Wijzigen en uitschrijven
Deze vragen worden vaak aan ons gesteld.
Adres wijzigen
Je wijzigt het bezoekadres via Mijn KVK. Je logt dan in met DigiD.
Aanvullende bewijsstukken
Is het bezoekadres niet gelijk aan jouw woonadres? Lever dan een van de volgende documenten aan als bewijs dat je dit adres mag gebruiken als bezoekadres voor je onderneming:
- een kopie van het door beide partijen getekende huur-, koop- of pachtcontract, of
- een bewijs uit het Kadaster, of
- een toestemmingsverklaring
Woonadres
Wijzigt je woonadres ook? Geef dit eerst door bij de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente.
Wil je een adreswijziging doorgeven zonder huur-, koop- of pachtovereenkomst? Maak dan gebruik van een toestemmingsverklaring.
Toestemmingsverklaring
Met een toestemmingsverklaring verleent de eigenaar/verhuurder van het pand jou toestemming om op het betreffende adres een onderneming/organisatie te vestigen of het betreffende adres te gebruiken als postadres voor je onderneming/organisatie. De verklaring moet voorzien zijn van een handtekening en kopie legitimatiebewijs van de eigenaar/verhuurder.
Wijzig eerst je privéadres bij de gemeente. Zij geven dit aan ons door. Daarna wijzigen wij automatisch jouw privéadres.
Is het bezoekadres van je bedrijf of organisatie hetzelfde als je privéadres? Geef dan wel de wijzing van je bezoekadres aan ons door. Dit kun je doen via Mijn KVK. Maar doe dit pas nadat je de wijziging van je privéadres aan de gemeente hebt doorgegeven. Dit voorkomt dat wij je om aanvullend bewijs vragen.
Privéadres in buitenland
Woon je in het buitenland en sta je ingeschreven in de RNI (Registratie Niet-Ingezetenen)? Geef de wijziging van je privéadres door aan 1 van de 19 . Daarna wijzigen wij je privéadres automatisch.
Sta je niet ingeschreven in de RNI? Geef dan de wijziging van je privéadres aan ons door via een formulier 16 (voor een eenmanszaak) of wijzigingsformulier (voor overige rechtsvormen). Print het formulier, zet een originele handtekening met pen en stuur het samen met een kopie van een geldig legitimatiebewijs van de ondertekenaar op naar het KVK-postadres. Stuur ook een bewijsstuk mee van het nieuwe privéadres.
Iedereen kan het bezoekadres van je bedrijf zien. Soms wil je dat niet. Daarom kun je het bezoekadres van je eenmanszaak afschermen. Bij andere rechtsvormen kan dit alleen in bedreigende situaties. Je moet wel altijd een postadres registreren
Je leest er alles over in ons artikel Afschermen van je bezoekadres. Wat is mogelijk?
Ingeschreven personen wijzigen
Kies voor Wijzigen. Vul je bedrijfsnaam of KVK-nummer in. Klik op 'Functionarissen' en doorloop de stappen.
Wel of niet persoonlijk legitimeren?
Je hoeft niet altijd persoonlijk langs te komen om je aan de balie te legitimeren. Op onze website en de formulieren lees je wanneer persoonlijk legitimeren wel of niet nodig is.
Moet je je wel legitimeren? Dan maak je online een afspraak. Inschrijven kan bij elk KVK-kantoor in Nederland.
Regel de in- en uitschrijving tegelijk
Tekent de bestuurder, vennoot of maat die zich uitschrijft ook voor de inschrijving van de nieuwe bestuurder, vennoot of maat? Geef het formulier voor de uitschrijving dan mee aan de nieuwe bestuurder, vennoot of maat als deze zich komt inschrijven.
Zo voorkom je dat de in- en uitschrijving elkaar kruisen en inschrijven op dat moment niet mogelijk is. Alleen een nog ingeschreven bestuurder, vennoot of maat mag tekenen voor de toetreding van een nieuwe bestuurder, vennoot of maat.
Controleer of de wijziging gevolgen heeft voor de UBO-registratie
Via de online UBO-opgave bepaal je of de nieuwe bestuurder, vennoot of maat ook een UBO wordt van je organisatie en meteen de nieuwe UBO inschrijven of een wijziging doorgeven.
