Hulp bij inschrijven

Deze vragen worden vaak aan ons gesteld.

Inschrijven bedrijf of organisatie

Bereid de inschrijving van je eenmanszaak online voor via KVK.nl. Log in met je DigiD en vul het formulier volledig in. Controleer het overzicht met je gegevens. Heb je alles ingevuld? Maak dan online een afspraak op een KVK-kantoor naar keuze om je inschrijving definitief te maken. Je hoeft voor het inschrijven van een eenmanszaak niet naar de notaris, maar het is wel mogelijk.

Afspraak
Je kiest zelf de datum, het tijdstip en de locatie. Een afspraak kun je maximaal acht weken vooruitplannen. Je ontvangt per e-mail een bevestiging. Lees en bewaar deze bevestiging goed.

Plan een afspraak op tijd in. Het kan soms druk zijn, waardoor je niet altijd binnen een week terecht kunt.

Aanvullend bewijs
Is je bezoekadres anders dan je privéadres? Lever dan een van de volgende documenten aan als bewijs dat je dit adres mag gebruiken als bezoekadres voor je onderneming:

  • een kopie van het door beide partijen getekende huur-, koop- of pachtcontract
  • een bewijs dat jij eigenaar bent van het pand
  • een toestemmingsverklaring

Word je franchisenemer? Neem dan ook je getekende franchiseovereenkomst mee.

Klopt je privéadres?
Het Handelsregister is verbonden met de Basisregistratie Personen van de gemeente. Het privéadres dat je aan ons doorgeeft moet hetzelfde zijn als het adres waarop je bij de gemeente geregistreerd staat.

Inschrijfkosten
Voor de inschrijving van een eenmanszaak geldt een inschrijfvergoeding.

Bewijs van inschrijving
Je kunt direct een gewaarmerkt Uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel® aanvragen.

Belastingdienst
Als je je inschrijft als ondernemer geven wij je gegevens door aan de Belastingdienst. Ben je belastingplichtig voor de omzetbelasting? Dan krijg je van de Belastingdienst binnen twee weken na de startdatum van je bedrijf je omzetbelastingnummer en btw-identificatienummer. Je vindt deze nummers ook terug op Mijn Belastingdienst Zakelijk, het belastingportaal voor ondernemers. Daarop log je in met je DigiD of eHerkenningsmiddel.

​​​​​​​Heb je na twee weken geen reactie ontvangen van de Belastingdienst? Neem dan contact op met de Belastingtelefoon (0800 05 43).

Kies op de pagina Inschrijven en afspraak maken de rechtsvorm die je wilt inschrijven. Je leest dan hoe je jouw bedrijf of organisatie inschrijft in het Handelsregister. 

Een nieuwe vestiging van je onderneming geef je door via onze website:

  • kies voor Wijzigen
  • zoek en selecteer je bedrijf
  • klik op 'Nieuwe vestiging inschrijven'
  • doorloop de stappen en verstuur de gegevens online of per post

Extra bewijs

Is je bezoekadres niet gelijk aan je privéadres? Lever dan één van de volgende documenten aan als bewijs dat je dit adres mag gebruiken als bezoekadres voor je nieuwe vestiging:

  • een kopie van het door beide partijen ondertekende huur-, koop- of pachtcontract, of
  • een bewijs uit het Kadaster, of
  • een toestemmingsverklaring

Voor verenigingen en stichtingen

Twijfel je of je de vestiging moet inschrijven? Bekijk dan het schema inschrijving vestigingen voor stichtingen en verenigingen.

Als je al een eenmanszaak hebt, kun je geen tweede eenmanszaak inschrijven. Je kunt wel wijzigingen voor jouw huidige eenmanszaak aan ons doorgeven. Bijvoorbeeld nieuwe activiteiten of een extra handelsnaam. Vinden de nieuwe activiteiten plaats op een ander adres dan je huidige inschrijving? Kies dan voor inschrijving van een nevenvestiging.

Belastingdienst

Wij geven de activiteitenwijziging door aan de Belastingdienst. Het kan zijn dat je nu geen btw-aangifte hoeft te doen, bijvoorbeeld omdat je ondernemingsactiviteiten zijn vrijgesteld. Als deze activiteiten veranderen of je gaat nieuwe activiteiten erbij doen, moet je misschien wél btw-aangifte doen. Hierover krijg je automatisch bericht van de Belastingdienst.

