Afspraak: VvE, stichting of vereniging inschrijven
- 28 september 2021
- Bijgewerkt 7 oktober 2021
- 1 min
Een stichting, vereniging met volledige rechtsbevoegdheid of VvE richt je op bij notariële akte. Na de oprichting regelt de notaris de inschrijving in het Handelsregister en het UBO-register. Alleen als er binnen de vereniging commerciële activiteiten zijn moet je langskomen voor een afspraak om de inschrijving definitief te maken.
Voorbereiding op je afspraak
Met commerciële activiteiten bedoelen we bijvoorbeeld het beheer van een kantine, cafetaria of boekwinkel. Is dit bij jouw vereniging het geval? Maak dan een afspraak om langs te komen bij KVK.
Vul voor de afspraak de volgende formulieren in:
- Formulier 5: Een stichting, vereniging of VvE inschrijven.
- Formulier 8: Inschrijving onderneming van een rechtspersoon.
- Formulier 11: Inschrijving functionaris voor een rechtspersoon.
- Wil je een stichting inschrijven? Vul dan ook formulier 31 in: Inschrijving UBO voor stichting.
- Wil je een vereniging inschrijven? Vul dan ook formulier 33 in: Inschrijving UBO voor coöperatie, onderlinge waarborgmaatschappij of vereniging.
Per formulier staat aangegeven welke documenten je eventueel mee moet nemen naar de afspraak.
Meenemen naar je afspraak
Via onderstaande knop ‘Inloggen met DigiD’ plan je je afspraak in. Neem naar je afspraak de volgende documenten mee:
- Alle ingevulde formulieren die nodig zijn voor jouw stichting of vereniging.
- Indien nodig: een door 2 partijen ondertekende kopie van je huur- of koopovereenkomst of een toestemmingsverklaring.
- De benodigde documenten voor het inschrijven van UBO's.
- Een geldig legitimatiebewijs.
- De originele notariële akte.
Maak je afspraak bij KVK om je inschrijving af te ronden
- Je kunt bij ieder KVK-kantoor een afspraak maken.
- Plan je afspraak ruim in. Door drukte bij KVK kan de wachttijd oplopen.
-
Voor de inschrijving van een nieuwe onderneming of organisatie betaal je een inschrijfvergoeding.
- Je kunt direct een gewaarmerkt Uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel® aanvragen. Dit kun je gebruiken als bewijs van inschrijving. Sommige banken en groothandels vragen om een uittreksel.
- Log in met DigiD om een afspraak te maken.
Veelgestelde vragen
Bij Hulp & Contact vind je alle veelgestelde vragen over DigiD.
Ja, dat kan. Iedereen die een DigiD heeft kan voor zichzelf óf voor een vriend, familielid of cliënt een afspraak maken om een nieuwe functionaris in te schrijven bij een onderneming. Houd wel rekening met de volgende zaken:
- De nieuwe functionaris moet zich legitimeren op een KVK-kantoor.
- Hij/zij moet een volledig ingevuld formulier, ondertekend door een al geregistreerde functionaris meenemen.
- Hij/zij moet een kopie van de legitimatie van die functionaris meenemen.
Een nieuw opgerichte VvE schrijft de notaris meestal voor je in.
Is jouw VvE nog niet geregistreerd? In het artikel Inschrijven Vereniging van Eigenaars lees je hoe je dit regelt.
Vereniging met volledige rechtsbevoegdheid
Een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid richt je op bij de . Na de oprichting regelt de notaris meestal de inschrijving in het Handelsregister.
Vereniging met beperkte rechtsbevoegdheid
Een vereniging met beperkte rechtsbevoegdheid richt je niet op bij de notaris. Je bent ook niet verplicht deze vereniging in te schrijven bij KVK. Wij raden je aan om de vereniging toch in te schrijven. Bestuursleden zijn hoofdelijk aansprakelijk. Door inschrijving in het Handelsregister beperken bestuursleden hun aansprakelijkheid. Na inschrijving zijn zij slechts hoofdelijk aansprakelijk als eventuele schuldeisers aantonen dat de vereniging niet aan haar verplichtingen voldoet.
Documenten voor inschrijving vereniging met beperkte rechtsbevoegdheid
Wil je zelf de vereniging inschrijven in het Handelsregister? Verzamel voor een vereniging met beperkte rechtsbevoegdheid onderstaande documenten en verstuur deze naar het KVK-postadres.
- Formulier 5: Inschrijving stichting, vereniging of vereniging van eigenaars.
- Formulier 22: Inschrijving functionaris voor een stichting, vereniging of vereniging van eigenaars zonder onderneming.
- Een kopie van een geldig legitimatiebewijs van iedere bestuurder.
- Een door het bestuur gewaarmerkt exemplaar van statuten op schrift als deze zijn gemaakt (dus op iedere pagina een paraaf met op de laatste pagina de handtekening van de bestuurder(s).
Formulieren
Op onze website vind je de benodigde formulieren.
Bevestiging en inschrijfkosten
Na registratie ontvang je van ons per post een schriftelijke bevestiging van de inschrijving en een factuur voor de eenmalige inschrijfvergoeding. Je kunt direct een gewaarmerkt Uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel® aanvragen.
Een stichting richt je op bij notariële akte. De kan na de oprichting de inschrijving in het Handelsregister en het UBO-register regelen. Als je de notariële akte hebt, kun je de inschrijving van de stichting ook zelf regelen.
Op het moment dat je een afspraak maakt, krijg je een bevestigingsmail van KVK. In deze mail staat een link waarmee je je afspraakgegevens kunt bekijken. Ook kun je via de link je afspraak verzetten of afzeggen. Kun je de mail niet vinden? Kijk voor de zekerheid ook in je spambox.
Het formulier dat je moet invullen neemt je stap voor stap mee door alle vragen. Zo gaat het invullen heel eenvoudig. Zie je er toch tegenop? Vraag dan iemand die je kent om hulp. Dan kunnen jullie overleggen als het toch niet helemaal duidelijk is.
Meer veelgestelde vragen vind je op onze Hulp en contact pagina. Hier staat ook vermeld hoe je contact met ons kunt opnemen.