Gevolgen (financiële) instellingen
Het wijzigen van functionarissen kan gevolgen hebben voor bijvoorbeeld vergunningen van de gemeente, financiering, verzekeringen, pensioenfonds of bankrekening van onderneming. Kijk op de website van de (financiële) instelling welke stappen je moet volgen bij het wijzigen van functionarissen.
Je schrijft een bestuurder online in. Hoe je dit doet en waar je op moet letten, lees je in ons artikel Wisseling bestuur van een stichting, vereniging of VvE.
Gebruik hiervoor een wijzigingsformulier of formulier 11 Inschrijving functionaris voor een rechtspersoon als het online niet lukt. Stuur een kopie van de notariële akte van overdracht van aandelen mee. Dit hoeft niet als een notaris het formulier ondertekent. Controleer of de wijziging gevolgen heeft voor de UBO-registratie.
Ondertekenaar en kopie legitimatiebewijs
Een bestuurder, die op dit moment in het Handelsregister ingeschreven staat, ondertekent het formulier. Stuur het formulier naar het KVK-postadres samen met een geldig legitimatiebewijs van de ondertekenaar en de enig aandeelhouder. Stuur geen kopie legitimatiebewijs van de enig aandeelhouder mee als deze persoon al ingeschreven staat als bestuurder of commissaris (in hetzelfde KVK-nummer).
Je wijzigt het aantal werkzame personen online. Waar je op moet letten lees je in ons artikel Werkzame personen registreren in het Handelsregister.
Andere gegevens wijzigen
Het wijzigen, toevoegen of laten vervallen van een handelsnaam geef je als volgt door door via onze website:
- Kies voor 'Wijzigen'.
- Zoek en selecteer je bedrijf.
- Kies voor 'Gegevens van de vestiging wijzigen'.
- Doorloop de stappen en verstuur de gegevens online of per post.
Wij kunnen geen advies geven over het gebruik van een handelsnaam. Een handelsnaam mag niet verwarrend zijn door te lijken op een bestaande handelsnaam. Ook mag een handelsnaam niet misleidend zijn. Voordat je een nieuwe handelsnaam opgeeft, is het verstandig om deze naam eerst te controleren via de Naamchecker op onze website. Lees ook de algemene regels en tips over het kiezen van een handelsnaam.
Het wijzigen van de naam van een vof, maatschap of cv (een samenwerkingsverband) geef je door met formulier 15 Wijziging vennootschaps- of rechtspersoongegevens. Op dat formulier kun je meteen aangeven dat de nieuwe naam van het samenwerkingsverband ook de nieuwe handelsnaam wordt.
De statutaire naam van een rechtspersoon (bijvoorbeeld een bv) wijzig je alleen via een notaris.Dit gebeurt met een statutenwijziging. Je kunt wel een extra handelsnaam toevoegen.
Een SBI-code is altijd gekoppeld aan de geregistreerde bedrijfsactiviteiten. Je wijzigt je bedrijfsactiviteiten online. Hoe je dit doet en waar je op moet letten, lees je in ons artikel Bedrijfsactiviteiten wijzigen of toevoegen
Je wijzigt je bedrijfsactiviteiten online. Hoe je dit doet en waar je op moet letten, lees je in het artikel Bedrijfsactiviteiten wijzigen of toevoegen.
Een nieuwe vestiging van je onderneming geef je door via onze website:
- kies voor Wijzigen
- zoek en selecteer je bedrijf
- klik op 'Nieuwe vestiging inschrijven'
- doorloop de stappen en verstuur de gegevens online of per post
Extra bewijs
Is je bezoekadres niet gelijk aan je privéadres? Lever dan één van de volgende documenten aan als bewijs dat je dit adres mag gebruiken als bezoekadres voor je nieuwe vestiging:
- een kopie van het door beide partijen ondertekende huur-, koop- of pachtcontract, of
- een bewijs uit het Kadaster, of
- een toestemmingsverklaring
Voor verenigingen en stichtingen
Twijfel je of je de vestiging moet inschrijven? Bekijk dan het schema inschrijving vestigingen voor stichtingen en verenigingen.
Dit is afhankelijk van het aantal weken dat je bent uitgeschreven en het bewijs wat je hiervoor hebt.
