Inspiratie voor je bedrijfsnaam nodig? 8 tips

Waar haal je de inspiratie vandaan voor een originele bedrijfsnaam? Een bedrijfsnaam die past bij wie jij bent, wat je doet en die ook nog eens blijft hangen bij je doelgroep? Met deze tips valt jouw bedrijfsnaam op tussen alle andere.

Welke rechtsvorm past bij jou?

Als je een bedrijf begint moet je een rechtsvorm kiezen. Met deze keuzehulp kom je erachter welke rechtsvorm bij jouw situatie past.

Doe de keuzehulp

Vroeger was een bedrijfsnaam verzinnen simpel. Je combineerde je achternaam vaak met het werk dat je deed. De Vries Schilderwerken, Slagerij Van Dijk of zelfs gewoon Albert Heijn. Maar wil je nu opvallen tussen de concurrentie, dan heb je een andere aanpak nodig.

Eigen naam als bedrijfsnaam

De meeste ondernemers verzinnen zelf een bedrijfsnaam. Toch schrijft ongeveer een kwart van de ondernemers zich nog steeds onder hun eigen (achter)naam in bij KVK. Daar zitten voor- en nadelen aan.

Voordelen eigen naam

Door je eigen naam te gebruiken, weten je klanten wie er achter het bedrijf zit. Dat kan vertrouwen opwekken, want je klanten weten direct met wie ze te maken hebben. Bovendien zet je jezelf neer als expert door je eigen naam als bedrijfsnaam te gebruiken.

Zeker als je een bijzondere achternaam hebt, kan die goed werken als bedrijfsnaam. Of wie weet heb je een naam die een goede combinatie is met de producten of diensten die je aanbiedt. Wat dacht je van Edwin Kist Uitvaartverzorging of Loodgietersbedrijf Lek? Zo’n naam vergeten mensen niet snel.

Nadelen eigen naam

Kijk ook naar de toekomst. Je begint misschien als zzp'er, maar wie weet neem je later personeel aan. Of ga je zelfs internationaal ondernemen. Het is de vraag of je eigen naam dan nog passend is.

En wat als je je bedrijf later wilt verkopen? Je hebt dan letterlijk naam opgebouwd. Vindt een koper het prettig om onder jouw naam te ondernemen? En wat vind je daar zelf van? De naam van een goedlopend bedrijf veranderen heeft ook nadelen.

Als je een naam verzint, houd dan rekening met de toekomst en wat bij jouw bedrijf past.

Naam verzinnen

Veel beginnende ondernemers denken dat je creatief moet zijn om een goede bedrijfsnaam te verzinnen. Onzin, vindt Floris Hülsmann van Namarama. Hij helpt bedrijven bij het vinden van de perfecte bedrijfsnaam. Ook schreef hij een boek met daarin een stappenplan om tot een originele bedrijfsnaam te komen.

Brainstorm

Als je hebt besloten zelf een naam voor je bedrijf te verzinnen, begin je met brainstormen. Dat kun je samen doen of in je eentje. Beantwoord deze vragen, dat geeft je richting bij je zoektocht:

  • Wie is je doelgroep?
  • Wat heb je te bieden?
  • Wat maakt jou uniek?
  • Wat wil je uitstralen? (Goedkoop tegenover chic of traditioneel tegenover innovatief bijvoorbeeld.)

Probeer niet direct te kritisch te zijn. Voordat je het weet keur je een idee af dat eigenlijk prima is. Of een idee dat zich kan ontwikkelen tot een geweldige bedrijfsnaam. Zo stond op de namenlijst van Erik Guillot, eigenaar van een Lego-speciaalzaak, de naam Brick Pilot. “Maar dat sloeg eigenlijk nergens op.” Toch is zijn bedrijfsnaam een uitwerking van dit idee. “Mijn vriendin Sanne vertaalde de naam naar het Nederlands: Blokkenpiloot. Daar was ik wel direct enthousiast over.” Blokkenpiloot werd derde in de ranglijst van Namespotting Naam van het jaar 2019.

