Tips voor zakelijk netwerken
- Frances Gallimore
- Bijgewerkt 23 september 2024
- 6 min
- Runnen en groeien
- Marketing
Zakelijk netwerken is voor veel zzp’ers dé manier om nieuwe klanten te werven. Zomaar iemand aanspreken op een netwerkbijeenkomst of online is natuurlijk wel spannend. Op wie stap je af, hoe begin je, wanneer verkoop je jezelf en ook: hoe eindig je het gesprek? Met de netwerktips van Judith Smits wordt netwerken leuk en haal je er meer uit voor je bedrijf.
Hulp bij klanten werven
Persoonlijk advies of hulp bij het vinden van klanten of opdrachten? Bel gratis het KVK Adviesteam om te sparren.
Wat is netwerken?
Als je gaat netwerken, maak je nieuwe contacten of onderhoud je je bestaande netwerk. Netwerken gaat om relaties opbouwen waarin jij wat betekent voor de ander of de ander jou juist verder kan helpen.
Netwerken kan online en offline. Online deel je bijvoorbeeld kennis en inzichten uit je vakgebied en stuur je connectieverzoeken op netwerksites, zoals LinkedIn of Higher Level. Of je neemt deel aan een online event zoals een interactieve lezing of webinar. Bij offline netwerken kun je denken aan bedrijfsborrels, beurzen, regionale evenementen, congressen of opleidingen.
Dit artikel gaat vooral over zakelijk netwerken, maar netwerken kan eigenlijk overal. Ook op een verjaardag, een buurtborrel of op het schoolplein. Wie weet kent de persoon die je spontaan spreekt wel een tante, buurman of een collega die behoefte heeft aan jouw dienst of product. Kortom: kies wat bij jou en je bedrijf past.
Waarom zou je netwerken?
Uit KVK-onderzoek blijkt dat zakelijk netwerken voor veel zzp’ers dé manier is om nieuwe klanten te werven. Wanneer je regelmatig bezig bent met netwerken, maak je je bedrijf bekend binnen je branche. Door jezelf zichtbaar te maken, vergroot je de kans dat mensen aan je denken wanneer ze jouw producten of diensten nodig hebben, wat uiteindelijk kan leiden tot meer klanten en meer omzet.
”Met netwerken leer je nieuwe mensen kennen die je op een later moment kunnen aanbevelen bij anderen”, zegt vertelt Judith Smits. Ze organiseert de Netwerkshow en schreef het boek De FUNfactor. Smits kreeg bijvoorbeeld een nieuwe sprekersklus via Marie, die ze ontmoette op een event. Na hun ontmoeting merkte Marie dat haar collega’s moeite hadden met netwerken. Ze dacht aan Smits en bracht hen met elkaar in contact. “Mensen willen elkaar helpen", zegt Smits. “Ik kreeg een nieuwe klus en Marie een goed gevoel omdat ze ons beiden heeft geholpen.”
Met netwerken leer je nieuwe mensen kennen die je op een later moment kunnen aanbevelen bij anderen.
Nieuwe kansen en samenwerkingen
Door te netwerken, kom je in contact met andere ondernemers, mogelijke klanten en partners. Dit kan leiden tot nieuwe zakelijke kansen, samenwerkingen, of zelfs investeringen. Restaurants in de Kapelstraat in Bussum vieren bijvoorbeeld gezamenlijk de opening van de terrassen in het voorjaar. Eén horeca-ondernemer nam ooit het initiatief om dit samen groots te organiseren. Sindsdien is het een drukbezocht evenement waar lokale media verslag van doen.
Persoonlijke groei en ervaring
Met netwerken kun je leren van andere, ervaren ondernemers. Wanneer je vertelt over jezelf en welke uitdagingen je hebt met je bedrijf, dan vertelt de ander vaak over hoe die dezelfde uitdagingen heeft gehad en daar kun jij weer van leren. Of je ontmoet ondernemers die expert zijn in gebieden waar jij minder ervaring in hebt. Kortom, je groeit als je jezelf durft te laten zien aan de buitenwereld.