Langer dan zes weken geleden uitgeschreven
Heb je je eenmanszaak langer dan zes weken geleden uitgeschreven? Dan is het niet mogelijk om je uitschrijving ongedaan te maken. Je moet een nieuwe eenmanszaak inschrijven.
Voor de inschrijving gebruik je het inschrijfformulier op de website. Vul het formulier online in. Maak vervolgens een afspraak op een KVK-kantoor om je inschrijving definitief te maken. Dit kan bij elk KVK-kantoor in Nederland.
Je krijgt in dit geval een nieuw KVK-nummer en een nieuw btw-identificatienummer (btw-id). Je betaalt een inschrijfvergoeding voor de inschrijving van de nieuwe eenmanszaak.
Korter dan zes weken geleden uitgeschreven
Heb je je eenmanszaak korter dan zes weken geleden uitgeschreven? Dan kun je je uitschrijving ongedaan maken als je aantoont dat je bedrijf onafgebroken actief is geweest. Gebruik hiervoor formulier 18 Aanvulling op andere Handelsregisterformulieren en stuur bewijzen mee. Denk bijvoorbeeld aan:
- recente bankafschriften op naam van de onderneming waaruit blijkt dat er inderdaad nog activiteiten zijn (geweest)
- recente aan- en verkoopfacturen en opdrachtbevestigingen (is je bedrijf met terugwerkende kracht uitgeschreven, dan ook over die periode)
- verklaring van de boekhouder of accountant
- bewijs van aangifte van winst uit onderneming (WUO) of resultaat uit overige werkzaamheden (ROW) van de Belastingdienst of ander vormen van administratie die kunnen aantonen dat de rectificatie juist is
Stuur formulier 18 ingevuld en ondertekend op naar het KVK-postadres, samen met een kopie van je geldige legitimatiebewijs en de bewijsstukken. Doe dit binnen zes weken na de datum van de uitschrijfbevestiging. Deze ontving je van ons per post.
Wij beoordelen bewijsstukken. Als deze voldoen, dan hou je hetzelfde KVK-nummer. Je ontvangt hiervan een bevestiging per post. Daarna kun je een nieuw gewaarmerkt Uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel® aanvragen.
Belastingdienst
Van een heropening van je KVK-inschrijving krijgt de Belastingdienst niet automatisch bericht.
Stuur de Belastingdienst daarom een brief waarin je aangeeft dat je je btw-nummer weer wilt activeren. De brief stuur je naar:
Belastingdienst/Klantbeheer
Postbus 2892
6401 DJ Heerlen
Het is niet zeker dat je btw-nummer hetzelfde blijft. Overleg hierover met de Belastingdienst.
Als je langere tijd geen activiteiten uitvoert, moet je je bedrijf uitschrijven uit het Handelsregister. Het Handelsregister is namelijk een register van actieve bedrijven. Je inschrijving pauzeren is niet mogelijk. Toch kan het soms nodig zijn tijdelijk te stoppen met de werkzaamheden in je bedrijf (bijvoorbeeld voor het volgen van een studie, tijdelijke loondienst of een reis korter dan acht maanden). Het ligt aan jouw situatie wat je moet doen.
Situatie 1: Je bedrijf heeft geen omzet en er is geen activiteit in het bedrijf (bijvoorbeeld door een reis, studie of ziekte).
- Verwacht je dat deze periode korter is dan een half jaar? Dan leg je tijdelijk je werk stil en blijft je bedrijf ingeschreven staan in het Handelsregister. Laat je contacten en netwerk weten dat je voor nu je bedrijfsactiviteit stillegt.
Blijf gewoon btw-aangiftes doen, ook al zijn dit nihil- of nulaangiftes. Je moet de boekhouding goed blijven bijhouden. - Verwacht je dat deze periode langer is dan een half jaar, of is deze periode onzeker? Dan schrijf je je bedrijf uit.
Als je na deze periode weer activiteiten start, dan schrijf je een nieuw bedrijf in. Je krijgt een nieuw KVK-nummer en btw-nummer. Het is niet mogelijk om je oude KVK-nummer en btw-nummer te activeren. Wil je het ‘recht’ op je handelsnaam houden dan moet je die naam naar buiten toe gebruiken. Je kunt hiervoor niet je KVK-inschrijving aanhouden.
