Klantenbinding via je nieuwsbrief: 5 tips

Een nieuwsbrief is een effectief marketingmiddel voor ondernemers, maar bij veel klanten verdwijnen nieuwsbrieven vaak ongeopend in de prullenbak. Hoe voorkom je dat dit ook gebeurt met jouw nieuwsbrief? In dit artikel lees je hoe je een persoonlijke, verrassende nieuwsbrief maakt die voor betrokken klanten zorgt, en aan welke regels je je moet houden.

Ga aan de slag met klanten werven

Zonder klanten of opdrachten geen omzet. Beantwoord de vragen en krijg advies en inspiratie op een manier die past bij jou.

Beantwoord de vragen

Een nieuwsbrief is een e-mail die je naar je klanten stuurt. In deze e-mail informeer je je klanten over verschillende onderwerpen, bijvoorbeeld over kortingsacties of nieuwe producten die je aanbiedt. Een nieuwsbrief is een vorm van e-mailmarketing.  

Meer verkoop door nieuwsbrief

Een nieuwsbrief helpt bij het behalen van verschillende doelen, zoals klantrelaties opbouwen of producten en diensten verkopen. Gijs Maks, marketeer bij duurzame koffieleverancier Moyee, vertelt wat de nieuwsbrief van Moyee hen oplevert: “Voor ons levert de nieuwsbrief klantenbinding op. Updates via de nieuwsbrief verhogen de kans op een vervolgaankoop. Een goed voorbeeld hiervan is de nieuwsbrief waarin we onze koffie-feestdagenspecial uitlichtten. Dit actieproduct was binnen twee dagen uitverkocht en bijna alle verkopen kwamen vanuit de nieuwsbrief.” 

Met onderstaande vijf tips maak je een nieuwsbrief die klanten graag lezen.

1. Maak je nieuwsbrief persoonlijk

Maak een nieuwsbrief die je lezer raakt, verbindt of vermaakt. “Wij betrekken onze klanten zo veel mogelijk bij waar we mee bezig zijn”, legt Maks uit. “Onze missie is de koffieketen verduurzamen. In onze nieuwsbrief vertellen we regelmatig hoe het met die missie gaat. Op die manier proberen we klanten te verbinden met ons merk. We vertellen wat er in de koffieproductie is gebeurd en plaatsen daar een foto bij van één van onze koffieboeren. Dit is voor klanten leuker om te lezen dan een nieuwsbericht met statistieken over de koffieproductie. We krijgen persoonlijke, positieve reacties, waaruit blijkt dat de nieuwsbrief onze lezers raakt.” 

Wil je weten wat jouw klanten raakt, zodat je daar met je nieuwsbrief op in kunt spelen? Doe dan klantonderzoek, bijvoorbeeld via een e-mailenquête. Of bekijk de resultaten van je nieuwsbrief om erachter te komen welke onderwerpen het best worden gelezen.

2. Betrek je doelgroep

Ga in je nieuwsbrief interactie met je lezer aan. Als je weet waar je klanten mee bezig zijn en waar ze behoefte aan hebben, kun je je onderscheiden door dit terug te laten komen in je volgende nieuwsbrieven. Vraag bijvoorbeeld op welk tijdstip ze het liefst hun koffie drinken. Of doe een oproep voor het insturen van een foto waarop ze je product gebruiken. Deel deze foto’s in je volgende nieuwsbrief of verbind er een actie aan.

3. Bedenk een prikkelende onderwerpregel 

Trek de aandacht van je lezer met een verrassende, uitnodigende of prikkelende titel in de onderwerpregel. De onderwerpregel van je nieuwsbrief is het eerste wat je lezer ziet en daarom heel belangrijk. Een titel als: ‘Nieuwsbrief 28 februari’ is te algemeen, zegt niets over de inhoud en nodigt niet uit om te gaan lezen. Maak je titel actief en benoem een lezersvoordeel of trend waar je in de nieuwsbrief op ingaat. Gebruik duidelijke taal, stel een vraag of speel in op een actualiteit. Test met titels als: ‘Zelf je haar krullen in drie stappen’ (nieuwsbrief kapsalon) of ‘Vaderdag: twee gratis smoothies bij een ontbijt’ (nieuwsbrief horecazaak). Zo weten lezers direct wat de nieuwsbrief hen oplevert.

4. Gebruik storytelling

Vertel je bedrijfs- of productverhaal via je nieuwsbrief met storytelling. Storytelling is een manier van schrijven waarmee je inspeelt op het gevoel van lezers, zodat ze zich in je verhaal herkennen. Dit zorgt ervoor dat ze sneller verbinding voelen met je bedrijf. 

Koffieleverancier Moyee zet storytelling in om de duurzame bedrijfsmissie over te brengen. In hun nieuwsbrief vertellen ze hoe ze koffie branden en verpakken in het land van herkomst. Hierbij ligt de nadruk op eerlijk en duurzaam produceren voor zowel boeren als het milieu. Dit verhaal komt terug in alle marketinguitingen van Moyee. Het zorgt voor verbinding met klanten die duurzaamheid een belangrijk onderwerp vinden.  

5. Houd je aan de regels 

Als je een nieuwsbrief verstuurt, moet je je houden aan de privacywetgeving AVG. De belangrijkste regels zijn:

  • Je mag iemand niet zomaar je nieuwsbrief mailen, daar heb je toestemming voor nodig. Dit heet ook wel een opt-in en betekent dat degene die je mailt zich moet hebben ingeschreven via een aanmeldformulier. 
  • Een ontvanger van je nieuwsbrief moet zich op elk moment kunnen uitschrijven. Dit heet een opt-out en deze moet altijd gemakkelijk vindbaar zijn.
  • Als je je klanten mailt, moet altijd duidelijk dat jij de afzender bent. Je mag alleen namens jezelf of je bedrijf mailen.

Zorg dat je klanten bij je terugkomen. Ontdek nog meer mogelijkheden voor klantenbinding.