Verdiep je onderzoek met inzicht in de lokale economie
- Rinke den Os
- 13 december 2024
Cijfers van KVK helpen bij je onderzoek. Bijvoorbeeld als je wilt weten hoe het gaat met de economie in je regio. In dit artikel lees je hoe onderzoekers bij gemeenten, provincies en bedrijven gebruikmaken van KVK-data.
De data van KVK is voor veel verschillende zaken bruikbaar. Vanuit gemeenten en provincies bijvoorbeeld voor beleid. Grote instellingen en bedrijven schetsen er een beeld mee van het bedrijfsleven of zoeken naar kansen in de markt.
Zo helpt KVK Cijfers & Trends bij je onderzoek
1. Kennis van de markt vergroten
Tim van Heel is data-consultant bij Interpolis. Hij brengt het ondernemerslandschap voor de verzekeraar in kaart. “Dat doe ik met drie databronnen waarvan KVK Regiodata er één is.” Zo heeft Van Heel een goed beeld van het aantal vestigingen per regio en hoeveel bedrijven starten of stoppen. Ook worden trends in de economie en samenleving zichtbaar. “In de afgelopen jaren zagen we bijvoorbeeld de opkomst van parttime zzp’ers.”
Dit soort informatie is waardevol voor bedrijven als Interpolis. “Wij leggen de data naast ons portfolio en kunnen zo zien of we nog goed aansluiten bij de markt”, zegt Van Heel. “Als je constateert dat steeds meer mensen aan het werk gaan als zzp’er, ook parttime, kun je bijvoorbeeld onderzoeken of je voor die doelgroep een aangepaste verzekering wilt aanbieden.”
Na een snelle scan bleek dat we onze koers niet om hoefden te gooien
2. Beter inzicht in regio's
Onderzoekers en data-specialisten bij gemeenten en provincies houden het ondernemerslandschap ook in de gaten. Logisch, zegt Ruud Mannaart, die productspecialist data is bij KVK. “Ze kijken naar het aantal bedrijven, vestigingen. Naar starters, stoppers en zzp’ers. De trends die je hierin ziet, zeggen veel over hoe het gaat met een regionale economie. Ze kunnen de aanleiding zijn om beleid te maken of veranderen.” Binnen een regio of gemeente kun je de nieuwste cijfers vergelijken met die uit het verleden. Ook kun je regio’s makkelijk met elkaar vergelijken.
Als accountmanager Bedrijven monitort Constant Arnoutse het kantorenvolume van Goes. “Om op de hoogte te blijven werkt KVK Regiodata ideaal. Wij zijn in Zeeland de stad van de ondernemers. Het aantal kantoren ontwikkelt zich en dat wil ik volgen.
”In Goes ontstonden er wat zorgen toen thuiswerken een aantal jaren geleden de norm werd. “Wat gebeurt er met de vele vierkante meters kantoorruimte die we hebben? Onze verwachting was dat de vraag zou afnemen. Er werd al nagedacht over woningbouw op kantoorlocaties. Na een snelle scan met KVK Regiodata leken de zorgen niet terecht.” Een groter onderzoek bevestigde later dat de vraag naar kantoren in Goes zou blijven. “We hoefden daardoor onze koers dus niet om te gooien.”
Benchmarken
Vergelijken met andere gemeenten doet Aarnoutse ook. “We benchmarken met gemeenten die net als wij een centrumfunctie in de regio hebben.” Zo kijkt men in Goes naar ontwikkelingen in Uden, Bergen op Zoom en Zaltbommel: drie gemeenten die in omvang of economische structuur vergelijkbaar zijn. “Het werkt supersimpel. Kwestie van een schuifje aanklikken en de gemeentenaam intikken.”
Kwartaalrapport
De meest actuele regiocijfers kun je op ieder gewenst moment inzien. De informatie gebruiken gemeenteambtenaren om beleid te maken, te toetsen of aan te passen. De cijfers zijn bruikbaar op beleidsterreinen als economie, ruimte en sociaal domein. “Je hebt zelfs in een paar klikken een kwartaalrapport waarin je eigen gemeente wordt vergeleken met een vergelijkbare andere regio of zelfs heel Nederland. Dat geeft een aardig compleet beeld van de lokale economie”, zegt Mannaart.
Vooral voor middelgrote en kleinere gemeenten is KVK Regiodata handig, omdat je snel complete rapporten kunt maken. De dataspecialisten bij grotere gemeenten werken soms liever met ruwe databestanden.
Vraag en aanbod
De locatiescan geeft een beeld van vraag en aanbod op de locatie die jij kiest. Irfaan Hasanradja gebruikte de scan nadat hij in Heemstede een pand huurde voor zijn nieuwe lunchroom Trankilo Food & Drinks. Vrienden die succes hebben in de horeca gaven hem advies bij de start van zijn nieuwe lunchroom. Zijn netwerk hielp hem goed op weg.
Hij werd ook gewezen op de KVK locatiescan en daar is hij blij mee. “Ik heb daar echt waardevolle informatie uitgehaald. Veel keuzes heb ik gebaseerd op de data die ik ineens uit die scan kreeg.”
3. Onderzoek doen voor je studie
Op school of tijdens je studie zet je misschien wel je eerste stappen naar een toekomst als ondernemer. Martijn Stoep begeleidt studenten op het ROC Arnhemse Rijn IJssel. Zijn leerlingen volgen een opleiding Retail, Commercie of Zakelijke dienstverlening. Met het diploma op zak gaat een deel verder op het hbo, anderen gaan het werk. “Een klein deel begint voor zichzelf”, weet Stoep. “Als zzp’er, in de sales, of ze starten een webshop.”
Tijdens hun opleiding hebben ze vaak al iets geleerd over ondernemerschap. Stoep: “Sommige studenten moeten een ondernemingsplan schrijven. Zij maken geregeld gebruik van KVK-tools.” Ook bij marketinglessen gebruiken studenten KVK-data. “Om marktonderzoek te doen en de concurrentie in kaart te brengen.”
Stoep en zijn collega's vinden het belangrijk dat studenten alleen werken met cijfers die juist zijn. “Voor studenten is het belangrijk dat ze informatie verzamelen uit betrouwbare bronnen. Hier sturen wij duidelijk op.”
Kansrijke vestigingsplaats
Wanneer je voor je studie een fysiek bedrijf start dat zich richt op consumenten, dan helpen KVK-cijfers je op weg met je businessplan. “Daarvoor is de locatiescan een heel fijn hulpmiddel. Je kunt ermee verkennen welke plek kansrijk is om je te vestigen”, vertelt Mannaart. De scan toont de marktpotentie van je toekomstige vestigingsplaats, laat zien hoeveel concurrentie er is en of jouw branche krimpt of groeit.
“Op basis van jouw zoekvraag maakt de scan een vergelijking. Daarmee zie je hoeveel klanten je kunt bereiken en hoeveel je er eigenlijk nodig hebt voor een gezond bedrijf. Dat helpt enorm bij het maken van een verstandige keuze.”
Ondernemen in 2024
KVK publiceert zelf ook onderzoeken. Zoals het Rapport Ondernemen in 2024 en ,waarin onderzocht is hoe het met ondernemers en hun bedrijf gaat, en hoe ze naar de toekomst kijken. Ook dit kan een waardevolle bron voor eigen onderzoek zijn.