Hulp bij inschrijven
Deze vragen worden vaak aan ons gesteld.
Inschrijven bedrijf of organisatie
Bereid de inschrijving van je eenmanszaak online voor via KVK.nl. Log in met je DigiD en vul het formulier volledig in. Controleer het overzicht met je gegevens. Heb je alles ingevuld? Maak dan online een afspraak op een KVK-kantoor naar keuze om je inschrijving definitief te maken. Je hoeft voor het inschrijven van een eenmanszaak niet naar de notaris, maar het is wel mogelijk.
Afspraak
Je kiest zelf de datum, het tijdstip en de locatie. Een afspraak kun je maximaal acht weken vooruitplannen. Je ontvangt per e-mail een bevestiging. Lees en bewaar deze bevestiging goed.
Plan een afspraak op tijd in. Het kan soms druk zijn, waardoor je niet altijd binnen een week terecht kunt.
Aanvullend bewijs
Is je bezoekadres anders dan je privéadres? Lever dan een van de volgende documenten aan als bewijs dat je dit adres mag gebruiken als bezoekadres voor je onderneming:
- een kopie van het door beide partijen getekende huur-, koop- of pachtcontract
- een bewijs dat jij eigenaar bent van het pand
- een toestemmingsverklaring
Word je franchisenemer? Neem dan ook je getekende franchiseovereenkomst mee.
Klopt je privéadres?
Het Handelsregister is verbonden met de Basisregistratie Personen van de gemeente. Het privéadres dat je aan ons doorgeeft moet hetzelfde zijn als het adres waarop je bij de gemeente geregistreerd staat.
Inschrijfkosten
Voor de inschrijving van een eenmanszaak geldt een inschrijfvergoeding.
Bewijs van inschrijving
Je kunt direct een gewaarmerkt Uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel® aanvragen.
Belastingdienst
Als je je inschrijft als ondernemer geven wij je gegevens door aan de Belastingdienst. Ben je belastingplichtig voor de omzetbelasting? Dan krijg je van de Belastingdienst binnen twee weken na de startdatum van je bedrijf je omzetbelastingnummer en btw-identificatienummer. Je vindt deze nummers ook terug op Mijn Belastingdienst Zakelijk, het belastingportaal voor ondernemers. Daarop log je in met je DigiD of eHerkenningsmiddel.
Heb je na twee weken geen reactie ontvangen van de Belastingdienst? Neem dan contact op met de Belastingtelefoon (0800 05 43).
Kies op de pagina Inschrijven en afspraak maken de rechtsvorm die je wilt inschrijven. Je leest dan hoe je jouw bedrijf of organisatie inschrijft in het Handelsregister.
Een nieuwe vestiging van je onderneming geef je door via onze website:
- kies voor Wijzigen
- zoek en selecteer je bedrijf
- klik op 'Nieuwe vestiging inschrijven'
- doorloop de stappen en verstuur de gegevens online of per post
Extra bewijs
Is je bezoekadres niet gelijk aan je privéadres? Lever dan één van de volgende documenten aan als bewijs dat je dit adres mag gebruiken als bezoekadres voor je nieuwe vestiging:
- een kopie van het door beide partijen ondertekende huur-, koop- of pachtcontract, of
- een bewijs uit het Kadaster, of
- een toestemmingsverklaring
Voor verenigingen en stichtingen
Twijfel je of je de vestiging moet inschrijven? Bekijk dan het schema inschrijving vestigingen voor stichtingen en verenigingen.
Als je al een eenmanszaak hebt, kun je geen tweede eenmanszaak inschrijven. Je kunt wel wijzigingen voor jouw huidige eenmanszaak aan ons doorgeven. Bijvoorbeeld nieuwe activiteiten of een extra handelsnaam. Vinden de nieuwe activiteiten plaats op een ander adres dan je huidige inschrijving? Kies dan voor inschrijving van een nevenvestiging.
Belastingdienst
Wij geven de activiteitenwijziging door aan de . Het kan zijn dat je nu geen btw-aangifte hoeft te doen, bijvoorbeeld omdat je ondernemingsactiviteiten zijn vrijgesteld. Als deze activiteiten veranderen of je gaat nieuwe activiteiten erbij doen, moet je misschien wél btw-aangifte doen. Hierover krijg je automatisch bericht van de Belastingdienst.
Dit is afhankelijk van het aantal weken dat je bent uitgeschreven en het bewijs wat je hiervoor hebt.