Dit is mogelijk wanneer de uitschrijving korter dan zes weken geleden is. Lees welke stappen je moet nemen om je uitschrijving terug te draaien. Uitschrijvingen van langer dan zes weken geleden kunnen niet worden hersteld. Je moet dan een nieuwe eenmanszaak inschrijven

Je kunt je onderneming alleen inschrijven als je in Nederland bedrijfsactiviteiten en een bezoekadres hebt. Woon je in een aan Nederland grenzend gebied en kun je ons overtuigen dat je bedrijfsactiviteiten in Nederland hebt? Dan kun je je ook inschrijven met je buitenlandse woonadres als bezoekadres. Inschrijven doe je zo:

  • Kies een rechtsvorm en vul het (online) inschrijfformulier helemaal in.
    Voor het inschrijven van een eenmanszaak heb je een DigiD nodig. Deze vraag je aan met een Burgerservicenummer (BSN). Heb je geen BSN, dan volg je deze stappen:
  • Maak daarna online een afspraak op een KVK-kantoor om je inschrijving definitief te maken. 
  • Neem het volgende mee:
    • Een geldig identiteitsbewijs en een origineel uittreksel (of een gelegaliseerde kopie hiervan) uit het buitenlandse bevolkingsregister van de gemeente, of een ander origineel bewijs (of een gelegaliseerde kopie hiervan), zoals bijvoorbeeld van een officiële instantie of een bank, waarop jouw privéadres staat.
      Let op: Het bewijs mag niet ouder zijn dan een maand. Lever dit bewijs aan in een voor ons leesbare taal. Als de gegevens niet leesbaar zijn, kan KVK vragen om het bewijs te laten vertalen in het Nederlands, Engels, Frans of Duits. Deze vertaling hoeft niet van een beëdigd vertaler te zijn. 
    • Een kopie van het door 2 partijen ondertekende huur-, koop- of pachtcontract van het (Nederlandse) bezoekadres.
    • Je mobiele telefoon: je betaalt de inschrijfvergoeding via een QR-code. 

Of je een buitenlands bedrijf moet inschrijven en hoe je dat doet lees je in inschrijven van een buitenlands bedrijf

Je schrijft een stille maatschap alleen in als de maatschap een onderneming heeft. Controleer daarom eerst of de stille maatschap voldoet aan de voorwaarden die KVK gebruikt om een onderneming in te schrijven. 

Geen onderneming

Heeft de stille maatschap geen onderneming? Dan is inschrijven in het Handelsregister niet mogelijk. Je hoeft ook geen UBO’s (uiteindelijk belanghebbenden) te registreren.

Wel een onderneming

Heeft de stille maatschap een onderneming? Gebruik dan het inschrijfformulier op onze website om de inschrijving van de stille maatschap online voor te bereiden. Log hiervoor in met DigiD. Vul het formulier volledig in. Controleer het overzicht met je gegevens. Heb je alles voor 100% ingevuld? Maak dan online een afspraak op een KVK-kantoor naar keuze om de inschrijving definitief te maken.

Een maat kan zowel een natuurlijk persoon (een mens) als een rechtspersoon (bijvoorbeeld bv) of personenvennootschap (maatschap, vof en cv) zijn. Alleen voor natuurlijke personen geldt een persoonlijke legitimatieplicht.

Wij registreren alle maten in het Handelsregister. Ook de maten die alleen goederen, arbeid of geld inbrengen. Zij moeten zich namelijk soms ook houden aan overeenkomsten die door de maatschap of andere maten zijn aangegaan.

Kies een handelsnaam die anders is dan de naam van de maatschap 

Zet in de naam van het samenwerkingsverband de rechtsvorm ‘stille maatschap’. Maar gebruik de woorden ‘stille maatschap’ of ‘maatschap’ niet in de handelsnaam. Doe je dit wel? Dan wek je mogelijk de indruk dat het om een openbare maatschap gaat.

UBO-register

Bij de inschrijving in het Handelsregister schrijf je meteen de UBO’s (de uiteindelijk belanghebbenden) in. Via het stappenplan op onze website stel je vast wie de UBO’s zijn van je maatschap. In formulier 32 staat welke bijlagen je mee moet nemen.

Schrijf je bedrijf een week voor of na de start van de bedrijfsactiviteiten in. Bereid je inschrijving online voor. En maak een afspraak voor de identiteitscontrole en het afronden van je inschrijving. Je ontvangt daarna meteen je KVK-nummer. Inschrijven kan bij elk KVK-kantoor in Nederland.

Je mag ook eerder bij ons langskomen voor de controle van je vooraf ingevulde gegevens en je identiteitsbewijs. Dit kan tot maximaal drie maanden voor jouw startdatum. In dit geval ontvang je je KVK-nummer in de week van je startdatum per post. Een afspraak kun je maximaal acht weken vooruitplannen.

