Van eenmanszaak naar bv of nv in oprichting

De wijziging van een eenmanszaak naar bv of nv in oprichting wordt meestal geregeld door de notaris. Maar je kunt het ook zelf doen. Hieronder lees je wat er allemaal bij komt kijken en waar je op moet letten.

Stap 1 - Formulieren invullen

  • Formulier 14: Gegevens wijzigen van een onderneming of vestiging voor de overdracht van de onderneming aan de bv of nv in oprichting.
  • Formulier 7: Inschrijving bv of nv in oprichting. Geef bij punt 1.1 aan dat het om een voortzetting van een onderneming gaat.
  • Formulier 12: Inschrijving overige functionarissen.

Inschrijfkosten

Voor de inschrijving van de onderneming met een nieuw KVK-nummer geldt een inschrijfvergoeding. Hoef je niet persoonlijk langs te komen? Dan ontvang je een rekening per post.

Bevoegd functionaris is een rechtspersoon of een samenwerkingsverband

Is de bevoegd functionaris een rechtspersoon of samenwerkingsverband, dan geldt er geen persoonlijke legitimatieplicht. Je stuurt de formulieren naar het KVK-postadres. Op het formulier staat wie de formulieren mag ondertekenen en welke bewijsstukken je eventueel moet meesturen.

Heeft de eenmanszaak nevenvestigingen of een gevolmachtigde?

Dan moeten deze bij de bv of nv opnieuw ingeschreven worden. 

Aanvullende bewijsstukken

Neem een schriftelijke verklaring mee van de notaris waaruit blijkt dat de notaris bezig is met de oprichting van de bv of nv. In plaats van een schriftelijke verklaring kun je op formulier 7 het onderdeel 'notarisverklaring' door de notaris laten invullen en ondertekenen.

Bezoekadres en bedrijfsactiviteit

Bij het overnemen van een bedrijf moeten het bezoekadres en minimaal 1 bedrijfsactiviteit hetzelfde blijven.

Ingangsdatum

Wij verwerken de overdracht vanaf de datum van ingang. Na verwerking van de wijziging(en) kun je direct een gewaarmerkt Uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel® aanvragen.

Belastingdienst

Door de wijziging van rechtsvorm verandert het KVK-nummer en btw-id. Wij geven deze wijziging in het Handelsregister door aan de Belastingdienst. Heb je personeel? Dan verandert het loonheffingennummer ook. Lees op de site van de Belastingdienst wat je in dit geval moet doen.

Lopende contracten

Bekijk verder welke op naam van de eenmanszaak zijn opgemaakt. Dit zijn bijvoorbeeld huur- en onderhoudscontracten of verzekeringen. Maak deze contracten op naam van de bv of nv in oprichting.

Meer informatie

Meer informatie over de overdracht van een bedrijf vind je in het artikel Fiscaal afrekenen met de Belastingdienst en in het Stappenplan rechtsvorm wijzigen op het Ondernemersplein.

Stap 2 - Maak een afspraak bij KVK om je inschrijving af te ronden

  • Je kunt bij ieder KVK-kantoor een afspraak maken.
  • Plan je afspraak ruim in. Door drukte bij KVK kan de wachttijd oplopen.
  • Voor de inschrijving van een nieuwe onderneming of organisatie betaal je een eenmalige inschrijfvergoeding.
  • Je kunt direct een gewaarmerkt Uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel® aanvragen. Dit kun je gebruiken als bewijs van inschrijving. Sommige banken en groothandels vragen om een uittreksel.
  • Log in met DigiD om een afspraak te maken.

Veelgestelde vragen

Bij Hulp & Contact vind je alle veelgestelde vragen over DigiD. 

Het formulier dat je moet invullen neemt je stap voor stap mee door alle vragen. Zo gaat het invullen heel eenvoudig. Zie je er toch tegenop? Vraag dan iemand die je kent om hulp. Dan kunnen jullie overleggen als het toch niet helemaal duidelijk is.

Meer veelgestelde vragen vind je op onze Hulp en contact pagina. Hier staat ook vermeld hoe je contact met ons kunt opnemen.Â