Langer dan zes weken geleden uitgeschreven
Heb je je eenmanszaak langer dan zes weken geleden uitgeschreven? Dan is het niet mogelijk om je uitschrijving ongedaan te maken. Je moet een nieuwe eenmanszaak inschrijven.
Voor de inschrijving gebruik je het inschrijfformulier op de website. Vul het formulier online in. Maak vervolgens een afspraak op een KVK-kantoor om je inschrijving definitief te maken. Dit kan bij elk KVK-kantoor in Nederland.
Je krijgt in dit geval een nieuw KVK-nummer en een nieuw btw-identificatienummer (btw-id). Je betaalt een inschrijfvergoeding voor de inschrijving van de nieuwe eenmanszaak.
Korter dan zes weken geleden uitgeschreven
Heb je je eenmanszaak korter dan zes weken geleden uitgeschreven? Dan kun je je uitschrijving ongedaan maken als je aantoont dat je bedrijf onafgebroken actief is geweest. Gebruik hiervoor formulier 18 Aanvulling op andere Handelsregisterformulieren en stuur bewijzen mee. Denk bijvoorbeeld aan:
- recente bankafschriften op naam van de onderneming waaruit blijkt dat er inderdaad nog activiteiten zijn (geweest)
- recente aan- en verkoopfacturen en opdrachtbevestigingen (is je bedrijf met terugwerkende kracht uitgeschreven, dan ook over die periode)
- verklaring van de boekhouder of accountant
- bewijs van aangifte van winst uit onderneming (WUO) of resultaat uit overige werkzaamheden (ROW) van de Belastingdienst of ander vormen van administratie die kunnen aantonen dat de rectificatie juist is
Stuur formulier 18 ingevuld en ondertekend op naar het KVK-postadres, samen met een kopie van je geldige legitimatiebewijs en de bewijsstukken. Doe dit binnen zes weken na de datum van de uitschrijfbevestiging. Deze ontving je van ons per post.
Wij beoordelen bewijsstukken. Als deze voldoen, dan hou je hetzelfde KVK-nummer. Je ontvangt hiervan een bevestiging per post. Daarna kun je een nieuw gewaarmerkt Uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel® aanvragen.
Belastingdienst
Van een heropening van je KVK-inschrijving krijgt de Belastingdienst niet automatisch bericht.
Stuur de Belastingdienst daarom een brief waarin je aangeeft dat je je btw-nummer weer wilt activeren. De brief stuur je naar:
Belastingdienst/Klantbeheer
Postbus 2892
6401 DJ Heerlen
Het is niet zeker dat je btw-nummer hetzelfde blijft. Overleg hierover met de Belastingdienst.
Je kunt jouw onderneming alleen inschrijven als je een Nederlands bezoekadres hebt. Woon je in een aan Nederland grenzend gebied en kun je aannemelijk maken dat er structureel fysieke ondernemersactiviteiten in Nederland plaatsvinden? Dan kun je je inschrijven met het bezoekadres in het buitenland. Het inschrijven verloopt als volgt:
- Kies een rechtsvorm en vul het (digitale) inschrijfformulier zo volledig mogelijk in.
Voor het inschrijven van een eenmanszaak heb je een DigiD nodig. Deze vraag je aan met een Burgerservicenummer (BSN). Heb je geen BSN, dan volg je deze stappen:- Doe je Registratie (RNI).
- Na je RNI krijg je meteen een Burgerservicenummer (BSN).
- Met je BSN vraag je een DigiD aan. Op de website van Nederland Wereldwijd staat hoe je in het buitenland een DigiD kunt aanvragen. Hiervoor is de Nederlandse nationaliteit, of de nationaliteit van een ander land uit de Europese Economische Ruimte (EER) vereist.
- Met je DigiD schrijf je je eenmanszaak in.
- Voltooi daarna de inschrijving op een KVK-kantoor. Maak hiervoor een afspraak.
- Neem het volgende mee:
- Een geldig legitimatiebewijs en een origineel uittreksel (of een gelegaliseerde kopie hiervan) uit het buitenlandse bevolkingsregister van de gemeente, of een ander origineel bewijs (of een gelegaliseerde kopie hiervan), zoals bijvoorbeeld van een officiële instantie of een bank, waarop jouw privéadres staat.
Let op: Het bewijs mag niet ouder zijn dan 1 maand. Lever dit bewijs aan in een voor ons leesbare taal. Als de gegevens niet leesbaar zijn, kan KVK vragen om het bewijs te laten vertalen in het Nederlands, Engels, Frans of Duits. Deze vertaling hoeft niet afkomstig te zijn van een beëdigd vertaler. - Een kopie van het door 2 partijen ondertekende huur-, koop- of pachtcontract van het (Nederlandse) bezoekadres.
