Zo verhoog je je uurtarief

Als zzp‘er bepaal je je eigen uurtarief. Houd ieder jaar je uurtarief tegen het licht en bepaal dan of je het aanpast. Maar wanneer verhoog je nou je tarief? En hoe communiceer je het verhoogde uurtarief naar je klanten?

Zoek je financiering voor je bedrijf?

Bel met experts via de hulplijn 088 585 11 11 of gebruik informatie uit de FinancieringsGids

Naar de FinancieringsGids

Uurtarief verhogen

Er zijn verschillende redenen om je uurtarief te verhogen.

  • Je vakmanschap, kennis en kwaliteit van je werk verbeteren met de jaren.
  • Je wilt een financiële reserve opbouwen voor economisch mindere tijden.
  • Je kosten stijgen, al dan niet door prijsstijgingen.

Maar misschien wil je het uurtarief niet verhogen, omdat:

  • je klanten dan meer van je gaan verwachten
  • je bang bent dat je dan klanten kwijtraakt
  • je jezelf daar niet prettig bij voelt

Inspelen op veranderingen

Zorg voor goed inzicht in de financiële kant van je bedrijf. Dan kun je op tijd inspelen op veranderingen. Je uurtarief aanpassen kan een goede maatregel zijn. Kijk of je uurtarief nog actueel is. Gebruik daarvoor je ondernemingsplan als hulpmiddel. Na een tijdje ondernemer zijn, kunnen je activiteiten en doelstellingen veranderen. En ook de markt en de economie verandert continu. Denk aan inflatie, stijgende kosten, nieuwe wetgeving en de tarieven van je concurrent.
Je kunt ook de prijsontwikkelingen in de markt als uitgangspunt nemen. Je past je tarief dan aan volgens een prijsindex van het CBS. In onderstaande video zie je hoe je dat doet.

Prijs aanpassen met prijsindexatie

Communiceer met je klant

Verhoog je je uurtarief? Dan is communicatie de volgende stap. Bepaal eerst hoe vaak je klanten je product of dienst afnemen. Is dat af en toe, of zelfs eenmalig? Dan hoef je je klanten misschien niet op de hoogte te brengen van de prijsstijging. Meestal vinden ze het logisch dat de prijs na verloop van tijd omhoog gaat.

Vaak is openheid beter. Informeer je klanten over de prijsstijging. Hiervoor geven we je zeven tips.

1. Communiceer op tijd

Heb je een grote groep vaste klanten? Dan is het extra belangrijk dat je hen op tijd over de tariefsverhoging informeert. Laat ook weten per wanneer de verhoging ingaat. Een plotselinge confrontatie met een tariefsverhoging vinden klanten vaak heel vervelend. Er is geen standaardtekst waarmee je een tariefsverhoging aankondigt. Stel hiervoor zelf een tekst op die past bij jouw bedrijf.

Pas je op een vast moment je uurprijs aan de inflatie aan? Bijvoorbeeld per jaar of half jaar? Neem dit op in je algemene voorwaarden en je offertes. Zo voorkom je verrassingen en discussie.

2. Kies voor een persoonlijke benadering

Heb je weinig klanten, of een paar hele belangrijke, informeer ze dan persoonlijk over de tariefswijziging. Ga bij ze langs of bel ze op. Het contactmoment kun je meteen gebruiken om de wensen van je klant te horen en nieuwe opdrachten binnen te halen.

3. Maak geen excuses

Je hebt goed nagedacht over je tariefsverhoging. Maak geen excuses voor je beslissing. Breng je boodschap over de tariefsverhoging zo standvastig mogelijk. Onzekerheid wekt de indruk dat er ruimte is voor onderhandeling.

4. Geef vaste klanten een voordeel

Bedank je trouwste klanten en beloon ze voor hun loyaliteit. Dat kan een korting zijn, maar je kunt ook iets extra's aanbieden. Een kadootje, een service, aandacht of controle. Wees creatief. Zo verkoop je jouw prijsverhoging op een positieve manier.

5. Verhoog je uurtarief in stapjes

Het voordeel van een geleidelijke verhoging is dat je klanten aan de nieuwe prijs wennen. Maar reageren je klanten negatief op prijsverhogingen, kies dan voor een verhoging ineens.

6. Zie je uurtarief als marketinginstrument

Als startende ondernemer kun je naar je klant communiceren dat je een eerste periode korting biedt. Je geeft dan direct aan dat voor je kennis en kunde eigenlijk een hoger tarief gebruikelijk is. Overtuig ze van de toegevoegde waarde van jouw dienst. Communiceer je dat niet vooraf? Dan ben je bij verhoging van je uurtarief mogelijk je klant kwijt.

7. Varieer met je uurtarief

Duurt een opdracht langer dan een bepaalde periode? Hanteer dan een lager tarief. Of hanteer voor kwalitatieve uren een ander tarief dan voor kwantitatieve uren. Kwalitatieve uren zijn uren die je direct besteedt aan je opdracht. Reisuren zijn een voorbeeld van kwantitatieve uren.

Je uurtarief bepalen

Heb je moeite met het bepalen van je uurtarief? Met een te hoog tarief prijs je jezelf uit de markt. Met een te lage vraagprijs lijkt het of je werk weinig waard is. Gebruik bij het berekenen de informatie uit de video Hoe bereken ik mijn uurtarief. Of bekijk het webinar Bepaal een passend uurtarief.

Rekentool uurtarief

Gebruik de KVK rekentool uurtarief. Daarmee bereken je jouw uurtarief op basis van een gewenst netto inkomen.