Van vof naar eenmanszaak

Hieronder lees je hoe je de wijziging van een vof naar eenmanszaak regelt, wat erbij komt kijken en waar je op moet letten.

Stap 1 - Formulieren invullen

  • Formulier 17: Ontbinding melden van vof, cv, maatschap of rederij. Alle vennoten tekenen voor akkoord bij punt 3.1. Bij punt 4.2 vermeld je de overdracht van de onderneming aan de eenmanszaak.
  • Formulier 1: Inschrijving eenmanszaak. Geef bij punt 1.1 aan dat het om een voortzetting van een onderneming gaat.

Inschrijfkosten

Voor de inschrijving van de onderneming met een nieuw KVK-nummer geldt een inschrijfvergoeding. Hoef je niet persoonlijk langs te komen? Dan ontvang je een rekening per post.

Uitzondering identificatieplicht

Ben je een vennoot die eigenaar wordt van de eenmanszaak én heb je je na 1 maart 2002 persoonlijk bij KVK geïdentificeerd? Dan hoef je niet persoonlijk langs te komen. Je stuurt de ondertekende formulieren met bijlagen dan naar het KVK-postadres.

Heeft de vof nevenvestigingen of een gevolmachtigde?

Dan moeten deze bij de eenmanszaak opnieuw ingeschreven worden.  

  • Formulier 9: Inschrijving vestiging van een onderneming. 
  • Formulier 13: Inschrijven van een gevolmachtigde.

Bezoekadres en bedrijfsactiviteit

Bij het overnemen van een bedrijf moeten het bezoekadres en minimaal 1 bedrijfsactiviteit hetzelfde blijven.

UBO-register

Een eenmanszaak hoeft geen UBO's te registreren. KVK schrijft de UBO’s voor jouw vof uit. Je hoeft hier zelf niets voor te doen. 

Ingangsdatum

Wij verwerken de overdracht vanaf de datum van ingang. Na verwerking van de wijziging(en) kun je direct een nieuw gewaarmerkt Uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel@ aanvragen.

Belastingdienst

Door de wijziging van rechtsvorm verandert het KVK-nummer en btw-id. Wij geven deze wijziging in het Handelsregister door aan de Belastingdienst. Heb je personeel? Dan verandert het loonheffingennummer ook. Lees op de site van de Belastingdienst wat je in dit geval moet doen.

Lopende contracten

Bekijk welke contracten op naam van de vof zijn opgemaakt. Dit zijn bijvoorbeeld huur- en onderhoudscontracten of verzekeringen. Maak nieuwe contracten op naam van de eenmanszaak.

Heb je als nieuwe eigenaar al een eenmanszaak?

Dan kun je geen tweede eenmanszaak inschrijven. 

  • Staat het bedrijf dat je overneemt op een ander adres dan jouw huidige inschrijving? Kies dan voor inschrijving van een nevenvestiging. Stuur formulier 9 Inschrijfformulier vestiging van een onderneming en formulier 17 Ontbinding melden van vof, cv, maatschap of rederij in 1 envelop per post naar ons toe. Stuur ook een kopie van een geldig identificatiebewijs van de ondertekenaars van de formulieren en een kopie van het door beide partijen getekende huur-, koop- of pachtcontract mee. Je hoeft geen afspraak te maken om langs te komen.
  • Is het adres hetzelfde als het adres van je eenmanszaak? Dan schrijf je geen nevenvestiging in. Geef in dit geval je wijzigingen voor je huidige eenmanszaak online aan ons door. Voeg bijvoorbeeld activiteiten of een extra handelsnaam toe.

Meer informatie

Meer informatie over de overdracht van een bedrijf vind je in het artikel Fiscaal afrekenen met de Belastingdienst en in het Stappenplan rechtsvorm wijzigen op het Ondernemersplein.

Stap 2 - Maak een afspraak bij KVK om je inschrijving af te ronden

  • Je kunt bij ieder KVK-kantoor een afspraak maken.
  • Plan je afspraak ruim in. Door drukte bij KVK kan de wachttijd oplopen.
  • Neem een geldig identiteitsbewijs en de nodige formulieren en bewijsstukken mee. Na het maken van je afspraak ontvang je een e-mail met een overzicht van wat je mee moet nemen.

  • Voor de inschrijving van een nieuwe onderneming of organisatie betaal je een eenmalige inschrijfvergoeding.
  • Je kunt direct een gewaarmerkt Uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel® aanvragen. Dit kun je gebruiken als bewijs van inschrijving. Sommige banken en groothandels vragen om een uittreksel.
  • Log in met DigiD om een afspraak te maken.

Veelgestelde vragen

Bij Hulp & Contact vind je alle veelgestelde vragen over DigiD. 

Het formulier dat je moet invullen neemt je stap voor stap mee door alle vragen. Zo gaat het invullen heel eenvoudig. Zie je er toch tegenop? Vraag dan iemand die je kent om hulp. Dan kunnen jullie overleggen als het toch niet helemaal duidelijk is.

Meer veelgestelde vragen vind je op onze Hulp en contact pagina. Hier staat ook vermeld hoe je contact met ons kunt opnemen.Â