Afspraak: vve, stichting of vereniging inschrijven
- 28 september 2021
- Bijgewerkt 7 oktober 2021
- 1 min
Een stichting, vereniging met volledige rechtsbevoegdheid of vve richt je op bij notariële akte. Na de oprichting regelt de notaris de inschrijving in het Handelsregister en het UBO-register. Alleen als er binnen de vereniging commerciële activiteiten zijn moet je langskomen voor een afspraak om de inschrijving definitief te maken.
Voorbereiding op je afspraak
Met commerciële activiteiten bedoelen we bijvoorbeeld het beheer van een kantine, cafetaria of boekwinkel. Is dit bij jouw vereniging het geval? Maak dan een afspraak om langs te komen bij KVK.
Vul voor de afspraak de volgende formulieren in:
- Formulier 5: Een stichting, vereniging of vve inschrijven.
- Formulier 8: Inschrijving onderneming van een rechtspersoon.
- Formulier 11: Inschrijving functionaris voor een rechtspersoon.
- Wil je een stichting inschrijven? Vul dan ook formulier 31 in: Inschrijving UBO voor stichting.
- Wil je een vereniging inschrijven? Vul dan ook formulier 33 in: Inschrijving UBO voor coöperatie, onderlinge waarborgmaatschappij of vereniging.
Per formulier staat aangegeven welke documenten je eventueel mee moet nemen naar de afspraak.
Meenemen naar je afspraak
Via onderstaande knop ‘Inloggen met DigiD’ plan je je afspraak in. Neem naar je afspraak de volgende documenten mee:
- Alle ingevulde formulieren die nodig zijn voor jouw stichting of vereniging.
- Indien nodig: een door 2 partijen ondertekende kopie van je huur- of koopovereenkomst of een toestemmingsverklaring.
- De benodigde documenten voor het inschrijven van UBO's.
- Een geldig identiteitsbewijs.
- De originele notariële akte.
Maak je afspraak bij KVK om je inschrijving af te ronden
- Je kunt bij ieder KVK-kantoor een afspraak maken.
- Plan je afspraak ruim in. Door drukte bij KVK kan de wachttijd oplopen.
- Neem een geldig identiteitsbewijs en de nodige formulieren en bewijsstukken mee. Na het maken van je afspraak ontvang je een e-mail met een overzicht van wat je allemaal mee moet nemen.
-
Voor de inschrijving van een nieuwe onderneming of organisatie betaal je een inschrijfvergoeding.
- Je kunt direct een gewaarmerkt Uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel® aanvragen. Dit kun je gebruiken als bewijs van inschrijving. Sommige banken en groothandels vragen om een uittreksel.
- Log in met DigiD om een afspraak te maken.
Veelgestelde vragen
Bij Hulp & Contact vind je alle veelgestelde vragen over DigiD.
Ja, dat kan. Iedereen die een DigiD heeft kan voor zichzelf óf voor een vriend, familielid of cliënt een afspraak maken om een nieuwe functionaris in te schrijven bij een onderneming. Houd wel rekening met de volgende zaken:
- De nieuwe functionaris moet zich legitimeren op een KVK-kantoor.
- Hij/zij moet een volledig ingevuld formulier, ondertekend door een al geregistreerde functionaris meenemen.
- Hij/zij moet een kopie van de legitimatie van die functionaris meenemen.
Een nieuw opgerichte vve schrijft de notaris meestal voor je in.
Is jouw vve nog niet geregistreerd? In het artikel Inschrijven vereniging van eigenaars lees je hoe je dit regelt.
In De vereniging: een rechtsvorm met leden lees je alles over verenigingen. Soms regelt de notaris de inschrijving. Wil je de vereniging zelf inschrijven? In het artikel Inschrijven stichting, vereniging of vve lees je hoe je dit doet.
Een stichting richt je op bij notariële akte. De kan na de oprichting de inschrijving in het Handelsregister en het UBO-register regelen. Als je de notariële akte hebt, kun je de inschrijving van de stichting ook zelf regelen.
Op het moment dat je een afspraak maakt, krijg je een bevestigingsmail van KVK. In deze mail staat een link waarmee je je afspraakgegevens kunt bekijken. Ook kun je via de link je afspraak verzetten of afzeggen. Kun je de mail niet vinden? Kijk voor de zekerheid ook in je spambox.
Het formulier dat je moet invullen neemt je stap voor stap mee door alle vragen. Zo gaat het invullen heel eenvoudig. Zie je er toch tegenop? Vraag dan iemand die je kent om hulp. Dan kunnen jullie overleggen als het toch niet helemaal duidelijk is.
Meer veelgestelde vragen vind je op onze Hulp en contact pagina. Hier staat ook vermeld hoe je contact met ons kunt opnemen.