- Een geldig legitimatiebewijs en een origineel uittreksel (of een gelegaliseerde kopie hiervan) uit het buitenlandse bevolkingsregister van de gemeente, of een ander origineel bewijs (of een gelegaliseerde kopie hiervan), zoals bijvoorbeeld van een officiële instantie of een bank, waarop jouw privéadres staat.
Of je een buitenlands bedrijf moet inschrijven en hoe je dat doet lees je in inschrijven van een buitenlands bedrijf.
Je schrijft een stille maatschap alleen in als de maatschap een onderneming heeft. Controleer daarom eerst of de stille maatschap voldoet aan de voorwaarden die KVK gebruikt om een onderneming in te schrijven.
Geen onderneming
Heeft de stille maatschap geen onderneming? Dan is inschrijven in het Handelsregister niet mogelijk. Je hoeft ook geen UBO’s (uiteindelijk belanghebbenden) te registreren.
Wel een onderneming
Heeft de stille maatschap een onderneming? Gebruik dan het inschrijfformulier op onze website om de inschrijving van de stille maatschap online voor te bereiden. Log hiervoor in met DigiD. Vul het formulier volledig in. Controleer het overzicht met je gegevens. Heb je alles voor 100% ingevuld? Maak dan online een afspraak op een KVK-kantoor naar keuze om de inschrijving definitief te maken.
Een maat kan zowel een natuurlijk persoon (een mens) als een rechtspersoon (bijvoorbeeld bv) of personenvennootschap (maatschap, vof en cv) zijn. Alleen voor natuurlijke personen geldt een persoonlijke legitimatieplicht.
Wij registreren alle maten in het Handelsregister. Ook de maten die alleen goederen, arbeid of geld inbrengen. Zij moeten zich namelijk soms ook houden aan overeenkomsten die door de maatschap of andere maten zijn aangegaan.
Kies een handelsnaam die anders is dan de naam van de maatschap
Zet in de naam van het samenwerkingsverband de rechtsvorm ‘stille maatschap’. Maar gebruik de woorden ‘stille maatschap’ of ‘maatschap’ niet in de handelsnaam. Doe je dit wel? Dan wek je mogelijk de indruk dat het om een openbare maatschap gaat.
UBO-register
Bij de inschrijving in het Handelsregister schrijf je meteen de UBO’s (de uiteindelijk belanghebbenden) in. Via het stappenplan op onze website stel je vast wie de UBO’s zijn van je maatschap. In formulier 32 staat welke bijlagen je mee moet nemen.
Schrijf je bedrijf een week voor of na de start van de bedrijfsactiviteiten in. Bereid je inschrijving online voor. En maak een afspraak voor de identiteitscontrole en het afronden van je inschrijving. Je ontvangt daarna meteen je KVK-nummer. Inschrijven kan bij elk KVK-kantoor in Nederland.
Je mag ook eerder bij ons langskomen voor de controle van je vooraf ingevulde gegevens en je identiteitsbewijs. Dit kan tot maximaal drie maanden voor jouw startdatum. In dit geval ontvang je je KVK-nummer in de week van je startdatum per post. Een afspraak kun je maximaal acht weken vooruitplannen.
Ook als je op 1 januari start kun je je bedrijf een week voor of na de start van je bedrijfsactiviteiten inschrijven. De online voorbereiding voor de inschrijving doe je via KVK.nl. Log hiervoor in met DigiD en vul het formulier volledig in. Daarna maak je online een afspraak op een KVK-kantoor naar keuze om je inschrijving definitief te maken.
Je mag ook eerder bij ons langskomen voor de controle van je gegevens en je legitimatiebewijs. In dit geval ontvang je je KVK-nummer in de week na Kerstmis per post. Daarna kun je een gewaarmerkt Uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel® aanvragen.
Btw-identificatienummer (btw-id)
Je ontvangt van de Belastingdienst binnen twee weken na de startdatum van je bedrijf een brief met je btw-id. In januari duurt dit door drukte bij de Belastingdienst vaak langer dan twee weken, hou daar rekening mee. Duurt het erg lang voordat je het btw-id ontvangt? Neem dan contact op met de Belastingtelefoon (0800 05 43).
Voor het inschrijven van een nieuwe onderneming of organisatie betaal je een inschrijfvergoeding. Je kunt bij je inschrijving ook meteen een gewaarmerkt uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel® kopen.
