Van bv naar vof
- Bijgewerkt 15 mei 2023
- 2 min
Hieronder lees je hoe je de wijziging van een bv naar een vof regelt, wat erbij komt kijken en waar je op moet letten.
Stap 1 - Formulieren invullen
Kies hieronder de juiste situatie.Â
1. De bv houdt op te bestaan
Eerst moet je de bv ontbinden.Â
- Formulier 17a: Ontbinding melden van een rechtspersoon. Vul het formulier in en vermeld bij 5.3 de overdracht van de onderneming aan de vof. Neem ook het ontbindingsbesluit mee.
- Formulier 2: Inschrijving vof. Geef bij punt 1.1 aan dat het om een voortzetting van een onderneming gaat.
- Formulier 10: Inschrijving vennoot.
- Formulier 32: Inschrijving UBO's. Check wie de UBO’s van jouw organisatie zijn.
2. De bv blijft bestaan
- Formulier 2: Inschrijving vof. Geef bij punt 1.1 aan dat het om een voortzetting van een onderneming gaat
- Formulier 10: Inschrijving vennoot.
- Formulier 32: Inschrijving UBO's. Check wie de UBO’s van jouw organisatie zijn.
- Formulier 14: Gegevens wijzigen van een onderneming of vestiging. Vul het formulier in en vermeld bij 9.1 de overdracht van de onderneming aan de vof.
Heeft de bv nevenvestigingen of een gevolmachtigde?
Dan moeten deze bij de vof opnieuw ingeschreven worden. Â
- Formulier 9: Inschrijving vestiging van een onderneming.
- Formulier 13: Inschrijven van een gevolmachtigde.
Inschrijfkosten
Voor de inschrijving van de onderneming met een nieuw KVK-nummer geldt een inschrijfvergoeding. Hoef je niet persoonlijk langs te komen? Dan ontvang je een rekening per post.
UBO-register
KVK schrijft de UBO’s uit als de bv ophoudt te bestaan. Je hoeft de UBO’s niet zelf uit te schrijven.
Aanvullende bewijsstukken
Wij vragen om aanvullende bewijsstukken. Denk aan een huurovereenkomst voor een bedrijfsruimte of een franchiseovereenkomst.
Bezoekadres en bedrijfsactiviteit
Bij het overnemen van een bedrijf moeten het bezoekadres en minimaal 1 bedrijfsactiviteit hetzelfde blijven.
Ingangsdatum
Wij verwerken de overdracht vanaf de datum van ingang. Na verwerking van de wijziging(en) kun je direct een gewaarmerkt Uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel® aanvragen.
Belastingdienst
Door de wijziging van rechtsvorm verandert het KVK-nummer en btw-id. Wij geven deze wijziging in het Handelsregister door aan de Belastingdienst. Heb je personeel? Dan verandert het loonheffingennummer ook. Lees op de site van de  wat je in dit geval moet doen.
Lopende contracten
Bekijk welke contracten op naam van de bv staan. Dit zijn bijvoorbeeld huur- en onderhoudscontracten of verzekeringen. Maak nieuwe contracten op naam van de vof.
Meer informatie
Meer informatie over de overdracht van een bedrijf vind je in het artikel Fiscaal afrekenen met de Belastingdienst en in het Stappenplan rechtsvorm wijzigen op het Ondernemersplein.
Stap 2 - Maak een afspraak bij KVK om je inschrijving af te ronden
- Je kunt bij ieder KVK-kantoor een afspraak maken.
- Plan je afspraak ruim in. Door drukte bij KVK kan de wachttijd oplopen.
-
Neem een geldig identiteitsbewijs en de nodige formulieren en bewijsstukken mee. Na het maken van je afspraak ontvang je een e-mail met een overzicht van wat je mee moet nemen.
- Voor de inschrijving van een nieuwe onderneming of organisatie betaal je een eenmalige inschrijfvergoeding.
- Je kunt direct een gewaarmerkt Uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel® aanvragen. Dit kun je gebruiken als bewijs van inschrijving. Sommige banken en groothandels vragen om een uittreksel.
- Log in met DigiD om een afspraak te maken.
Veelgestelde vragen
Bij Hulp & Contact vind je alle veelgestelde vragen over DigiD.Â
Bij Hulp & Contact vind je alle veelgestelde vragen over een afspraak maken en langskomen.
Het formulier dat je moet invullen neemt je stap voor stap mee door alle vragen. Zo gaat het invullen heel eenvoudig. Zie je er toch tegenop? Vraag dan iemand die je kent om hulp. Dan kunnen jullie overleggen als het toch niet helemaal duidelijk is.
Meer veelgestelde vragen vind je op onze Hulp en contact pagina. Hier staat ook vermeld hoe je contact met ons kunt opnemen.Â