Van vof naar bv of nv

Hieronder lees je hoe je de wijziging van een vof naar een bv of nv regelt, wat erbij komt kijken en waar je op moet letten.

Stap 1 - Formulieren invullen

  • Formulier 17: Ontbinding melden van vof, cv, maatschap of rederij. Alle vennoten tekenen voor akkoord bij punt 3.1. Bij punt 4.2 vermeld je de overdracht van de onderneming aan de bv.
  • Formulier 3:  Inschrijving besloten vennootschap/naamloze vennootschap. Geef bij punt 1.1 aan dat het om een voortzetting van een onderneming gaat. 
  • Formulier 11: Inschrijving functionaris voor een rechtspersoon.
  • Formulier 30: Inschrijving UBO voor bv, nv of Europese nv of cv. Check wie de UBO’s van jouw organisatie zijn.

Heeft de vof nevenvestigingen of een gevolmachtigde?

Dan moeten deze bij de bv of nv opnieuw ingeschreven worden.  

Is de functionaris een rechtspersoon of een samenwerkingsverband?

Dan hoef je geen afspraak te maken bij KVK om te identificeren. Stuur de formulieren per post naar KVK. 

Inschrijfkosten

Voor de inschrijving van de onderneming met een nieuw KVK-nummer geldt een inschrijfvergoeding. Hoef je niet persoonlijk langs te komen? Dan ontvang je een rekening per post.

UBO-register

KVK schrijft de UBO’s uit als de vof ophoudt te bestaan. Je hoeft de UBO’s niet zelf uit te schrijven.

Aanvullende bewijsstukken

Wij vragen om aanvullende bewijsstukken. Denk aan een huurovereenkomst voor een bedrijfsruimte of een franchiseovereenkomst.

Bezoekadres en bedrijfsactiviteit

Bij het overnemen van een bedrijf moeten het bezoekadres en minimaal 1 bedrijfsactiviteit hetzelfde blijven.

Ingangsdatum

De overdrachtsdatum is de datum van oprichting van de bv of nv die in de notariële akte staat. Na verwerking van de wijziging(en) kun je direct een gewaarmerkt Uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel® aanvragen.

Belastingdienst

Door de wijziging van rechtsvorm verandert het KVK-nummer en btw-id. Wij geven deze wijziging in het Handelsregister door aan de Belastingdienst. Heb je personeel? Dan verandert het loonheffingennummer ook. Lees op de site van de Belastingdienst wat je in dit geval moet doen.

Lopende contracten

Bekijk welke contracten op naam van de vof staan. Dit zijn bijvoorbeeld huur- en onderhoudscontracten of verzekeringen. Maak nieuwe contracten op naam van de bv of nv. 

Meer informatie

Meer informatie over de overdracht van een bedrijf vind je in het artikel Fiscaal afrekenen met de Belastingdienst en in het Stappenplan rechtsvorm wijzigen op het Ondernemersplein.

Stap 2 - Maak een afspraak bij KVK om je inschrijving af te ronden

  • Je kunt bij ieder KVK-kantoor een afspraak maken.
  • Plan je afspraak ruim in. Door drukte bij KVK kan de wachttijd oplopen.
  • Neem een geldig identiteitsbewijs en de nodige formulieren en bewijsstukken mee. Na het maken van je afspraak ontvang je een e-mail met een overzicht van wat je mee moet nemen.

  • Voor de inschrijving van een nieuwe onderneming of organisatie betaal je een eenmalige inschrijfvergoeding.
  • Je kunt direct een gewaarmerkt Uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel® aanvragen. Dit kun je gebruiken als bewijs van inschrijving. Sommige banken en groothandels vragen om een uittreksel.
  • Log in met DigiD om een afspraak te maken.

Veelgestelde vragen

Bij Hulp & Contact vind je alle veelgestelde vragen over DigiD. 

Het formulier dat je moet invullen neemt je stap voor stap mee door alle vragen. Zo gaat het invullen heel eenvoudig. Zie je er toch tegenop? Vraag dan iemand die je kent om hulp. Dan kunnen jullie overleggen als het toch niet helemaal duidelijk is.

Meer veelgestelde vragen vind je op onze Hulp en contact pagina. Hier staat ook vermeld hoe je contact met ons kunt opnemen.Â