Voor het inschrijven van een nieuwe onderneming of organisatie betaal je een inschrijfvergoeding. Je kunt bij je inschrijving ook meteen een gewaarmerkt uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel® kopen.

Je krijgt een KVK-nummer als je je inschrijft in het Handelsregister. Registreer je je bedrijf een week voor of na de start van de bedrijfsactiviteiten, dan ontvang je direct je KVK-nummer.

Eerder langskomen

Je mag ook eerder bij ons langskomen voor de controle van je vooraf ingevulde gegevens en je legitimatiebewijs. Dit kan tot maximaal drie maanden voor jouw startdatum. Bereid dan online je inschrijving voor en maak een afspraak op één van onze kantoren. Een afspraak kun je maximaal acht weken vooruitplannen.

We registreren je onderneming vanaf een week voor de door jou opgegeven startdatum. Na de inschrijving ontvang je per post een schriftelijke bevestiging, je KVK-nummer en een factuur voor de inschrijfvergoeding.

Voortzetting onderneming

Neem je een onderneming over? Dan versturen we het nieuwe KVK-nummer op de datum van de voortzetting.

Wel of niet inschrijven

Alle ondernemingen en rechtspersonen in Nederland moeten zich inschrijven in het Handelsregister. Volgens de wet heb je een onderneming als je zelfstandig goederen of diensten levert aan anderen, met de bedoeling om winst te maken. In de praktijk is het soms lastig om precies te bepalen wanneer er sprake is van een onderneming.

Bekijk of je je moet inschrijven bij KVK

Nee, bij een hobby gaan we ervan uit dat je weinig of geen geld verdient. Of dat je veel tijd besteedt aan je hobby en er weinig mee verdient. Volgens de Handelsregisterwet is dit geen onderneming en voldoe je niet aan de criteria voor een onderneming. We schrijven je bedrijf niet in. Verdien je met je hobby wat bij? Dan moet je de inkomsten wel opgeven bij de Belastingdienst.

Inschrijven in de voorbereidingsfase is in sommige gevallen mogelijk. Voorbereidingen zijn bijvoorbeeld goederen bestellen, vergunningen aanvragen of een bedrijfspand huren. Om de inschrijving af te ronden maak je online een afspraak door in te loggen met DigiD. Inschrijven kan bij elk KVK-kantoor in Nederland.

Inschrijven functionaris

Kies voor Wijzigen. Vul je bedrijfsnaam of KVK-nummer in. Klik op 'Functionarissen' en doorloop de stappen.

Wel of niet persoonlijk legitimeren?

Je hoeft niet altijd persoonlijk langs te komen om je aan de balie te legitimeren. Op onze website en de formulieren lees je wanneer persoonlijk legitimeren wel of niet nodig is.

Moet je je wel legitimeren? Dan maak je online een afspraak. Inschrijven kan bij elk KVK-kantoor in Nederland.

Regel de in- en uitschrijving tegelijk

Tekent de bestuurder, vennoot of maat die zich uitschrijft ook voor de inschrijving van de nieuwe bestuurder, vennoot of maat? Geef het formulier voor de uitschrijving dan mee aan de nieuwe bestuurder, vennoot of maat als deze zich komt inschrijven.

Zo voorkom je dat de in- en uitschrijving elkaar kruisen en inschrijven op dat moment niet mogelijk is. Alleen een nog ingeschreven bestuurder, vennoot of maat mag tekenen voor de toetreding van een nieuwe bestuurder, vennoot of maat.

Controleer of de wijziging gevolgen heeft voor de UBO-registratie

Via de online UBO-opgave bepaal je of de nieuwe bestuurder, vennoot of maat ook een UBO wordt van je organisatie en meteen de nieuwe UBO inschrijven of een wijziging doorgeven.

Gevolgen (financiële) instellingen

Het wijzigen van functionarissen kan gevolgen hebben voor bijvoorbeeld vergunningen van de gemeente, financiering, verzekeringen, pensioenfonds of bankrekening van onderneming. Kijk op de website van de (financiële) instelling welke stappen je moet volgen bij het wijzigen van functionarissen.

Je schrijft een bestuurder online in. Hoe je dit doet en waar je op moet letten, lees je in ons artikel Wisseling bestuur van een stichting, vereniging of vve.

Gebruik voor de inschrijving van de nieuwe functionaris het online formulier. Vul in voor welke organisatie je dit wilt regelen en doorloop de stappen. Op het formulier staat vermeld of de nieuwe functionaris zich persoonlijk moet legitimeren en welke bewijsstukken wij nodig hebben.

