Duurder vervoer, geld voor innovatie en meer over Prinsjesdag

De regering maakte op Prinsjesdag plannen bekend die invloed hebben op je bedrijf. Zo gaat in 2026 de belasting omhoog voor zware vrachtwagens. Ook komt er geld vrij voor innovatie. Het nulurencontract zal in 2027 niet meer bestaan.

Check of je SBI-code klopt

De SBI-codes zijn veranderd. Check of de omschrijving van je activiteiten nog klopt.

Controleer je gegevens

Nulurencontract verdwijnt in 2027

Medewerkers inhuren mag vanaf 2027 niet meer met een nulurencontract. Je moet voortaan met elke medewerker afspreken hoeveel uur die voor je bedrijf komt werken.

Bij een nulurencontract of oproepcontract werkt iemand bij een bedrijf zonder dat het aantal uren vaststaat. De werkgever roept de medewerker op als er werk is. Als de klussen klaar zijn, stopt de collega weer met werken en krijgt die geen salaris meer.

De werkgever hoeft bij een oproepcontract alleen loon te betalen als er werk is gedaan. Wel is afgesproken dat de medewerker minimaal drie uur betaald moet krijgen, ook als die niet werkt. Blijft de werknemer langer dan een half jaar in dienst? Dan moet de werkgever meestal het loon doorbetalen, ook al is het werk af.

Meer zekerheid

Het afschaffen van het nulurencontract geeft werknemers meer zekerheid over hun inkomen en werktijd. Uitzendkrachten krijgen zo bijvoorbeeld dezelfde rechten als medewerkers met een vast contract. Voor jou als ondernemer betekent het dat je met de medewerker duidelijke afspraken moet maken over hat aantal uren dat die zal werken.

Lees het wetsvoorstel over flexwerkers.

Investeren in extra innovatie

Het kabinet wil op verschillende manieren investeren in extra innovatie. De bestaande WBSO-belastingmaatregel voor innovatie en ontwikkeling krijgt meer geld: 1,8 miljard euro in 2026. De WBSO (Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk) is een belastingmaatregel om innovatie aan te moedigen.  

Ook stelt het kabinet voor om 430 miljoen euro extra subsidie te geven aan innovatieve halfgeleiderprojecten (microchipindustrie). En aan veelbelovende startups die verder door willen groeien naar zogenoemde ‘scale-ups’.

Belasting op overnachtingen omhoog

Het btw-tarief voor overnachtingen gaat omhoog van 9 procent naar 21 procent. Dit geldt voor:

  • Hotels 
  • Vakantiewoningen
  • Bed and breakfasts (B&B’s)
  • Pensions
  • Hostels
  • Accommodaties die via platforms worden verhuurd
  • Gemeubileerde stacaravans

De wijziging gaat waarschijnlijk in op 1 januari 2026. Het nieuwe tarief geldt ook als iemand dit jaar nog boekt voor een overnachting in 2026. Ook als diegene al in 2025 betaalt. Let op: het btw-tarief voor kamperen blijft 9 procent.

Hierboven zie je een afbeelding over de nieuwe vliegtaks die in 2027 ingaat. Per persoon betaal je voor een korte vlucht tot 2.000 kilometer 29,40 euro. Voor een middellange vlucht tussen de 2.000 en 5.500 kilometer betaal je 47,24 euro. Een lange vlucht van meer dan 5.500 kilometer kost je 70,86 euro aan belasting. Nu betaal je nog 29,40 euro vliegtaks per persoon per vlucht.

Vluchten naar het Caribisch deel van het koninkrijk vallen onder de vliegtaks voor korte vluchten. De vliegtaks blijft daarmee 29,40 euro in 2027.

Meer belasting voor vliegreizen

Wie in 2027 vanuit Nederland reist met het vliegtuig, moet daarover extra belasting betalen. Die vliegtaks wordt verdeeld in drie delen, waarbij de verste reizen het duurst zijn. Dat plan presenteerde het kabinet op Prinsjesdag.

Kort, middellang en lang. Dat zijn de drie soorten vliegreizen die horen bij het plan. Voor korte reizen (korter dan 2.000 kilometer) betaal je 29,40 euro aan extra belasting. Voor middellange reizen (tussen de 2.000 kilometer en 5.500 kilometer) is dat bedrag 47,24 euro. De langste reizen (vanaf 5.500 kilometer) kosten je 70,86 euro aan vliegtaks.  

Met deze hogere belasting wil het kabinet het minder aantrekkelijk maken om vliegreizen te maken. Om zo het milieu te sparen. De vliegtaks is nu 29,40 euro per persoon per vlucht.

Trucktaks voor vrachtwagens

Er komt een vrachtwagenheffing voor binnenlandse en buitenlandse vrachtwagens van meer dan 3.500 kilo (3,5 ton). Voor elektrische vrachtwagens is de ondergrens 4.250 kilo. 

Eigenaren van deze vrachtwagens moeten een bedrag per gereden kilometer betalen op de meeste snelwegen en een aantal andere hoofdwegen. Deze nieuwe heffing staat gepland voor juli 2026. 

Als deze trucktaks ingaat, stopt het Eurovignet in Nederland en gaat de motorrijtuigenbelasting omlaag. In veel andere Europese landen geldt al een vrachtwagenheffing, zoals in Duitsland en België.
 

Geen rittenregistratie meer voor mkb

Veel ondernemers klagen over regeldruk. Het kabinet wil daarom regels schrappen, veranderen of duidelijker maken. Een van de voorbeelden is het besluit om de rittenregistratie stop te zetten voor het hele midden- en kleinbedrijf (mkb).

Sinds 1 juli 2024 moeten bedrijven met minimaal honderd werknemers vastleggen op welke manier hun medewerkers naar het werk komen en zakelijke reizen maakt. Bijvoorbeeld of ze dat met de auto, trein of fiets doen. Die gegevens moeten bedrijven nu nog vastleggen bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) in een ‘CO2-registratie’. Er kwam flinke kritiek op deze regel, want daardoor moesten ondernemers veel meer administratie bijhouden.

Staatssecretaris Aartsen wil nu de regel alleen laten gelden voor bedrijven vanaf 250 werknemers. Op die manier hoeft het mkb niet meer aan de regel te voldoen.

Wanneer gaan de nieuwe plannen in?

Een wet of wetswijziging moet eerst goedgekeurd worden door de Tweede Kamer en de Eerste Kamer. De wet of wetswijziging geldt pas als die in het Staatsblad of de Staatscourant is gepubliceerd.

Een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) of ministeriële regeling geldt ook pas na publicatie in het Staatsblad of de Staatscourant.

NieuweWetten-app

Wil je meer weten over veranderingen in wetgeving en regels? Blijf op de hoogte met de NieuweWetten-app.

Op Ondernemersplein vind je een overzicht van kabinetsplannen die van belang zijn voor je bedrijf. Ook bij KVK lees je meer over Prinsjesdag en wetten en regels.