Je krijgt een KVK-nummer als je je inschrijft in het Handelsregister. Registreer je je bedrijf een week voor of na de start van de bedrijfsactiviteiten, dan ontvang je direct je KVK-nummer.
Eerder langskomen
Je mag ook eerder bij ons langskomen voor de controle van je vooraf ingevulde gegevens en je legitimatiebewijs. Dit kan tot maximaal drie maanden voor jouw startdatum. Bereid dan online je inschrijving voor en maak een afspraak op één van onze kantoren. Een afspraak kun je maximaal acht weken vooruitplannen.
We registreren je onderneming vanaf een week voor de door jou opgegeven startdatum. Na de inschrijving ontvang je per post een schriftelijke bevestiging, je KVK-nummer en een factuur voor de inschrijfvergoeding.
Voortzetting onderneming
Neem je een onderneming over? Dan versturen we het nieuwe KVK-nummer op de datum van de voortzetting.
Wel of niet inschrijven
Alle ondernemingen en rechtspersonen in Nederland moeten zich inschrijven in het Handelsregister. Volgens de wet heb je een onderneming als je zelfstandig goederen of diensten levert aan anderen, met de bedoeling om winst te maken. In de praktijk is het soms lastig om precies te bepalen wanneer er sprake is van een onderneming.
Nee, bij een hobby gaan we ervan uit dat de verdiensten nihil of minimaal zijn. Of dat ze niet in verhouding staan tot de tijd die je aan je hobby besteedt. Je ontvangt een symbolische vergoeding. Volgens de Handelsregisterwet is er dan géén sprake van een onderneming en voldoe je niet aan de criteria voor een onderneming.
Inschrijven in de voorbereidingsfase is in sommige gevallen mogelijk. Voorbereidingen zijn bijvoorbeeld goederen bestellen, vergunningen aanvragen of een bedrijfspand huren. Om de inschrijving af te ronden maak je online een afspraak door in te loggen met DigiD. Inschrijven kan bij elk KVK-kantoor in Nederland.
Inschrijven functionaris
Kies voor Wijzigen. Vul je bedrijfsnaam of KVK-nummer in. Klik op 'Functionarissen' en doorloop de stappen.
Wel of niet persoonlijk legitimeren?
Je hoeft niet altijd persoonlijk langs te komen om je aan de balie te legitimeren. Op onze website en de formulieren lees je wanneer persoonlijk legitimeren wel of niet nodig is.
Moet je je wel legitimeren? Dan maak je online een afspraak. Inschrijven kan bij elk KVK-kantoor in Nederland.
Regel de in- en uitschrijving tegelijk
Tekent de bestuurder, vennoot of maat die zich uitschrijft ook voor de inschrijving van de nieuwe bestuurder, vennoot of maat? Geef het formulier voor de uitschrijving dan mee aan de nieuwe bestuurder, vennoot of maat als deze zich komt inschrijven.
Zo voorkom je dat de in- en uitschrijving elkaar kruisen en inschrijven op dat moment niet mogelijk is. Alleen een nog ingeschreven bestuurder, vennoot of maat mag tekenen voor de toetreding van een nieuwe bestuurder, vennoot of maat.
Controleer of de wijziging gevolgen heeft voor de UBO-registratie
Via de online UBO-opgave bepaal je of de nieuwe bestuurder, vennoot of maat ook een UBO wordt van je organisatie en meteen de nieuwe UBO inschrijven of een wijziging doorgeven.
Gevolgen (financiële) instellingen
Het wijzigen van functionarissen kan gevolgen hebben voor bijvoorbeeld vergunningen van de gemeente, financiering, verzekeringen, pensioenfonds of bankrekening van onderneming. Kijk op de website van de (financiële) instelling welke stappen je moet volgen bij het wijzigen van functionarissen.
Je schrijft een bestuurder online in. Hoe je dit doet en waar je op moet letten, lees je in ons artikel Wisseling bestuur van een stichting, vereniging of VvE.
Gebruik voor de inschrijving van de nieuwe functionaris het online formulier. Vul in voor welke organisatie je dit wilt regelen en doorloop de stappen. Op het formulier staat vermeld of de nieuwe functionaris zich persoonlijk moet legitimeren en welke bewijsstukken wij nodig hebben.
