Voorbeelden van digitalisering voor het mkb
- Esther Riphagen
- Achtergrond
- 9 september 2023
- Bijgewerkt 13 februari 2025
- 2 min
- Runnen en groeien
- Digitalisering
Verstuur je je facturen online en verkoop je je product via social media? Dan heb je al twee van je bedrijfsprocessen gedigitaliseerd. Maar er zijn meer voorbeelden van digitaliseren, die jou als mkb’er voordelen opleveren. Lees in dit artikel hoe het ABC-model helpt bij keuzes voor digitaliseren in je bedrijf.
Bescherm je bedrijf
Zorg dat jouw bedrijf veilig is en voorkom een cyberincident. Meld je aan voor de e-mailserie ‘Een veiliger bedrijf in 6 stappen’.
Digitalisering is een manier om sneller of slimmer te werken. Werk dat je eerst met de hand deed, zoals facturen maken of verzendlabels printen, laat je over aan de computer. Informatie die je digitaal maakt, zoals bijvoorbeeld klant- of omzetgegevens, noemen we data. Computers verwerken data zorgvuldiger en sneller dan mensen, wat voordelen oplevert voor je bedrijf. Denk aan lagere kosten of minder fouten.
Voorbeelden van digitaliseren
Via het ABC-model ontdek je voorbeelden voor digitaliseren van je bedrijf. Het model is opgedeeld is drie onderdelen: je aanbod (A), je bedrijfsvoering (B) en je commercie (C), ook wel de verkoop van je producten. De onderdelen vullen elkaar aan en hebben invloed op elkaar. Voorbeelden van digitalisering volgens het ABC-model zijn:
Aanbod: je product of dienst
Digitaliseer de manier waarop je je producten of diensten aanbiedt, zodat dit beter aansluit op de wensen van je klanten.
Voorbeelden voor het digitaliseren van je aanbod zijn:
- Start een webshop naast je fysieke winkel, zodat klanten je product ook online kunnen kopen of je assortiment kunnen bekijken.
- Bied je dienstverlening online aan, bijvoorbeeld via webinars, digitale adviesgesprekken of een e-book (een digitaal boek).
- Heb je al een website of webshop? Kijk regelmatig naar de bezoekersstatistieken. Hoe vaak klikken bezoekers op buttons, links of producten? Gebruik die informatie om voor het verbeteren van je website of om je aanbod uit te breiden.
Bedrijfsvoering: je activiteiten en processen
Het digitaliseren van de activiteiten en processen in je bedrijf kan je tijdswinst opleveren. Je digitaliseert je bedrijfsvoering op verschillende manieren:
- Regel een online boekhoudsysteem en een cloud kassasysteem. Zo heb je overal en altijd inzicht in je cijfers.
- Ga digitaal factureren. Dit is efficiënt en goedkoop.
- Automatiseer je voorraadtelling, inkoop en verkooporders. Dit zorgt voor minder fouten en het bespaart tijd.
Commercie: de verkoop van je product of dienst
Als je de commercie van je product of dienst digitaliseert, kan dit de verkoop verhogen. Onder commercie valt het hele proces rondom de verkoop, zoals het contact met je klanten, de marketing en de verkoop zelf.
Je commercie digitaliseren betekent al snel e-commerce: online zakendoen. Denk aan:
- Een online reserveringssysteem. Hierdoor hoeven klanten je niet te bellen voor een afspraak en zien ze direct wanneer je plek hebt.
- Beheer van je klantrelaties in een CRM-systeem: een systeem waarin je informatie bewaart over je klanten. Notities van gesprekken, afspraken en wensen van klanten geven inzicht waardoor je ze beter kunt helpen.
- Maak een marketingplan. Hierin beschrijf je je doelgroep en hoe je deze klanten bereikt. Hoe beter je weet wie je klant is, hoe beter je marketing werkt.
- Begin met e-mailmarketing en stuur je klanten regelmatig relevante e-mails over nieuwe producten of acties.
Voordelen van digitalisering
Digitalisering biedt je bedrijf verschillende voordelen, zoals:
- Structuur, waardoor je sneller de gewenste resultaten behaalt.
- Door (delen van) je werkprocessen digitaal uit te voeren, maak je minder snel fouten.
- De communicatie met collega’s en klanten wordt makkelijker, omdat je meerdere kanalen gebruikt (e-mail, chat, een CRM-systeem).
- Je bespaart kosten en werkt duurzamer, omdat je minder vaak print of kopieert.
Nadelen van digitalisering
Digitalisering heeft ook nadelen:
- De aanschaf van software of systemen kost je geld.
- Je wordt (deels) afhankelijk van technologie of een leverancier.
- Je kunt bedrijfsinformatie verliezen bij een online storing.
- Er kunnen beveiligingsrisico’s ontstaan door datalekken of cyberaanvallen.