • een bewijs uit het Kadaster, of
  • een toestemmingsverklaring

Woonadres

Wijzigt je woonadres ook? Geef dit eerst door bij de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente.

Een Vereniging van Eigenaars (VvE) ontbind je met een notariële akte van opheffing van de splitsing. De VvE schrijf je uit met formulier 17a: Ontbinding melden van een rechtspersoon. Je verstuurt dit formulier en een door de notaris origineel gewaarmerkt afschrift van de akte per post.

Hoe geef je een ontbinding door aan KVK?

Besluit je tot ontbinding over te gaan? Dan zijn er twee situaties mogelijk:

  1. De VvE is ontbonden, maar er zijn nog baten.
  2. De VvE is ontbonden en er zijn geen baten meer.
1. Er zijn nog baten

In dit geval blijft de VvE nog bestaan voor de vereffening van het vermogen. Je vult het formulier als volgt in:

  • bij vraag 2.1 vermeld je de datum van de ontbinding
  • bij vraag 3.1 kruis je aan 'ja'
  • bij vraag 3.2 en volgende vul je de gegevens in van degene die de vereffening van het vermogen uitvoert (vereffenaar)
  • bij vraag 5 geef je aan of de VvE een eventuele onderneming heeft en wat daarmee gebeurt
  • bij vraag 6 onderteken je het formulier 
Meer informatie

Is er sprake van vereffening van vermogen (situatie 1) en is de vereffenaar nog niet bekend in het Handelsregister? Dan vermeld je in het ontbindingsbesluit de achternaam, voornamen en geboortedatum van de vereffenaar en je stuurt een kopie van een geldig legitimatiebewijs van de vereffenaar mee.

2. Er zijn geen baten meer (turboliquidatie) 

In dit geval houdt de VvE op te bestaan omdat er geen baten meer zijn. Je vult het formulier als volgt in:

  • bij vraag 2.1 vermeld je de datum van de ontbinding
  • bij vraag 3.1 kruis je aan 'nee'
  • bij vraag 4.1 vul je de gegevens in van degene die de boekhouding en andere officiële documenten van de VvE bewaart
  • bij vraag 5 geef je aan of de VvE een eventuele onderneming heeft en wat daarmee gebeurt
  • bij vraag 6 onderteken je het formulier 

De Tijdelijke wet transparantie turboliquidatie geldt niet voor een VvE.

Formulier opsturen

Stuur het formulier ingevuld en ondertekend naar het KVK-postadres met de volgende bijlagen:

  • een door de notaris origineel gewaarmerkt afschrift van de akte waaruit de opheffing van de splitsing blijkt
  • een kopie van een geldig legitimatiebewijs van de ondertekenaar.

Gevolgen (financiële) instellingen

Let op: het opheffen en uitschrijven van de VvE kan gevolgen hebben voor onder andere je bankrekening, financiering, verzekeringen, pensioenfonds en gemeentevergunningen. Je kunt dan bijvoorbeeld niet meer bij je zakelijke bankrekening. Kijk daarom eerst op de website van deze instanties wat de gevolgen zijn van de stappen die je neemt, voordat je de VvE bij ons uitschrijft

Â