Situatie 2: Je bedrijf heeft geen omzet, maar er is wel activiteit in het bedrijf (bijvoorbeeld voor klantenwerving, productontwikkeling of voorbereiding op de start)
Dit is een prima reden om ingeschreven te blijven. Denk er wel aan dat na meerdere nihilaangiftes de Belastingdienst je omzetbelastingnummer intrekt. Voordat ze dit doen ontvang je een brief. Ben je het hier niet mee eens, dan moet je bewijzen dat er geen ‘staking’ heeft plaatsgevonden. Kun je dit niet? Dan krijgen wij een bericht van de Belastingdienst en schrijven we je bedrijf ook uit.
Uitschrijven
Je schrijft je bedrijf uit met een formulier van onze website. Kies voor uitschrijven, vul de bedrijfsnaam of het KVK-nummer in en doorloop de stappen. De uitschrijving verstuur je:
- online: dit is mogelijk voor een eenmanszaak, een rechtspersoon in oprichting of een vestiging van en buitenlandse vennootschap in Nederland
- per post: voor alle overige rechtsvormen
Wanneer je stopt met je onderneming, moet je een aantal zaken regelen. In het stappenplan bedrijf en in de informatie over belastingzaken bij opheffen lees je handige tips.
Let op: het opheffen en uitschrijven van een onderneming kan gevolgen hebben voor onder andere je bankrekening, financiering, verzekeringen, pensioenfonds en gemeentevergunningen.
Je kunt dan bijvoorbeeld niet meer bij je zakelijke bankrekening. Kijk daarom eerst op de website van deze instanties wat de gevolgen zijn van de stappen die je neemt, voordat je de onderneming bij ons uitschrijft.
Ben je van plan financiële ondersteuning aan te vragen bij je gemeente? Dan kan een voorwaarde zijn dat je nog ingeschreven staat in het Handelsregister. Check ook dit voordat je de onderneming uitschrijft.
De uitschrijving van jouw eenmanszaak geef je door via een wijzigingsformulier op onze website:
- kies voor 'Uitschrijven'
- zoek en selecteer je bedrijf
- kies voor 'Opheffen eenmanszaak'
- doorloop de stappen en verstuur de gegevens online of per post
Online indienen (verwerkingstijd twee werkdagen)
Je ondertekent het formulier door in te loggen met DigiD.
Per post opsturen (langere verwerkingstijd 15 werkdagen)
Stuur het formulier ingevuld en ondertekend naar het KVK-postadres, samen met een kopie van een geldig legitimatiebewijs van de ondertekenaar. De ondertekenaar van het formulier is altijd een bevoegde persoon die op dit moment in het Handelsregister staat ingeschreven.
Meer informatie
Wanneer je stopt met jouw bedrijf, moet je een aantal zaken regelen. In het stappenplan bedrijf stoppen en in de informatie over belastingzaken bij opheffen bedrijf lees je handige tips.
Let op: het opheffen en uitschrijven van de eenmanszaak kan gevolgen hebben voor onder andere je bankrekening, financiering, verzekeringen, pensioenfonds en gemeentevergunningen.
Je kunt dan bijvoorbeeld niet meer bij je zakelijke bankrekening. Kijk daarom eerst op de website van deze instanties wat de gevolgen zijn van de stappen die je neemt, voordat je de eenmanszaak bij ons uitschrijft.
Ben je van plan financiële ondersteuning aan te vragen bij je gemeente? Dan kan een voorwaarde zijn dat je nog ingeschreven staat in het Handelsregister. Check ook dit voordat je de eenmanszaak uitschrijft.
Je regelt de uitschrijving met een formulier. Hoe je dit doet en waar je op moet letten, lees je in het artikel Ontbinden/uitschrijven van een vof, maatschap, cv of rederij.
Om de bv te ontbinden nemen de aandeelhouders eerst een ontbindingsbesluit. Controleer in de statuten van de bv hoe dit besluit genomen moet worden. In het artikel Uitschrijven van een rechtspersoon lees je hoe je de ontbinding en uitschrijving aan KVK doorgeeft en waar je op moet letten.
