Afspraak: andere rechtsvorm
- 28 september 2021
- Bijgewerkt 3 januari 2024
- 1 min
Bij sommige ondernemingsvormen regelt een notaris de inschrijving in het Handelsregister. Maar voor andere ondernemingsvormen moet je een afspraak maken bij KVK om de inschrijving definitief te maken. Check hier of je een afspraak moet maken en welke documenten je nodig hebt.
Is een afspraak nodig om mijn onderneming in te schrijven?
Als je een van de volgende rechtsvormen wilt inschrijven, moet je een afspraak maken bij KVK:
- vennootschap onder firma (vof)
- maatschap
- commanditaire vennootschap (cv)
- kerkelijke organisatie
Voor de volgende rechtsvormen regelt de notaris de inschrijving:Â
- besloten vennootschap (bv)Â
- naamloze vennootschap (nv)Â
- coöperatie
Voorbereiding op je afspraak
Regel voordat je een afspraak maakt de volgende zaken:
- Vul het inschrijfformulier in voor de rechtsvorm die je wilt inschrijven.
- Bepaal de UBO’s voor je organisatie en schrijf deze in:
Meenemen naar je afspraakÂ
Neem de volgende documenten mee naar je afspraak:Â
- Het ingevulde formulier waarmee je je nieuwe onderneming inschrijft.Â
- De ingevulde formulieren voor de UBO’s.
- Indien nodig, een door twee partijen ondertekende kopie van je huur- of koopovereenkomst of een toestemmingsverklaring.Â
- Een geldig legitimatiebewijs.
Maak je afspraak bij KVK
- Je kunt bij ieder KVK-kantoor een afspraak maken.Â
- Plan je afspraak ruim in. Door drukte bij KVK kan de wachttijd oplopen.Â
-
Voor de inschrijving van een nieuwe onderneming of organisatie betaal je een eenmalige inschrijfvergoeding.
-
Je kunt direct een gewaarmerkt Uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel® aanvragen. Dit kun je gebruiken als bewijs van inschrijving. Sommige banken en groothandels vragen om een uittreksel.
-
Log in met DigiD om een afspraak te maken.
Veelgestelde vragen
Bij Hulp & Contact vind je alle veelgestelde vragen over DigiD.Â
Ja, dat kan. Iedereen die een DigiD heeft kan voor zichzelf óf voor een vriend, familielid of cliënt een afspraak maken om een nieuwe functionaris in te schrijven bij een onderneming. Houd wel rekening met de volgende zaken:
- De nieuwe functionaris moet zich legitimeren op een KVK-kantoor.
- Hij/zij moet een volledig ingevuld formulier, ondertekend door een al geregistreerde functionaris meenemen.
- Hij/zij moet een kopie van de legitimatie van die functionaris meenemen.
Op het moment dat je een afspraak maakt, krijg je een bevestigingsmail van KVK. In deze mail staat een link waarmee je je afspraakgegevens kunt bekijken. Ook kun je via de link je afspraak verzetten of afzeggen. Kun je de mail niet vinden? Kijk voor de zekerheid ook in je spambox.
Het formulier dat je moet invullen neemt je stap voor stap mee door alle vragen. Zo gaat het invullen heel eenvoudig. Zie je er toch tegenop? Vraag dan iemand die je kent om hulp. Dan kunnen jullie overleggen als het toch niet helemaal duidelijk is.
Meer veelgestelde vragen vind je op onze Hulp en contact pagina. Hier staat ook vermeld hoe je contact met ons kunt opnemen.Â