De Non-Mailing-Indicator

Wil je na je inschrijving in het Handelsregister niet benaderd worden met fysieke post of huis-aan-huis bezoek op je ingeschreven adres? Dan kun je de NMI activeren. Hiermee geef je aan dat je geen ongevraagde reclame per post of verkoop aan je deur wilt. Na het activeren van de NMI staat dit zowel op het uittreksel als in de gratis toegankelijke informatie op de website.

Geen ongewenste post meer?

Het activeren van de NMI garandeert niet dat er niemand meer aan je deur komt. Het Handelsregister is namelijk een openbaar register en iedereen kan je gegevens 24 uur per dag en 7 dagen per week opvragen. Veel organisaties staan in continue verbinding met het Handelsregister. Zo blijven ze op de hoogte van de wijzigingen, waaronder nieuwe inschrijvingen. Ook bedrijven gebruiken de informatie uit het Handelsregister om de gegevens van zakenrelaties te controleren of om nieuwe klanten te werven. Je kunt deze bedrijfsgegevens zelf ook gebruiken om nieuwe klanten te zoeken of bedrijfsgegevens te checken.

Omdat bedrijven en organisaties adresgegevens ook via andere bronnen kunnen krijgen (adresgidsen, websites etc.) is het niet te voorkomen dat je ongevraagde reclame per post ontvangt. 

Bescherming

De bescherming die de NMI biedt, is beperkt tot fysieke post en huis-aan-huis bezoek. Het aanzetten van de NMI betekent dat je minder goed gevonden wordt. Zo heeft Google als beleid dat ze bedrijven met een NMI niet opneemt in Google Maps.

De NMI beschermt niet tegen reclame en aanbiedingen via e-mail, telefoon, sms of WhatsApp. Je moet er rekening mee houden dat je ondanks de activering snel na je inschrijving benaderd gaat worden met allerlei aanbiedingen. Bedrijven en organisaties maken daarvoor gebruik van de openbare gegevens van het Handelsregister.

Wel zijn er mogelijkheden om commerciële benadering te beperken.

Activeren

Je kunt eenvoudig via een formulier de Non-Mailing-Indicator activeren of deactiveren.

Als je je inschrijft in het Handelsregister kun je direct de NMI activeren. Als je de NMI op een later tijdstip activeert, bijvoorbeeld enkele maanden na je inschrijving, dan zijn je gegevens al bij veel bedrijven en organisaties bekend en opgenomen in hun databestanden. Dit wordt niet automatisch aangepast tenzij deze bedrijven regelmatig via KVK een update aanvragen. Omdat het achteraf activeren van de NMI in de praktijk weinig effect blijkt te hebben, kun je er het beste voor kiezen om dat meteen bij de inschrijving te doen.

Zodra wij de NMI hebben geactiveerd en afnemers van adresbestanden dit hebben verwerkt, moet het aantal mailingen afnemen. Afnemers van adresbestanden zijn verplicht de NMI te verwerken in hun bestanden.

Veelgestelde vragen

Bedrijven mogen je alleen commerciële e-mailberichten sturen als je vooraf toestemming hebt gegeven. Daarop geldt wel een uitzondering. Bedrijven mogen aan bestaande klanten (waaraan zij een product of dienst hebben verkocht), ongevraagde berichten sturen over soortgelijke diensten of producten. Dat mag zonder je toestemming.

Als je ongewenste digitale mailings ontvangt (spam), spreek dan de verzender hierop aan. Heeft dit geen effect, dan kun je een klacht indienen bij Autoriteit, Consument & Markt (ACM).

Het Handelsregister is openbaar en bij wet ingesteld. In het Handelsregisterbesluit, artikel 35, Handelsregisterwet artikelen 17 en 47, staat dat KVK van elke ondernemer het telefoonnummer moet inschrijven. Zo kan iedereen, ook telefonisch, nagaan met wie men zakendoet en of de onderneming echt bestaat. Het zakelijke telefoonnummer is een wettelijk verplicht gegeven.

De zakelijke vermelding van jouw gegevens op de Telefoongids & Gouden Gids kun je zelf online verwijderen of wijzigigen op detelefoongids.nl. Je zoekt je eigen vermelding op detelefoongids.nl en klikt op je eigen naam om de details te bekijken. Vervolgens klik je op de link 'Beheer gratis jouw bedrijfsgegevens'.

Voor een verzoek aan Google gebruik je dit formulier. Voor het verwijderen van gegevens bij overige websites gebruik je de voorbeeldbrieven van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). En regel de zichtbaarheid van je social media via je instellingen.