Van eenmanszaak naar cv
- 15 december 2021
- Bijgewerkt 15 december 2021
- 2 min
Hieronder lees je hoe je de wijziging van een eenmanszaak naar een cv regelt, wat erbij komt kijken en waar je op moet letten.
Stap 1 - Formulieren invullen
- Formulier 14: Gegevens wijzigen van een onderneming of vestiging voor de overdracht van de onderneming aan de cv (punt 9.1).
- Formulier 2: Inschrijving cv. Geef bij punt 1.1 aan dat het om een voortzetting van een onderneming gaat.
- Formulier 10: Inschrijving beherende vennoot.
- Formulier 32: Inschrijving UBO's. Check wie de UBO’s van jouw organisatie zijn.
Inschrijfkosten
Voor de inschrijving van de onderneming met een nieuw KVK-nummer geldt een inschrijfvergoeding. Hoef je niet persoonlijk langs te komen? Dan ontvang je een rekening per post.
Uitzondering identificatieplicht
Ben je een beherende vennoot die voorheen eigenaar was van de eenmanszaak én heb je je na 1 maart 2002 persoonlijk bij KVK geidentificeerd? Of treed je als vennootschap of rechtspersoon toe in de cv, bijvoorbeeld een vof, cv, bv of nv? Dan hoef je niet persoonlijk langs te komen. Wel moet een bevoegd persoon van de betreffende vennootschap
of rechtspersoon de opgave ondertekenen. Geef het betreffende formulier dan samen met een kopie van je identiteitsbewijs mee aan de andere beherende venno(o)t(en).
Heeft de eenmanszaak nevenvestigingen of een gevolmachtigde?
Dan moeten deze bij de cv opnieuw ingeschreven worden.Â
- Formulier 9: Inschrijving vestiging van een onderneming.
- Formulier 13: Inschrijven van een gevolmachtigde.
Aanvullende bewijsstukken
Neem, als er een vennootschapscontract is opgemaakt, dit contract mee naar de afspraak. De afspraken over de bevoegdheid van de beherende vennoten registreren wij in het Handelsregister.
Bezoekadres en bedrijfsactiviteit
Bij het overnemen van een bedrijf moeten het bezoekadres en minimaal 1 bedrijfsactiviteit hetzelfde blijven.
Ingangsdatum
Wij verwerken de overdracht vanaf de datum van ingang. Na verwerking van de wijziging(en) kun je direct een gewaarmerkt Uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel® aanvragen.
Belastingdienst
Door de wijziging van rechtsvorm verandert het KVK-nummer en btw-id. Wij geven deze wijziging in het Handelsregister door aan de Belastingdienst. Heb je personeel? Dan verandert het loonheffingennummer ook. Lees op de site van de Belastingdienst wat je in dit geval moet doen.
Lopende contracten
Bekijk welke contracten op naam van de eenmanszaak zijn opgemaakt. Dit zijn bijvoorbeeld huur- en onderhoudscontracten of verzekeringen. Maak nieuwe contracten op naam van de cv.
Meer informatie
Meer informatie over de overdracht van een bedrijf vind je in het artikel Fiscaal afrekenen met de Belastingdienst en in het Stappenplan rechtsvorm wijzigen op het Ondernemersplein.
Stap 2 - Maak een afspraak bij KVK om je inschrijving af te ronden
- Je kunt bij ieder KVK-kantoor een afspraak maken.
- Plan je afspraak ruim in. Door drukte bij KVK kan de wachttijd oplopen.
-
Neem een geldig identiteitsbewijs en de nodige formulieren en bewijsstukken mee. Na het maken van je afspraak ontvang je een e-mail met een overzicht van wat je mee moet nemen.
- Voor de inschrijving van een nieuwe onderneming of organisatie betaal je een eenmalige inschrijfvergoeding.
- Je kunt direct een gewaarmerkt Uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel® aanvragen. Dit kun je gebruiken als bewijs van inschrijving. Sommige banken en groothandels vragen om een uittreksel.
- Log in met DigiD om een afspraak te maken.
Veelgestelde vragen
Bij Hulp & Contact vind je alle veelgestelde vragen over DigiD.Â
Bij Hulp & Contact vind je alle veelgestelde vragen over een afspraak maken en langskomen.
Het formulier dat je moet invullen neemt je stap voor stap mee door alle vragen. Zo gaat het invullen heel eenvoudig. Zie je er toch tegenop? Vraag dan iemand die je kent om hulp. Dan kunnen jullie overleggen als het toch niet helemaal duidelijk is.
Meer veelgestelde vragen vind je op onze Hulp en contact pagina. Hier staat ook vermeld hoe je contact met ons kunt opnemen.Â