14 praktische netwerktips
Het belangrijkste bij netwerken? “Mensen moeten je onthouden en een goed gevoel overhouden aan jullie gesprek. Hoe meer je oefent, hoe beter je in netwerken wordt.” Deze veertien tips van Smits maken van je eerstvolgende netwerkevent een succesvol feestje.
- Ga naar netwerkbijeenkomsten met een spreker of thema wat je zelf interessant vindt en wat past bij je doelen en doelgroep. Als je gedeelde interesses hebt, leg je makkelijker contact met onbekenden.
- Bekijk de (online) gastenlijst van het netwerkevent. Is er iemand aanwezig die je graag wilt spreken? Maak dan van tevoren alvast contact met die persoon bijvoorbeeld via een connectieverzoek op LinkedIn. Stuur er een persoonlijk berichtje bij waar je ingaat op het event en waarom je graag in contact wil komen.
- Stap af op een groepje van drie of meer mensen; twee mensen zijn meestal al in een gesprek en dan is het lastiger om in te breken. Kijk voordat je op iemand afstapt op hun lichaamstaal. Als mensen in gesprek zijn en recht tegenover elkaar staan, dan zijn ze minder open voor een andere gesprekspartner. Hebben ze juist een wat opener houding en staan ze bijvoorbeeld schuin of kijken ze een beetje zoekend om zich heen? Dan kun je zeker proberen aan te sluiten. Smits: “Ik vraag altijd ‘Vinden jullie het goed als ik erbij kom staan?’. Dat klinkt positiever dan dat je vraagt ‘Stoor ik jullie?’.
- Ga tijdens een netwerkevent niet meteen geforceerd je bedrijf pitchen, maar zorg voor een ontspannen en open houding. Toon eerst interesse in de ander en kijk van daar uit of je een link hebt met de ander en of jullie iets voor elkaar kunt betekenen. Vraag bijvoorbeeld iets over de inhoud van het event, zoals welke sessies de ander heeft bezocht en toon interesse in je gesprekspartner. Er is kans dat jullie niet direct zakendoen, maar dat je wel in beeld bent voor een later moment. Of dat je gesprekspartner jou kan koppelen aan iemand anders uit het netwerk.
- “Bedenk verschillende pitches, zodat je altijd je verhaal klaar hebt wanneer het nodig is. Ik ben bijvoorbeeld spreker, doe interimklussen en ik ben moeder. Als mijn gesprekspartner werkt met interim sprekers, ga ik daar zakelijk op in als ik vertel wie ik ben”. Smits vervolgt: “Iemand vertelde laatst dat ze bij de Rabobank werkt. Toen kon ik gelijk in mijn verhaal vertellen dat ik klussen voor hen heb gedaan.”
- Vertel kort en krachtig wat je doet, zodat mensen het makkelijk onthouden. Oefen om in een à twee zinnen te vertellen wat je doet. Gebruik zoveel heldere taal en voorbeelden van klanten of klussen die je doet. Dus niet: “Ik ben coach en ik zorg ervoor dat mensen in hun kracht staan”. Maar wel: ”Ik help klanten waarbij de omzet achterblijft. Ik zorg ervoor dat zij nu een ton per jaar verdienen”.
- Onthoud dat je niet alleen praat tegen de persoon die tegenover je staat. “Ik zie vaak dat mensen snel verder willen als ze aan de persoon zelf niks hebben. Maar je praat indirect ook tegen het netwerk van die persoon. Maak daarom je gesprek goed af en luister aandachtig, zodat diegene met een goed gevoel weggaat en jou mogelijk op een later moment bij iemand aanbeveelt.”
- Houd je gesprek kort. Een gemiddeld succesvol netwerkgesprek duurt vijf minuten. In die tijd kun je al een goede basis leggen. Je kunt met veel meer mensen praten dan je in eerste instantie denkt. Smits ziet op netwerkevents dat mensen uren met dezelfde persoon praten. Bijvoorbeeld met de collega met wie ze binnenkwamen. “Daarmee beroof je jezelf van nieuwe connecties, maar ook jouw gesprekspartner. Als je wel op die onbekende afstapt, kom je where the magic happens”, glundert ze.
