Zo krijg je minder ongewenste post, mail en telefoon

Ongevraagd krijg je mails, brieven of telefoontjes van verkopers. Soms staan die zelfs voor je deur. Hoe komen ze aan je contactgegevens? Met deze tips voorkom je dat verkopers je lastigvallen.

Ondernemers krijgen helaas vaak te maken met ongewenst gebruik van hun contactgegevens. Bedrijven sturen je dan reclame toe. Of ze bellen je op of komen langs met een zakelijke aanbieding. Verkopers houden zich daarmee lang niet altijd aan de regels. Je contactgegevens halen ze bijvoorbeeld uit het KVK Handelsregister, bedrijfsgidsen of de website van je bedrijf. Er bestaan zelfs data brokers: bedrijven die gespecialiseerd zijn in het verzamelen, onderzoeken en verkopen van persoonlijke informatie over mensen.

Let op wat je deelt

Daar waar je gegevens openbaar staan, zullen de verkopers ze sowieso vinden en gebruiken. Controleer hoeveel persoonlijke informatie je via je eigen sociale media deelt. Soms zijn je adresgegevens daar openbaar te vinden, ook voor de organisaties die jou zo graag reclame sturen. Maak het de bedrijven niet te makkelijk: weet wat je deelt.

Bedenk dat je gegevens vaak ook te vinden zijn op websites waarvan jij niet eens weet dat ze bestaan. Om daar een overzicht van te krijgen, kun je Google Alerts instellen, met als zoekopdracht jouw bedrijfsnaam en adres. Dan krijg je automatisch een seintje als die ergens genoemd staan op internet. Handig om misbruik van je gegevens te ontdekken. Daarnaast wijzen die Google Alerts je erop als mensen online dingen over je bedrijf schrijven, zoals een beoordeling.

Klaag over spam

Als je spamontvangt op je telefoon, in je mailbox of via sociale media, kun je een klacht melden tegen de afzender bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Wil je ook over marktonderzoek geen telefoontjes krijgen, dan kun je dat aanvragen via het MOA Onderzoekfilter. Dat is een register waarin staat of je wel of niet wil meedoen aan marktonderzoek.

E-mails verminderen

Wil je ongewenste e-mails verminderen, zorg dan dat je mailadres minder makkelijk te vinden is. Gebruik Google Alerts om erachter te komen waar je mailadres allemaal staat op internet. Dan kun je contact zoeken met de makers van die websites en hen vragen je gegevens te verwijderen.

’Verstop’ je mailadres

Er zijn bedrijven die via speciale programma’s het internet afspeuren om @-tekens te vinden. Met deze ‘spambots’ verzamelen ze allemaal mailadressen die ze vervolgens misbruiken.

Staat je mailadres op je eigen bedrijfswebsite? Dan kun je het spambots lastig maken door je contactgegevens nét anders te presenteren. Bijvoorbeeld door geen klikbare link te maken van het mailadres, maar het zo neer te zetten dat alleen mensen het begrijpen. Dat kan door spaties te gebruiken en geen @ maar ‘at’ of ‘apenstaartje’. Ook kun je de gegevens in een plaatje zetten. Op deze manieren kunnen spambots je mailadres niet zo makkelijk vinden. Besef wel dat sommige van je klanten en bezoekers deze aanpak ook onhandig vinden.

Voorkom post of bezoek

De Non Mailing Indicator (NMI) is een hulpmiddel waarmee je je contactgegevens beschermt. Zet je de NMI aan, dan mogen bedrijven je gegevens uit het Handelsregister niet meer gebruiken voor postreclame of verkoop aan de deur. Iedereen die bij KVK een uittreksel van je gegevens aanvraagt, ziet de NMI erop staan en moet rekening houden met je wensen.

Als je toch benaderd wordt, kun je het bedrijf wijzen op het feit dat ze zich moeten houden aan de NMI. Hiervoor kun je de voorbeeldbrieven van de Autoriteit Persoonsgegevens gebruiken.

De regels

Heb je een eenmanszaak (bijvoorbeeld als zzp’er of freelancer), vof of maatschap, dan mogen bedrijven of organisaties niet zomaar contact met je zoeken. Dat mag alleen als je klant bent (geweest). Dan mogen ze producten en/of diensten aanbieden die lijken op wat je eerder hebt gekocht. Deze regels gelden voor brieven, mails en chatberichten sturen, bellen, sms’en, appen en voor contact zoeken via sociale media.

Ben je geen klant (geweest)? Dan moet je zelf toestemming hebben gegeven of heeft het bedrijf een andere wettelijke reden nodig om je gegevens, zoals je (mail)adres of telefoonnummer te gebruiken. In alle gevallen mag je aangeven dat je dit niet langer wil. Het bedrijf moet zich daaraan houden. Deze regelsgelden niet alleen voor bedrijven die winst willen maken, maar bijvoorbeeld ook voor goede-doelen-organisaties en politieke partijen.

Je eenmanszaak, vof of maatschap wordt op deze manier dus beschermd tegen ongewenste marketing. Maar die bescherming geldt niet als je een bv, nv of andere rechtspersoon hebt. Zulke strenge regels zouden namelijk de handel tussen dat soort bedrijven verstoren.