Legitimeren
Wat neem je altijd mee:
- geldig legitimatiebewijs
- mobiele telefoon voor de betaling van de inschrijfvergoeding
Wat je misschien ook moet meenemen:
- een door beide partijen getekend huurcontract of een toestemmingsverklaring als je bezoekadres afwijkt van je privéadres
- vof-, cv- of maatschapscontract, als je die gemaakt heb
- franchisecontract, als je een franchiseonderneming start
Controleer of je organisatie ook UBO's moet inschrijven. Is dit het geval? Neem dan ook de volgende documenten mee:
- Voorbereiding op UBO's inschrijven voor een nieuwe nv, bv, SE of SCE
- Voorbereiding op UBO's inschrijven voor een nieuwe stichting
- Voorbereiding op UBO's inschrijven voor een nieuwe cv, vof, maatschap, EESV of rederij
- Voorbereiding op UBO's inschrijven voor een nieuwe vereniging, coöperatie of onderlinge waarborgmaatschappij
Je kunt ook direct een gewaarmerkt Uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel® aanvragen.
Je hoeft niet altijd persoonlijk langs te komen om je aan de balie te legitimeren. Kijk op deze pagina wanneer persoonlijk legitimeren niet nodig is.
Je gebruikt de volgende documenten als geldig legitimatiebewijs:
- Nederlands of buitenlands paspoort
- Nederlands rijbewijs of bromfietsrijbewijs (categorie AM)
- Nederlandse of Europese identiteitskaart (ID-kaart uit een )
- Nederlands (verblijfsdocument, Vreemdelingen Identiteitsbewijs Type W en W2 voorheen W-document, geprivilegieerdendocument)
- Nederlands vreemdelingenpaspoort
- Nederlands vluchtelingenpaspoort
Let op: het document waarmee je je legitimeert moet geldig zijn. De geldigheidsdatum staat op je legitimatiebewijs. Een noodpaspoort is geen geldig legitimatiebewijs.
Kopie legitimatiebewijs
Als je bij een formulier een kopie van je legitimatiebewijs moet meesturen, kopieer of print de voorkant én achterkant van je legitimatiebewijs. Je mag - voor je privacy – je foto en nationaliteit onleesbaar maken met bijvoorbeeld een sticker of stift. Of gebruik hiervoor de KopieID van de Rijksoverheid. We hebben je foto en nationaliteit niet nodig voor de beoordeling van je opgave. Andere gegevens zoals bijvoorbeeld het nummer van het paspoort, rijbewijs of identiteitskaart, mag je niet afschermen. Op rijbewijzen staat geen nationaliteit.
Kopie legitimatiebewijs UBO
Voor het inschrijven van UBO's in het UBO-register moet je ook een kopie-ID in kleur (voor- en achterkant) van de UBO's bijvoegen. Je mag de nationaliteit op de kopie-ID niet doorstrepen. De foto mag je wel onherkenbaar maken. Het nummer van het paspoort, rijbewijs of de identiteitskaart mag je niet afschermen! Print de kopie uit op een A4'tje, of scan het legitimatiebewijs op ware grootte.
Belastingen
Je hoeft je niet apart aan te melden bij de Belastingdienst. Na je inschrijving geeft KVK je gegevens door aan de Belastingdienst. Binnen 2 weken ontvang je bericht van de Belastingdienst.
Je krijgt je btw-id en omzetbelastingnummer binnen 2 weken na de startdatum van je bedrijf van de Belastingdienst. Ontvang je binnen 2 weken geen reactie van de Belastingdienst? Bel dan met de BelastingTelefoon (0800 05 43).
Het btw-id gebruik je voor de communicatie met je klanten en leveranciers. Bijvoorbeeld op je website en factuur. Het omzetbelastingnummer gebruik je voor je aangifte omzetbelasting.
Op onze website lees je hoe je je omzetbelastingnummer of btw-identificatienummer vindt.
Openbaarheid handelsregister
Sta je ingeschreven in het Handelsregister? Dan is een deel van jouw gegevens openbaar. Maar dit betekent niet dat iedereen je nu zonder toestemming mag benaderen. Soms gebeurt dit toch. Op deze pagina lees je hoe je het gebruik van je gegevens door anderen beperkt. En hoe het zit met de openbaarheid van jouw gegevens.
Iedereen kan het bezoekadres van je bedrijf zien. Soms wil je dat niet. Daarom kun je het bezoekadres van je eenmanszaak afschermen. Bij andere rechtsvormen kan dit alleen in bedreigende situaties. Je moet wel altijd een postadres registreren
Je leest er alles over in ons artikel Afschermen van je bezoekadres. Wat is mogelijk?