Vergroot je ondernemingskansen met betrouwbare data van KVK

Begin je een eigen bedrijf? Of groeit jouw onderneming? Dan kan actuele en betrouwbare data van KVK Cijfers & Trends je helpen om de juiste keuzes te maken. Bijvoorbeeld om de markt te verkennen en je vestigingsplaats te bepalen. Met de cijfers van KVK breng je ook de concurrentie en het aantal potentiële klanten in beeld. Ontdek wat KVK Cijfers & Trends ondernemers te bieden heeft.

Een goed ondernemingsplan kan de basis vormen van een succesvol bedrijf. Het maken van zo’n plan is niet zo moeilijk als je misschien denkt. Veel cijfers en trends zijn bij KVK namelijk binnen handbereik en gratis beschikbaar. De actuele cijfers uit het Handelsregister vertellen je veel. Bij KVK Cijfers & Trends vind je waardevolle informatie over jouw doelgroep, concurrenten en de ontwikkeling van de regionale economie. 

Dit kun je met KVK Cijfers & Trends

1. Je concurrentie in kaart brengen

Als je start, wil je weten hoe groot je concurrentie is. Met de KVK Bedrijventeller heb je in een paar klikken antwoord op die vraag en zie je hoeveel bedrijven er in de door jouw gekozen branche zijn. Je zoekgebied bepaal je zelf. Dat kan een woonplaats zijn, maar ook een gemeente, provincie of regio.

"De bedrijventeller gebruik je om snel een beeld te vormen”, vertelt Annelies den Breejen, dataspecialist bij KVK. “Als je bijvoorbeeld een café wilt openen in Utrecht, dan geeft de tool met cijfers uit het Handelsregister aan hoeveel cafés er al in de stad zijn: 202.”

De teller is volgens Den Breejen vaak een startpunt. “Een klein onderdeel van een grotere zoektocht.”

KVK Cijfers & Trends gebruik je als input voor een marketingplan, concurrentieanalyse, financieringsplan en ondernemersplan.

2. De markt verkennen

Wil je een nieuwe vestiging openen en wil je weten hoe groot de kans op succes is op een bepaalde locatie? Dan kun je de KVK Locatiescan gebruiken. De scan toont de marktpotentie van je toekomstige vestigingsplaats, laat zien hoeveel concurrentie er is en of jouw sector krimpt of groeit.

“Als je zoekt naar een kansrijke plek om jouw bedrijf te vestigen, dan gebruik je de locatiescan”, zegt Den Breejen. “Op basis van jouw zoekvraag, maakt de scan een vergelijking. Daarmee zie je hoeveel klanten jij kunt bereiken en hoeveel je er eigenlijk nodig hebt om je bedrijf gezond te houden. Dat helpt enorm bij het maken van een verstandige keuze.”

Doe je de scan? Dan krijg je een rapport met handige cijfers en aandachtspunten die helpen bij het kiezen van een locatie. Dit rapport kun je gebruiken als onderbouwing van je ondernemingsplan en bij financieringsaanvragen.

3. Je klanten leren kennen

Met de KVK Locatiescan ontdek je ook meer over jouw potentiële klanten: hoeveel het er zijn, hoe oud ze zijn ze, of ze een koophuis, wat ze gemiddeld verdienen.

De locatiescan geeft een beeld van vraag en aanbod op de locatie die jij kiest. Irfaan Hasanradja gebruikte de scan nadat hij in Heemstede een pand huurde voor zijn nieuwe lunchroom Trankilo Food & Drinks. Vrienden die succes hebben in de horeca gaven hem advies bij de start van zijn nieuwe lunchroom. Zijn netwerk hielp hem goed op weg.

Hij werd ook gewezen op de KVK locatiescan en daar is hij blij mee. “Ik heb daar echt waardevolle informatie uitgehaald. Veel keuzes heb ik gebaseerd op de data die ik ineens uit die scan kreeg.”

Ik wist niet dat ik zoveel informatie zo makkelijk en gratis kon krijgen

Door het doen van de locatiescan leerde Hasanradja dat zijn publiek bestaat uit veel vijftigers met een goed inkomen. “Dat is nuttig om te weten, want je wil zorgen dat je die doelgroep ook echt aanspreekt.” Hasanradja maakte met deze info duidelijke keuzes voor zijn lunchroom: "Geen graffitimuur, maar een huiselijk ingerichte ruimte. Met een hele goede, maar duurdere koffie, een krantenabonnement, dat soort praktische dingen. En ik houd het ook in gedachten bij het aannemen van personeel.” De locatiescan heeft hem verrast. “Ik wist niet dat ik zoveel informatie zo makkelijk en gratis kon krijgen.”

4. Kennis opdoen over jouw regio

Als ondernemer wil je weten wat er gebeurt in jouw sector en jouw omgeving. KVK Regiodata geeft je inzicht in de lokale economische ontwikkelingen. Je kunt inzoomen op bijvoorbeeld winkelgebieden, bedrijventerreinen, de kantoormarkt en de arbeidsmarkt.

'Regiodata bevat veel informatie’

Solange Walop is eigenaar van marketing adviesbureau SCC Consultancy. Ze adviseert ondernemers over klanten- en medewerkerbinding en groei. Marktonderzoek is voor haar een belangrijke pijler van de dienstverlening. “En dat kun je voor een groot deel doen met deze data. En omdat het van KVK is, weet je dat de data betrouwbaar is. Ook een voordeel: de visuals en graphics kun je zo kopiëren en plakken in je eigen rapporten en presentaties.”

Walop is blij met de mogelijkheden van KVK Regiodata. “Je kunt er veel mee vinden en vergelijken: informatie over regio’s, economische trends, je benchmark. Deze informatie is ook handig als je bijvoorbeeld meer vestigingen wilt openen of een dienst wilt aanbieden op een markt die nieuw voor je is. Je vindt informatie over de economische structuur van verschillende regio’s en branches.” Walop adviseert gericht te zoeken in de tool. “Regiodata bevat veel informatie. Daarom is het handig om vooraf te bedenken wat je precies wilt weten.”