Legitimeren

Als je een bedrijf komt inschrijven neem je in ieder geval het volgende mee:

Wat je misschien ook moet meenemen:

  • een door beide partijen getekend huurcontract of een toestemmingsverklaring als je bezoekadres anders is dan je privéadres
  • vof-, cv- of maatschapscontract, als je die gemaakt hebt
  • franchisecontract, als je een franchiseonderneming start 

Woon je niet in Nederland?

Controleer welke extra informatie we van je nodig hebben.

UBO

Controleer of je organisatie ook UBO's moet inschrijven. Is dit het geval? Neem dan ook de volgende documenten mee: 

Je kunt ook direct een gewaarmerkt Uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel® aanvragen.
 

Je hoeft niet altijd persoonlijk langs te komen om je aan de balie te legitimeren. Kijk op deze pagina wanneer persoonlijk legitimeren niet nodig is.

Je gebruikt de volgende documenten als geldig identiteitsbewijs:

  • Nederlands of buitenlands paspoort
  • Nederlands rijbewijs of bromfietsrijbewijs (categorie AM)
  • Nederlandse of Europese identiteitskaart (ID-kaart uit een EER-land)
  • Nederlands vreemdelingendocument (verblijfsdocument, Vreemdelingen Identiteitsbewijs Type W en W2 voorheen W-document, geprivilegieerdendocument)
  • Nederlands vreemdelingenpaspoort
  • Nederlands vluchtelingenpaspoort

Let op: het document waarmee je je legitimeert moet origineel en geldig zijn. De geldigheidsdatum staat op je legitimatiebewijs. Een noodpaspoort is geen geldig identiteitsbewijs.

Kopie identiteitsbewijs

Als je bij een formulier een kopie van je identiteitsbewijs moet meesturen, kopieer of print de voorkant én achterkant van je identiteitsbewijs. Je mag - voor je privacy – je foto en nationaliteit onleesbaar maken met bijvoorbeeld een sticker of stift. Of gebruik hiervoor de KopieID app van de Rijksoverheid. We hebben je foto en nationaliteit niet nodig voor de beoordeling van je opgave. Andere gegevens zoals bijvoorbeeld het nummer van het paspoort, rijbewijs of identiteitskaart, mag je niet afschermen. Op rijbewijzen staat geen nationaliteit.

Kopie identiteitsbewijs UBO

Voor het inschrijven van UBO's in het UBO-register moet je ook een kopie-ID in kleur (voor- en achterkant) van de UBO's bijvoegen. Je mag de nationaliteit op de kopie-ID niet doorstrepen. De foto mag je wel onherkenbaar maken. Het nummer van het paspoort, rijbewijs of de identiteitskaart mag je niet afschermen! Print de kopie uit op een A4'tje, of scan het identiteitsbewijs op ware grootte.

Belastingen

Je hoeft je niet apart aan te melden bij de Belastingdienst. Na inschrijving van jouw onderneming geven wij dit door. Je krijgt binnen twee weken na de startdatum van je bedrijf per post bericht van de Belastingdienst.

Je krijgt je btw-id en omzetbelastingnummer binnen 2 weken na de startdatum van je bedrijf van de Belastingdienst. Ontvang je binnen 2 weken geen reactie van de Belastingdienst? Bel dan met de BelastingTelefoon (0800 05 43).

Het btw-id gebruik je voor de communicatie met je klanten en leveranciers. Bijvoorbeeld op je website en factuur. Het omzetbelastingnummer gebruik je voor je aangifte omzetbelasting.

Op onze website lees je hoe je je omzetbelastingnummer of btw-identificatienummer vindt.

Openbaarheid handelsregister

Na inschrijving in het Handelsregister is een deel van jouw gegevens openbaar. Maar dit betekent niet dat iedereen je nu zonder toestemming mag benaderen. Soms gebeurt dit toch. Hoe je het gebruik van je gegevens door anderen beperkt en hoe het zit met de openbaarheid van jouw gegevens lees je in ‘Dit moet je weten over je gegevens in het Handelsregister’.  Je kunt bijvoorbeeld met de non-mailingindicator (NMI) aangeven dat je geen ongevraagde reclame wilt ontvangen.

Iedereen kan het bezoekadres van je bedrijf zien. Soms wil je dat niet. Daarom kun je het bezoekadres van je eenmanszaak afschermen.  Bij andere rechtsvormen kan dit alleen in bedreigende situaties. Je moet wel altijd een postadres registreren

Je leest er alles over in ons artikel Afschermen van je bezoekadres. Wat is mogelijk?