Origineel, maar niet te

Volgens Hülsmann is een goede bedrijfsnaam niet te herkenbaar, maar ook niet te vergezocht. Een te herkenbare naam ligt zo voor de hand dat die niet blijft hangen bij je klanten. Denk aan een naam als Hoveniersbedrijf Het Groen.

Ook te origineel zijn werkt tegen je. Wat moet je je bijvoorbeeld voorstellen bij een bedrijf met de naam Blue Banana? Als je deze naam googelt kom je over de hele wereld onder meer een kledingwinkel, bodypiercingzaak als entertainmentbedrijf tegen.

Drie tips van Hülsmann:

  1. Zet twee uitersten tegenover elkaar, zoals De Vegetarische Slager.
  2. Kijk eens of Google Translate iets leuks oplevert. Door simpele woorden te vertalen kom je soms op leuke resultaten. Denk aan Estrella, een biermerk dat ster betekent.
  3. Hussel de letters van je eigen naam of je product door elkaar. Voorbeelden zijn Leapp (tweedehands Apple producten) of Stedin (komt van Dienst).

Verzin je bedrijfsnaam als een pro

Tagline kiezen

Soms roept zelfs een goede, originele bedrijfsnaam nog vragen op. Die kun je 'beantwoorden' met een tagline: een kort en krachtig zinnetje waarmee je verduidelijkt wat je bedrijf doet.

In een tagline hoeft geen creativiteit te zitten. Je maakt er mee duidelijk wat voor bedrijf jij hebt. Zodat je klant weet dat die bij jou aan het juiste adres is. Voorbeeld: ‘Nokia, connecting people’. Of ‘Het laatste nieuws het eerst op Nu.nl’.

Vindbaar

Online vindbaarheid is belangrijk. Het eerste wat mensen doen als ze met jou in contact willen komen is je bedrijfsnaam intikken bij een zoekmachine. Dan wil je natuurlijk dat jouw website tussen de zoekresultaten staat. Het liefst bovenaan.

Verkoop je stoelen, dan is de bedrijfsnaam ‘Stoel’ heel duidelijk. Maar probeer met zo’n algemene naam maar eens bovenaan in de zoekmachines te komen. Er zijn duizenden websites die over stoelen gaan, dus met deze naam ben je niet origineel genoeg.

Gebruik in je bedrijfsnaam of tagline een zoekwoord voor SEO.

Beetje opvallen

Ondernemers die een bedrijfsnaam bedenken, zijn meestal op zoek naar een naam die blijft hangen. Logisch, want als je doelgroep je naam ergens tegenkomt, wil je dat ze je kunnen terugvinden. Met die gedachte koos Martijn Kok de naam Stofwisseling voor zijn meubelstoffeerderij. “Ik wilde het simpel houden, maar het moest wel een beetje opvallen. Als iemand zegt ‘Ik ben bij De Stofwisseling geweest’, dan onthoud je dat eerder dan ‘Ik ben bij Piet geweest’.”

Als iemand zegt ‘Ik ben bij De Stofwisseling geweest’, dan onthoud je dat eerder dan ‘Ik ben bij Piet geweest’

Naamchecker

Als je een lijstje met goede namen of zelfs de perfecte naam hebt, is het tijd om te checken of die nog vrij is. Gebruik hiervoor de Naamchecker. Je bedrijfsnaam moet namelijk uniek zijn. En controleer of je naam aan alle regels voldoet.

Bedrijfsnaam veranderen

Heb je al een bedrijfsnaam en ben je hier niet meer tevreden over, dan kun je die veranderen. Misschien past je bedrijfsnaam niet meer goed bij het werk dat je doet. Of je hebt een bedrijf overgenomen en wilt het zelf een naam geven.

Je kunt een nieuwe of extra bedrijfsnaam online aan ons doorgeven.