Van eenmanszaak naar vof

Hieronder lees je hoe je de wijziging van een eenmanszaak naar een vof regelt, wat erbij komt kijken en waar je op moet letten.

Stap 1 - Formulieren invullen

Inschrijfkosten

Voor de inschrijving van de onderneming met een nieuw KVK-nummer geldt een inschrijfvergoeding. 

Uitzondering identificatieplicht

Ben je een vennoot die voorheen eigenaar was van de eenmanszaak én heb je je na 1 maart 2002 persoonlijk bij KVK geïdentificeerd? Of treed je als vennootschap of rechtspersoon toe in de vof, bijvoorbeeld een vof, cv, bv of nv? Dan hoef je niet persoonlijk langs te komen. Wel moet een bevoegd persoon van de betreffende vennootschap of rechtspersoon de opgave ondertekenen. Geef het betreffende formulier dan samen met een kopie van je identiteitsbewijs mee aan de andere venno(o)t(en).

Heeft de eenmanszaak nevenvestigingen of een gevolmachtigde?

Dan moeten deze bij de vof opnieuw ingeschreven worden.  

Aanvullende bewijsstukken

Neem, als er een vennootschapscontract is opgemaakt, dit contract mee naar de afspraak. De afspraken over de bevoegdheid van de vennoten registreren wij in het Handelsregister.

Bezoekadres en bedrijfsactiviteit

Bij het overnemen van een bedrijf moeten het bezoekadres en minimaal 1 bedrijfsactiviteit hetzelfde blijven.

Ingangsdatum

Wij verwerken de overdracht vanaf de datum van ingang. Na verwerking van de wijziging(en) kun je direct een gewaarmerkt Uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel® aanvragen.

Belastingdienst

Door de wijziging van rechtsvorm verandert het KVK-nummer en btw-id. Wij geven deze wijziging in het Handelsregister door aan de Belastingdienst. Heb je personeel? Dan verandert het loonheffingennummer ook. Lees op de site van de Belastingdienst wat je in dit geval moet doen.

Lopende contracten

Bekijk welke contracten op naam van de eenmanszaak zijn opgemaakt. Dit zijn bijvoorbeeld huur- en onderhoudscontracten of verzekeringen. Maak nieuwe contracten op naam van de vof.

Meer informatie

Meer informatie over de overdracht van een bedrijf vind je in het artikel Fiscaal afrekenen met de Belastingdienst en in het Stappenplan rechtsvorm wijzigen op het Ondernemersplein.

Stap 2 - Maak een afspraak bij KVK om je inschrijving af te ronden

  • Je kunt bij ieder KVK-kantoor een afspraak maken.
  • Plan je afspraak ruim in. Door drukte bij KVK kan de wachttijd oplopen.
  • Neem een geldig identiteitsbewijs en de nodige formulieren en bewijsstukken mee. Na het maken van je afspraak ontvang je een e-mail met een overzicht van wat je mee moet nemen.

  • Voor de inschrijving van een nieuwe onderneming of organisatie betaal je een eenmalige inschrijfvergoeding.
  • Je kunt direct een gewaarmerkt Uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel® aanvragen. Dit kun je gebruiken als bewijs van inschrijving. Sommige banken en groothandels vragen om een uittreksel.
  • Log in met DigiD om een afspraak te maken.

Veelgestelde vragen

Bij Hulp & Contact vind je alle veelgestelde vragen over DigiD. 

Het formulier dat je moet invullen neemt je stap voor stap mee door alle vragen. Zo gaat het invullen heel eenvoudig. Zie je er toch tegenop? Vraag dan iemand die je kent om hulp. Dan kunnen jullie overleggen als het toch niet helemaal duidelijk is.

Meer veelgestelde vragen vind je op onze Hulp en contact pagina. Hier staat ook vermeld hoe je contact met ons kunt opnemen.Â