Rechtsvorm wijzigen en overdracht bedrijf
Er zijn verschillende manieren waarop je de overdracht van jouw eenmanszaak kunt registreren. Houd er rekening mee dat je maar 1 eenmanszaak kunt hebben.
Kijk op deze pagina om te lezen welke stappen je moet nemen.
Kies jouw situatie op deze pagina en lees welke stappen je moet nemen.
Over mijn wijziging
Wijziging per post
Ja, je kunt het wijzigingsformulier ook per post versturen. Plaats een originele handtekening (met pen) op het formulier. Stuur een kopie van jouw legitimatiebewijs mee. Houd rekening met een langere verwerkingstijd (15 werkdagen).
Wijziging per e-mail
Het wijzigingsformulier kun je niet e-mailen. We hebben namelijk een formulier met je originele handtekening (met pen) nodig.
Wijziging per telefoon
Je kunt je gegevens niet telefonisch wijzigen. Geef wijzigingen aan ons door via kvk.nl/wijzigen
Een wijziging doorgeven is gratis. Schrijf je een nieuwe onderneming, voortzetting, overname, splitsing of fusie in? En krijg je een nieuw KVK-nummer? Dan betaal je een inschrijfvergoeding.
Nieuw uittreksel
Je kunt na verwerking van de wijziging(en) tegen betaling een Uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel® aanvragen.
Wij gebruiken verschillende postadressen / postbusnummers. Kijk hier welk adres voor jouw post van toepassing is.
De formulieren in pdf-formaat voor inschrijven, wijzigen of uitschrijven vind je op onze website.
De meeste wijzigingen kun je ook online doorgeven. Je gegevens zijn dan binnen 2 dagen actueel. Op je scherm lees je welke bijlage(n) je moet meesturen.
Je kunt de digitaal ingevulde gegevens ook printen en samen met de bijlagen opsturen naar het KVK-postadres. Na ongeveer 15 werkdagen zijn je gegevens verwerkt. Gebruik je de pdf-formulieren? Dan is de verwerkingstijd ook 15 werkdagen.
Je krijgt een e-mailbevestiging als je online wijziging ontvangen is. Het kan zijn dat de ontvangstbevestiging in je spambox terecht komt, dus controleer deze ook.
Heb jij geen e-mail van ons gekregen met een ontvangstbevestiging? Dan is er iets mis gegaan. Neem dan contact met ons op.
Heb je je wijziging per post doorgegeven? Je ontvangt alleen een bevestiging als je wijziging is verwerkt. Dit is meestal binnen 15 werkdagen. We nemen contact met je op als de wijziging niet juist of onvolledig is.
Geef je een wijziging door voor een datum in de toekomst? Dan zie je de wijziging pas op die datum in het Handelsregister. Het Handelsregister geeft namelijk altijd de actuele situatie weer.
Hoe snel we je wijziging verwerken, hangt af van hoe je deze aan ons doorgeeft. Een wijziging die je online doorgeeft, verwerken we sneller dan een wijziging per post. Check de actuele verwerkingstijden op onze website.
We nemen contact met je op als de wijziging niet klopt.
- Geef je de wijziging online door? Check hier de actuele stand over de online verwerking.
- Geef je de wijziging per post door? Check hier de actuele stand over de verwerking per post.
Geef je een wijziging voor het Handelsregister door met een ingangsdatum in de toekomst? Dan zie je de wijziging pas op die datum in het Handelsregister. Voor het UBO-register kun je geen wijzigingen doorgeven met een ingangsdatum in de toekomst.
Tussen het moment van ontvangst van je wijziging en de verwerking ervan kunnen we geen informatie geven over de status van de verwerking.
Na verwerking van je wijziging in het Handelsregisteren/of het UBO-register krijg je een officiële bevestiging per brief (Awb-brief), of digitaal via je Berichtenbox voor . Doe je de wijziging online? Dan ontvang je ook een bevestiging via e-mail.
Via Mijn KVK zie je de gegevens van alle organisaties waar je op dit moment ingeschreven staat.
Ook zie je de UBO’s van een organisatie waarvoor jij opgave mag doen. En je ziet je eigen UBO-gegevens als je zelf als UBO in het UBO-register staat.