- Neem energiek afscheid. Het begin en einde van een gesprek onthouden mensen. Link bijvoorbeeld met elkaar via de QR-code op de LinkedIn-app op je telefoon. Smits pakt het zo aan: “Zullen we even QR-en? Ik zorg dan dat die ander zijn code laat zien en dat ik de code scan met mijn camera. Dan zie ik de naam van die persoon en met een druk op de knop ben ik gelinkt. Bijna altijd zie ik dat we gemeenschappelijke kennissen hebben en zeg: ‘Hey wat leuk, ik zie dat jij die en die kent. Doe je hem of haar de hartelijke groeten? Ik ga weer even verder’. Als je gemeenschappelijke vrienden of kennissen hebt, maakt het je contact persoonlijker en is de kans dat de ander je onthoudt weer groter.”
- Zorg dat de ander je makkelijk kan terugvinden. Wissel contactgegevens uit. Dat kan via een LinkedIn of de app Clinck. Geef je visitekaartje of zorg voor een aparte bedrijfsnaam waardoor je niet te vergeten bent. Bijvoorbeeld de Zingende Schoorsteenveger die zelf liedjes uitbrengt of de Pink Painter met zijn roze busje en kleding. Houd je LinkedIn profiel of website up-to-date met artikelen, inzichten, of updates die relevant zijn voor je netwerk. Zo blijf je onder de aandacht bij je nieuwe contacten en het versterkt je vakkennis.
- Blijf jezelf uitdagen. Stel een doel waardoor je langer blijft en nieuwe mensen leert kennen. Als je net begint is dat bijvoorbeeld ‘vandaag stap ik af op vier mensen die ik nog niet ken’ en als je ervaren bent is dat ‘vandaag spreek ik die directeur en stap vijf keer af op een onbekende’.
- Spreek je vooral mensen online? Zorg voor voldoende (natuurlijk) licht zodat je goed zichtbaar bent op camera. Link na afloop met de mensen die je online spreekt. Bijvoorbeeld als je in een break-out sessie zit van Teams of Zoom. Dan breid je je netwerk weer uit.
- Geef vervolg aan een gesprek of ontmoeting. Heb je contactgegevens uitgewisseld, houd het contact dan warm. Stuur na een tijdje weer een bericht via LinkedIn als je een goede reden hebt. Dit kan van alles zijn, misschien heb je iets interessants gelezen of gehoord in de media wat raakvlakken heeft met diens bedrijf, of kan de persoon die hebt gesproken juist iets betekenen voor iemand uit je eigen netwerk. Door eerst de ander te helpen, is de kans ook groter dat diegene aan jou denkt bij een interessante opdracht.
- Houd bij wie je gesproken hebt, bijvoorbeeld in een CRM-bestand of een programma als Excel. Soms spreek je zoveel mensen dat je waardevolle contacten vergeet als je het niet meteen ergens opslaat.
Ga niet meteen geforceerd je bedrijf pitchen, maar toon eerst interesse in de ander.
Wat maakt netwerken spannend?
“85% van de mensen vindt het spannend om een gesprek te beginnen met een onbekende. Dat geldt ook voor die bekende ondernemer of directeur van een groot bedrijf”, zegt Judith Smits. “Die spanning is logisch. Vroeger, als jager of verzamelaar, moest je het met je leven bekopen als je buiten een groep viel. Je bleef dus liever bij bekenden die je vertrouwt. Nu geeft dit ‘veiligheidsinstinct’ je nog steeds een onveilig gevoel als je op een vreemde afstapt. Maar mensen zijn menselijker dan je denkt. Ook zo’n directeur.”
Bewezen manieren om klanten te vinden
Uit KVK-onderzoek blijkt dat social media, naast netwerken en eerdere tevreden klanten inzetten, in de top drie staat van hoe zzp’ers klanten en opdrachten vinden.