Wat is crowdfunding?

Geld inzamelen voor je bedrijf kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld via crowdfunding. Wat is dat en hoe werkt crowdfunding?

Zoek je financiering voor je bedrijf?

Bel met experts via de hulplijn 088 585 11 11 of gebruik informatie uit de FinancieringsGids

Naar de FinancieringsGids

Crowdfunding

Letterlijk betekent crowdfunding: geld ophalen bij het grote publiek (of in het Engels: crowd). Je vertelt zoveel mogelijk mensen over je plannen en vraagt of zij daar geld in willen steken. Dit doe je via een online crowdfundingplatform. Op dat platform start je een campagne. Met die campagne maak je reclame voor je plannen en probeer je zo de crowd te overtuigen.

Voor wie?

Crowdfunding als financieringsvorm is vooral interessant voor start-ups, kleine bedrijven, kunstenaars en non-profitorganisaties. 

Waarom kiezen voor crowdfunding?

  • Je wilt de plannen voor je (nieuwe) bedrijf uitvoeren en hebt daar geld voor nodig
  • Je wilt graag weten wat mensen van jouw dienst of product vinden. Een crowdfundingcampagne kun je gebruiken als marktonderzoek of als marketingcampagne
  • Met crowdfunding ontstaat een speciaal contact tussen je bedrijf en de mensen die er geld in steken. Zij worden fans. Doen een goed woordje over jou en zijn vaak trouwe klanten
  • Je kunt vaak snel een campagne starten

Waar moet ik op letten?

Financiering regelen voor je bedrijf kost tijd. Dat is ook zo bij crowdfunding. Reken op een doorlooptijd van 6 tot 8 weken. Het is een hele klus om je campagne voor te bereiden.​ ​Je moet uitleggen wat je plan is, hoe je het plan gaat uitvoeren en hoeveel geld je nodig hebt. En uitleggen wat investeerders terugkrijgen als zij geld aan je bedrijf geven. Ook heb je tijd nodig om je (digitale) netwerk te benaderen. Verder moet je de cijfers en de strategie van je bedrijf laten zien. Geef aan hoe de financiële situatie van je bedrijf op dit moment is. En maak duidelijk wat je met het opgehaalde geld gaat doen. Na de campagne moet je de investeerders ook op de hoogte houden.  

Elk platform heeft andere eisen en een eigen aanpak. Ga daarom op zoek naar een platform dat bij jouw product of dienst past. En kies een platform waar financiers zitten voor wie jouw plan interessant kan zijn. Leg de voorwaarden van een paar platforms naast elkaar. Dan kun je makkelijker kiezen.  

Houd er rekening mee dat een platform jouw plan beoordeelt en bekijkt of het voor crowdfunding geschikt is. Het kan zijn dat jouw plan afvalt voor crowdfunding.  
Is jouw plan geschikt en wordt het gepubliceerd op een platform? Dan worden er kosten in rekening gebracht. 

Hoeveel geld kan ik ophalen?

Je geeft zelf aan hoeveel geld je met crowdfunding op wilt halen. Platforms vinden vaak dat je in ieder geval 25.000 euro moet vragen. Dat heeft te maken met de tijd die zij in jouw campagne steken. En wat het hen kost. 

Hoe pak ik het aan?

Wil je met crowdfunding beginnen? zet dan de volgende stappen:

  • Maak een plan
  • Bedenk hoe je de investeerder terugbetaalt
  • Kies een crowdfundingsplatform
  • Vertel zoveel mogelijk mensen die je kent over je plan
  • Start je crowdfundingcampagne
  • Houd contact met je investeerders

Welke vormen van crowdfunding zijn er?

Als mensen geld in je bedrijf investeren, krijgen zij daar graag iets voor terug. Je kiest zelf hoe je de mensen terugbetaalt. Je hebt drie mogelijkheden:

  • Eigen Vermogen
    De investeerders kopen van het geld dat zij in je bedrijf steken aandelen in je bedrijf. In ruil daarvoor krijgen zij dividend. Hoeveel dat is, hangt af van de winst die je met je bedrijf maakt en wat je daarover met de investeerders hebt afgesproken. Je kunt ook afspraken met de investeerders maken over het later terugkopen van de aandelen.
  • Vreemd vermogen
    Het geld dat mensen in je bedrijf steken, is voor jou een lening. Zo'n lening noem je een crowdfundinglening.  ​​Over het geleende bedrag betaal je rente. De looptijd van de lening is afhankelijk van waar je de investering voor aanvraagt. Ben je een start-up? Dan is dat voor de investeerders een risico. Meestal moet je dan een hogere rente bieden. Het crowdfundingplatform kan je hierover adviseren. Een crowdfundinglening is de meest populaire vorm van een financiering via crowdfunding.
  • Rewards of tegenprestatie
    Voor de investering die mensen in je bedrijf doen, lever je een tegenprestatie. Je geeft hen bijvoorbeeld een product. Je kunt een leuke actie verzinnen. Stel dat je een koffiebar wilt starten. Dan kunnen je investeerders bijvoorbeeld een jaar lang op vrijdag gratis een kopje koffie komen drinken. Leg in je campagne duidelijk uit wat je investeerders terugkrijgen. Let op: over de waarde van de tegenprestatie moet je ook btw in rekening brengen bij de investeerders.  

Hulp bij bedrijfsfinanciering

De FinancieringsGids wijst je de weg in financieringsland. Heb je na het lezen van de informatie nog vragen? Bel de hulplijn op 088 585 11 11 of vraag een expert.Â