Je betalingsverplichtingen onder controle
- Gé Sletterink
- Stappenplan
- Bijgewerkt 10 december 2024
- 3 min
- Runnen en groeien
- Geldzaken
Je bedrijf is liquide als je op korte termijn aan alle betalingsverplichtingen kunt voldoen. Dat betekent dat je alle rekeningen kunt betalen zonder dat je in financiële problemen komt. Invloeden van buiten je bedrijf hebben soms gevolgen voor je portemonnee. Je ziet je inkomsten dalen, maar de rekeningen, rente en belastingen moet je nog wel betalen. Met dit overzicht breng je in zes stappen je betalingsverplichtingen onder controle.
Zoek je financiering voor je bedrijf?
Bel met experts via de hulplijn 088 585 11 11 of gebruik informatie uit de FinancieringsGids
1. Maak een liquiditeitsbegroting
Wil je financiële rust in je bedrijf houden of brengen? Dan moet je elke week je liquiditeitspositie kennen. Vraag jezelf af of je met het geld van je bedrijf die week alle rekeningen kunt betalen. Hoe krijg je dat overzicht? Je maakt een liquiditeitsbegroting . Die begint met je banksaldo van vandaag. Vervolgens zet je alle inkomsten die je per dag verwacht en de uitgaven die je van plan bent te doen eronder. Daarvan maak je de volgende rekensom:
je beginsaldo + je inkomsten – je uitgaven = je liquiditeitspositie in die periode.
Doe dit voor een paar weken of zelfs een paar maanden vooruit. Eigenlijk zo lang als je zicht hebt op je inkomsten (opdrachten) en uitgaven. Een uitkomst met een plus is prima, maar bij een min moet je in actie komen. Bekijk mogelijke aanpassingen en of extra financiering nodig is.
Toekomstcheck
Gebruik voor meer inzicht in je liquiditeit de . Daarmee zie je hoe je er financieel voor staat en wat de prognose is voor de komende twaalf maanden. Ook bekijk je hoe je bedrijf bestand is tegen verschillende toekomstscenario's.
2. Onderzoek je mogelijkheden
Is je liquiditeitsbegroting klaar? Kijk nu naar je debiteuren, je crediteuren, je voorraad en je privéuitgaven als aparte onderdelen. In de volgende stappen analyseer je de verplichtingen en de mogelijke ruimte die je kunt creëren. Bijvoorbeeld het in overleg uitstellen van aflossingen aan je bank.
3. Neem contact op met je debiteuren
Kunnen je debiteuren nog binnen de afgesproken termijn betalen? Neem contact met ze op om dat te weten te komen. Bedenk of je korting wil geven als ze eerder kunnen betalen. Bijvoorbeeld als je een klant hebt die voor het functioneren van jouw bedrijf belangrijk is. Dit kost uiteraard geld, maar je bent wel zeker van inkomsten.
Veel grote bedrijven werken met inkoopnummers (Purchase Order- / PO-nummers). Wacht niet totdat de opdracht eindigt, maar regel ruim voordat je een factuur gaat versturen een inkoopnummer. Heb je dat niet op tijd? Dan duurt het vaak even voordat je dit nummer hebt en je de factuur kunt versturen. Vraag dus altijd hoe dit proces bij je opdrachtgever werkt.
Bij langere opdrachten kun je deelfacturen sturen. Dat kan gunstiger zijn dan een aanbetaling vooraf en een factuur aan het einde van je opdracht.
Een financieringsmogelijkheid specifiek voor debiteuren is factoring. Bij deze vorm van debiteurenfinanciering financiert een factormaatschappij je debiteuren. Dit heet ook wel bevoorschotting. De factor betaalt je openstaande facturen, waardoor je meteen het bedrag van de factuur ontvangt. Je betaalt de factor hiervoor een vergoeding.
Financieel inzicht vergroten: 6 tips
4. Beoordeel je voorraadpositie
Houd je een voorraad aan? Zorg er dan voor dat deze werkbaar is voor een bepaalde orderperiode, maar minimaliseer deze. Voorraad kost geld. Maak goede afspraken met je leveranciers over leveringstermijnen. Af en toe een keer ‘nee’ verkopen aan je klant, hoeft op zich geen probleem te zijn. Als je de klant maar goed informeert wanneer je wel levert. Bereken wat dit betekent voor je liquiditeitspositie.
5. Ga na wie nog geld van jou tegoed heeft
Nu je grip hebt op je debiteuren en voorraad, kijk je naar je crediteuren. Wie krijgt nog geld van jou? Dus wie moet je allemaal betalen? Orden je crediteuren in groepen:
- Leveranciers van goederen en diensten die te maken hebben met je primaire bedrijfsproces, dus je handel.
- Leveranciers van goederen en diensten voor je bedrijfshuishouding, zoals energieleveranciers en telefoonbedrijven.
- Verhuurder of je hypotheekverstrekker.
- Belastingdienst, gemeenten en andere overheden.
- Personeel. Vast, tijdelijk, flexibel.
Afspraken maken met crediteuren
Bekijk per crediteurengroep of je afspraken kunt maken over betalingen en of je regelingen kunt gebruiken.
- Met crediteuren uit de eerste groep kun je misschien betalingsregelingen overeenkomen. Je kunt bijvoorbeeld een betaalschema afspreken. Je vraagt of je er langer over mag doen om het bedrag te betalen. Dus in plaats van 10.000 euro in een keer, betaal je vier maanden achter elkaar 2.500 euro.
- Leveranciers uit de tweede groep werken vaak met abonnementen. Beoordeel of de abonnementen nog van toegevoegde waarde zijn voor je bedrijf. Pas je pakket aan of haal minder noodzakelijke extra’s eraf.
- Met je crediteuren uit de derde groep kun je misschien afspraken maken om het bedrag tijdelijk te verlagen. Of een maand later te betalen.
- De vierde groep, de Belastingdienst, gemeenten en andere overheden, hebben speciale betalingsregelingen. De en gemeenten kennen bijvoorbeeld een uitstelregeling. Daarnaast voert de overheid de uit. Deze tijdelijke voorziening inkomensondersteuning voor zzp en mkb vraag je aan bij de gemeente waar je woont.
- Tot slot je personeel in de vijfde groep. Dit is jouw ‘goud’, dus doe daar voorzichtig mee. Heb je onvoldoende werk voor je personeel en moet je overgaan tot ontslag? Informeer je dan over de ontslagprocedures en voor je werknemers.
6. Privé-uitgaven
Wat je voor je bedrijf doet, kun je ook voor je privésituatie doen. Maak ook een privébegroting voor de komende periode. Het is voor ieder persoonlijk welke uitgaven essentieel, belangrijk en niet noodzakelijk zijn. Loop bijvoorbeeld eens door je abonnementen en beoordeel of je ergens voor betaalt wat je niet of weinig gebruikt.