Reizen met het ov is goed voor de zakelijke portemonnee

Wil je geld besparen en tegelijkertijd de CO2-uitstoot van je bedrijf verminderen? Laat je medewerkers dan met de trein of fiets reizen, in plaats van met de auto. Een vergoeding voor woon-werkverkeer met het openbaar vervoer is tussen de veertig en zeventig procent goedkoper dan een leaseplan of autovergoeding. Daarnaast kun je de CO2-uitstoot van je bedrijf tot wel 35 procent verlagen.

Sparren met een adviseur?

Bel het KVK Adviesteam voor een vrijblijvend gesprek

Bel het adviesteam

Kies je voor het ov, dan ben je ook goed voorbereid op de toekomst. Brandstofprijzen zijn hoog en steeds meer steden stellen milieu- en zeroemissiezones in voor vervuilende voertuigen. Laat je personeel met het openbaar vervoer reizen en profiteer van vier voordelen.

1. Je bespaart geld

Uit de OV-Wijzer van organisaties Anders Reizen en Natuur & Milieu blijkt dat je met een tweede klas ov-abonnement flink bespaart. Het is gemiddeld veertig procent goedkoper dan kilometervergoeding voor privéauto’s. Ten opzichte van leaseauto’s ben je zelfs zeventig procent goedkoper uit. Die besparing neemt alleen maar meer toe naarmate de brandstofprijzen verder stijgen. Gemiddeld kost een reis met het ov veertien cent per kilometer, tegenover 23 cent voor privéauto’s en 49 cent voor leaseauto’s. Vergoed je autogebruik, dan moet je naast deze kosten vaak ook rekening houden met parkeerkosten bij je bedrijfslocatie.

Kilometervergoeding verhoogd

Sinds 1 januari 2024 is de kilometervergoeding voor privéauto’s verhoogd: van 21 naar 23 cent. Hiermee stijgen je kosten voor de kilometers die je personeel met privéauto's maakt. In 2025 blijft de vergoeding 23 cent.

2. Minder administratie

Overstappen op het ov levert je ook administratief voordeel op. Vergoed je privé of lease autogebruik, dan mag je alleen een vaste reiskostenvergoeding uitkeren als je werknemers minimaal zestig procent van de werkdagen naar werk reizen. Halen je werknemers dit niet, dan mag je alleen de daadwerkelijk gemaakte kilometers vergoeden. Je moet dan zelf administratie bijhouden voor kilometerdeclaraties, en bijkomende zaken zoals parkeerkosten. Stap je over op ov, dan heb je minder administratie. Deze houdt het vervoersbedrijf namelijk voor je bij en aan het einde van de maand krijg je een verzamelfactuur. Ook als je medewerkers gebruik maken van aanvullende vervoersopties zoals de OV-fiets staat dit op dezelfde factuur.

Belastingvrij ov-abonnement

Sinds 1 januari 2024 hoef je geen loonheffing in te houden als je de kosten van een ov-kaart (ov-abonnement of voordeelurenkaart) voor je werknemer vergoedt. Op Digitaal Ondernemersplein lees je hier meer over.

3. Gemak 

Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid onderzocht waarom mensen met het ov reizen. Ze doen dit omdat ze met het ov verkeersstress en parkeerproblemen vermijden en hun reistijd nuttig kunnen gebruiken. "Kijk bijvoorbeeld naar een reis van het centrum van Amsterdam naar het centrum van Utrecht. Die reis kost met de auto en met het ov ongeveer evenveel tijd en geld. Maar met de auto is dit zo'n ingewikkelde reis dat het ov een stuk aantrekkelijker is", vertelt Peter Soonius, programmaleider mobiliteit bij organisatie Natuur & Milieu.

Aan reizen met het openbaar vervoer kleven ook nadelen. Een rit van A naar B duurt gemiddeld langer met het openbaar vervoer dan de auto. Daarbij komt dat automobilisten reistijd met het ov flink overschatten. Ze denken dat een autoreis van een uur twee keer zo lang duurt met het openbaar vervoer. In werkelijkheid doe je gemiddeld anderhalf uur over een reis die met de auto een uur kost. "En in de trein kun je je laptop openklappen”, zegt Soonius. “Zo kun je je reistijd met de trein, in ieder geval deels, als werktijd gebruiken. Dat is een goed argument waarmee je je personeel kunt overtuigen als je wilt overstappen op openbaar vervoer.”

4. Je vermindert CO2-uitstoot

Nederland wil in 2050 klimaatneutraal zijn. Dat lukt alleen als bedrijven hun CO2-uitstoot verlagen. Kies je voor ov-vergoeding, dan verminder je de CO2-uitstoot van je bedrijf met wel twintig tot dertig procent ten opzichte van autogebruik. Trein, bus, tram en metro zijn namelijk veel minder milieubelastend dan auto’s. Soonius: “Ze vervoeren veel passagiers tegelijk, gaan lang mee en stoten veel minder CO2 uit.” Een treinreis kost twee gram CO2 per kilometer per reiziger, voor een personenauto is dit 195 gram. “De NS rijdt zelfs helemaal op groene stroom. Daardoor is de netto CO2-uitstoot nul.”

COVER-subsidie: verduurzaam je reisgedrag

Het verduurzamen van het reisgedrag van je medewerkers kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld door de werkplek beter bereikbaar te maken vanaf een trein- of busstation. Daar kan de Subsidieregeling Collectieven mkb Verduurzaming reisgedrag (COVER) bij helpen. De subsidie is voor projecten en activiteiten die de CO2-uitstoot van woon-werkveer en zakelijke reizen verminderen. De regeling is bedoeld voor ondernemers-, branche- of bedrijventerreinverenigingen. Je kunt de COVER dus niet alleen aanvragen. Met de subsidie ontvang je maximaal 75 procent op de kosten van je project of activiteit, met een maximale vergoeding van 100.000 euro. Deze regeling stopt op 1 oktober 2025.